RECENZE: D. Sherman a D. Cragg, Starfist - První v boji a Škola ohně

Článek od: Štěpán Jura - 26.09.2011

Robert A. Henlein nám v Hvězdné pěchotě ukázal, že válka je hnusnou, ale naprosto nevyhnutelnou součástí lidských dějin. Joe Haldeman šel ještě víc do extrému a ve Věčné válce nám sdělil, že válka je naprosto odporná a zbytečná věc. David Sherman a Dan Cragg nám představí ve své military SF sérii svůj názor, který získali jakožto poddůstojník mariňáků a důstojník pěchoty ve Vietnamu. Válka je možná hnusná, ale armáda je, synku, to nejlepší, co tě může v životě potkat!

To možná souvisí i s kontextem doby, v jaké knížka vyšla (ne, teď vážně nemyslím, že vyšel první Harry Potter), a s minulostí autorů. V devadesátém sedmém zuřila občanská válka a etnické čistky v Jugoslávii, Tálibán převzal moc v Afghánistánu a Američané se ještě pořádně nevzpamatovali z debaklu v Somálsku. Není divu, že se dva bývalí veteráni do té doby jediné prohrané války USA rozhodli ukázat své postoje, že války prohrávají, protože jsou proti nepřátelům moc měkcí, vojáci si nechávají do práce kecat od civilů a vlastní stát jejich blaho raději vymění za zisk zbrojařských korporací. A hlavně, mariňák se v boji nemá štvát s nějakými humánními úmluvami!

A naprosto nejjednoduší možností, jak tyto názory prezentovat, nešlapat při tom nikomu na kuří oka a být co nejvíce politicky/ nábožensky/rasově korektní, je přenést je do sci-fi. Tak se dostáváme do 25. století, kdy námořní pěchota pořád shání pár dobrých chlapů... Jedním z nich je i Joseph F. Dean, mladík, který se rozhodne sloužit své vlasti. Nejlepší způsob, jak být užitečný, je u té nejtvrdší a nejlepší bojové jednotky ve vesmíru – Konfederačních mariňáků. Kdo bude teď očekávat drsný výcvik ve stylu Henleinovy Hvězdné pěchoty, bude velice zklamán – výcvik je pouze nakousnut na pár stránkách. Bohužel to není ve prospěch nějaké akce, ale spíše zdlouhavého seznamování se s třemi hlavními postavami – nováčky Deanem a Claypoolem a zkušeným (a opravdu silně idealizovaným) seržantem Charliem Bassem. Druhá polovina už je zaměřená na humanitární misi, která jako by z oka vypadla operaci v Somálsku, a konec je atmosferická jízda, jakou nám slibovala anotace.

Přesto je první díl Starfistu plný všemožných klišé. Ať už tu máme vyloženě propagandistické pasáže o hodných mariňácích, krmících tyčinkami hladové děti, či glorifikace obětavých poddůstojníků. Jako v každé druhé military knížce samozřejmě nesmí chybět ani narážka na neschopného poručíka či nebojové jednotky.

Druhý díl se naštěstí poučil, co se týče akce, jež je nám po malých doušcích dávkována po celou knížku. Hlavní nepřátele vystřídají po sci-fi Somálcích a muslimech pro změnu komunističtí revolucionáři budoucnosti. Navíc autoři boje okořenili lehkou detektivní a romantickou linkou s milou Asiatkou. Jestli se tím druhým chtěli podělit o své zážitky z Vietnamu, netuším, ale spíše je využil Dan Cragg při psaní pasáží, kdy mariňáci cvičí policejní jednotky pro boj v džungli proti partyzánům. Přesně to totiž Cragg ve Vietnamu dělal.

Zkušenosti autorů dělají ze Starfistu něco víc. Většina děje v sobě ukrývá kus emocí a válečných vzpomínek autorské dvojice. Ať už to jsou popisy přestřelek, každodenní rutina mariňáků či vyrovnávání se se ztrátou přátel. Vše má nádech uvěřitelna a nemusíte se trápit nějakými logickými nedostatky – samozřejmě mimo pasáží, kdy se nás autoři snaží přesvědčit o tom, že konfederační námořní pěchota (tedy, i námořní pěchota Spojených států, z které vychází) je ta nejlepší bojová síla v celém vesmíru, za kterou stojí sám Bůh, a každý, kdo se jí postaví, musí dostat zasloužený výprask. Pokud na tuhle hru autorů přistoupíte, případně ji překousnete, budete se skvěle bavit. Kniha neskrývá žádné poselství jako výše zmíněná díla Henleina a Haldemana (tedy mimo propagandu USMC), ale jako žánrová oddechovka slouží dokonale. Vypnete a jenom si užíváte svižný příběh seržanta Charlieho Basse a jeho dobrých chlapů, kteří v 25. století ukazují světu trochu toho starého dobrého boje.

P. S.: Znalost mariňáckých hodností je při čtení výhodou. Jinak hrozí, alespoň ze začátku, že občas nebudete plně v obraze. I bez toho se dá ale kniha přečíst – důkazem jsou i překladatelé, kteří hodnosti (respektive jejich překlady do češtiny) zjevně nemají úplně v malíku, a tak se v textu objevují zrůdnosti typu: vojín první třídy je povýšen na svobodníka či šéf seržant.

Starfist 01: První v boji /First to Fight/ a Starfist 02: Škola ohně /School of Fire/
Sherman, David - Cragg, Dan

Nakladatel: Brokilon