RECENZE: Jonathan Strahan a Lou Anders, Meče a temná magie

Článek od: Matej Vojtko - 26.05.2011

Určite ste to už zažili. Práve ste sa prelúskali vynikajúcou knižnou ságou, v duši vám ešte rezonujú pocity, ktoré ste pri čítaní toho veľdiela o tisícoch stránok prežívali… a odrazu netušíte, čo teraz robiť. Viete, že chcete čítať ďalej. Lenže akú knihu? Akého autora? Naplní vás pocit zdesenia, keď zočíte to nesmierne množstvo titulov, snažiacich sa upútať vašu pozornosť. Mnoho príbehov, mnoho spisovateľov. Ste si istí, že niekde tam, v tých nedozerných lánoch písmen, čaká sága, ktorá by vás určite oslovila. Ako sa k nej ale dostať? Nechcete predsa naslepo vyhadzovať peniaze a svoju ideálnu knihu hľadať metódou pokus-omyl. Neviete akým smerom sa vydať.

Odpoveďou na vaše tápanie by mohla byť antológia fantastiky pod názvom „Meče a temná magie“ (medzi nami – kryštalickejší a pravdivejší názov tu nebol od filmu Hady v lietadle), ktorá sa v anotácii honosí prívlastkom „fantastická žánrová udalosť“. Nepochybne veľmi odvážne tvrdenie, hlavne keď si vezmete, aký rozsiahly žáner fantastiky je a aké náročné je prísť v ňom s niečím naozaj výnimočným. Na druhej strane – komu ale niečo podobné veriť, ak nie vydavateľstvu Laser-books, ktoré má vo svojom portfoliu naozaj nespočet vynikajúcich kníh? Pohľad na zoznam spisovateľov, ktorí do tejto zbierky prispeli svojimi poviedkami, vás v dôvere utvrdí ešte viac. Steven Erikson! Scott Lynch! Michael Moorcock! Joe Abercrombie! A mnoho ďalších! Je vôbec možné neveriť? A je vôbec možné, aby táto kniha skutočne nebola fantasy udalosťou roka?

Milí tápajúci čitatelia, ak sa pýtate, v čom vám pomôže zopár krátkych príbehov, budiž vám odpoveďou nasledujúce: táto zbierka sedemnástich poviedok totiž predstavuje priam ukážkový „ochutnávkový katalóg“ tých najlepších autorov, po akých môžete v súčasnosti siahnuť. Dokonale vám predstaví spisovateľské štýly momentálnej elity na poli fantastiky, oboznámi vás s ich imagináciou, ponímaním postáv a spracovaním dialógov. Nie je možné, aby ste po prečítaní nemali minimálne štyroch kandidátov, do ktorých tvorby by ste sa s radosťou okamžite zahryzli. Mojimi osobnými favoritmi sú Glen Cook s poviedkou "Tides Elba", James Enge a jeho "Zpívající oštěp", "Rudé Perly" Michaela Moorcocka a nakoniec "Podělaná práce" Joea Abercrombieho. Títo autori aj na malej ploche poviedky dokázali vymyslieť zaujímavé zápletky a pobaviť vtipom. Nimi vytvorené postavy sú krásne životné a zďaleka nejde o mocných hrdinov bez bázne a hany  - ich životy sú plné nerestí, neraz aj zločinov. Niektorí dokonca nemajú ďaleko od šialených psychopatov a absolútnych stroskotancov (v tomto ohľade vedie Enge, ktorého Morlock by je vlastne ukážkové synonymum pre slovo „antihrdina“). Od hociktorého z týchto štyroch by som si okamžite prečítal niečo rozsiahlejšie. Zároveň by som ale zrejme nesiahol po ničom od Gartha Nixa, ktorého poviedka „Příhodný dárek pro čarodějnou loutku“ pôsobí ako totálne vycucaná z prsta, a už vôbec nie po nejakej knihe Genea Wolfea. Jeho „Krvavé klání“ je totiž podľa môjho názoru najslabším príbehom zbierky – zmysel nedávajúci blábol s nulovou gradáciou a nudnými postavami. Nerozumiem, ako autor s takou rozsiahlou bibliografiou a toľkými cenami môže napísať niečo také stupídne a nefungujúce. Podobne je to aj u Billa Willinghama – ten pre zmenu napísal z príbehu iba úvod, ktorý ktovieprečo vydáva za celú a plnohodnotnú poviedku.

Hlavným záporom zbierky je však fakt, že príbehy väčšiny poviedok sú naviazané na nejaké už existujúce cykly. Pre neznalca to znamená množstvo rôznych narážok, ktoré síce s dejom zväčša bezprostredne nesúvisia, ale aj napriek tomu prinútia čitateľa v jednotlivých poviedkach zľahka tápať. Každý autor sa s tým vysporiadava inak – taký Moorcock väčšinu vecí elegantne objasní za pochodu, ale napríklad Steven Erikson to jednoducho chrstne na papier a s nejakým vysvetľovaním sa nezapodieva, čo má neblahý dopad hlavne na záver jeho poviedky „Kozy a sláva“.

Aby som teda na záver zodpovedal na v úvode položenú otázku: áno, táto kniha JE fantasy udalosťou roka, avšak iba pre hypotetického (a podľa môjho názoru neexistujúceho) človeka, ktorý má prelúskanú tvorbu všetkých, na tejto zbierke sa podieľajúcich a ktorému sa táto tvorba páčila. Pre bežného smrteľníka je to však iba rozcestník s niekoľkými skvelými smerovými šípkami, ktorý mu však môže významne pomôcť v jeho ďalšom čitateľskom smerovaní. A to sa, myslím, tiež ráta.

Meče a temná magie (Majklova recenze)

Nakladateľstvo: Laser-books
Editor: Jonathan Strahan a Lou Anders