RECENZE: Emma Surdu, Sauronova nevěsta

Článek od: Petra Elen Mand... - 29.06.2023

Fanfiction je oblíbenou formou fanoušků psavců, jak složit poklonu svému milovanému autorovi či filmu. Dává možnost zachránit neprávem zabité hrdiny, dodat příběhu šťastnější konec či napravit dějové křivky, které je těžké oficiálnímu autorovi odpustit. Různých povídek najdete v online světě tisíce. Od těch méně kvalitních po ty, které by bylo možné zahrnout do autorova kánonu a nikdo by nepoznal, že za těmito konkrétními slovy stojí někdo jiný. Sauronova nevěsta patří mezi fanfiction. Vystoupila však z online prostředí a prolomila velmi obtížnou hranici – autorce se podařilo svůj příběh vydat knižně. Byla to ale šťastná volba?

Hlavní postavou je Frodina. Opuštěná vnadná dívka, která si ve svém krátkém životě prožila mnohá příkoří. Žije na statku, kde se stará o koně, a její vyhlídky na budoucnost nejsou zrovna dobré. Až do chvíle, kdy se setká se skupinkou tří poutníků: čarodějem Gandalfem, elfem Legolasem a trpaslíkem Gimlim. Rázem se na scéně objevuje starý známý: Jeden prsten. Mladá dívka se vydává sama na cestu za zničením Prstenu a záchranou Středozemě. Dle Gandalfových instrukcí vyráží do Hůrky, aby pokračovala dále s Aragornem. Dlouhá cesta plná milostných hrátek může začít…

Děj je velice spletitý a s originálem má jen málo společného. Pokud jste zarytý fanoušek Tolkiena, brzy vám dojde, že větší inspirací než knihy bylo filmové zpracování Pána Prstenů od Petera Jacksona. Ano, Aragorn Frodině vypráví střípky z historie Středozemě, ale ty brzy skončí a děj se stane téměř samostatným příběhem, kde se sem tam ocitnete na známém místě v neznámých kulisách či potkáte postavy se známými jmény, ale s naprosto cizími povahovými rysy. Tolkienův příběh byl zkrátka převeden do současného světa. Zápletka jako taková se náležitě rozproudí až zhruba od půlky. Autorka tím dokáže svou originalitu, ale i tak se nevystříhá spoustě slepých míst.
Původní decentní vztahy naznačované jemnými dialogy a silnými gesty jsou nahrazeny moderním erotickým pojetím, které si nebere servítky. Hlavní hrdinka často přemýšlí o pocitech a popisuje zmatek v sobě, ospravedlňuje svá rozhodnutí, bohužel jí to ale nedává patřičnou hloubku. Působí jako moderní rozevlátá teenagerka, která by ráda měla vyspělost Arwen, eleganci Galadriel a pevnou vůli Éowyn, nicméně má před sebou ještě dlouhou cestu k zrání. Ve výsledku se nešťastně mrská a přesvědčuje explicitně sebe i čtenáře, co by si o ní měli myslet, než by nechala promluvit své činy. Lze ocenit posílení ženské role, ale za jakou cenu?

Emma Surdu se místy zamotává do nelogických smyček, uveďme si dva příklady: Frodina kouká do mapy, kam by vzala raněného Aragorna, a plánuje cestu do Roklinky. Najednou se ocitá celá šťastná v Lórienu, jako by nikdy nemířila jinam. Později se zase schovává na Rohanských pláních před jezdci. Nikdo by o ní nevěděl, přesto vyběhne a nechá se zajmout Rohiry. Tento a mnoho odkazů na původní dílo ztrácí smysl, když jsou vytrženy z kontextu. V originále se Aragorn nechá zajmout, protože ví, co jsou jezdci zač. Tuší, kam ho to dostane, a ví, že neriskuje život. Frodina se vydá dobrovolně na milost a nemilost, rezignovaná bez hlubších úvah a znalostí. A to dokazuje po většinu své cesty. Nemá po boku žádného věrného Samvěda. Staví se do role oběti/hrdinky, ke které se neskutečně těžko vytváří vztah. Je příliš nevyzrálá, a to jí ubírá na sympatiích.

Nešťastné a velmi povrchní je i seznámení s dalšími postavami. Ty sice poznáme díky stejným jménům, jako mají v předloze, občas též citují filmové dialogy… Jejich charaktery se ale vytrácejí. Autorka na sílu zintenzivňuje jejich nedostatky. Přesně popisuje, jak by měl čtenář postavy vnímat, jaké jsou jejich záměry. Postrádá Tolkienovu schopnost decentně si pohrávat se slovy a v náznacích vše nastiňovat. Věřil čtenáři, že pochopí odkazy, propojí si souvislosti. V Sauronově nevěstě dostanete vše přímo naservírované a černobílé. Což o to, pokud autorka míří na náctileté publikum, nejspíš tento styl ocení. U generace třicet plus, která na filmech vyrostla, kdo ví? Fanoušci knih pravděpodobně nezavýsknou nadšením.

Utrpením pro ně bude i gramatické a jazykové zpracování textu. Těžko říct, nakolik (ne)prošel korekturou. Pokud by se jednalo o online fanfiction či nízkonákladový fan výtisk, který se neprodává v knihkupectvích jako běžná kniha – pak by to bylo ok. Autor je na vše sám, oporou mu je pár přátel a nečekáte profi úroveň ani honorář. Vydat knihu je splněný sen, na který často musí vybrat nemalou sumu financí a sem tam chyba uteče. Tato se prodává v klasických řetězcích, není to nízký náklad nadšeného fanouška. Může si ji koupit kdokoli. A pokud si koupíte výtisk za standardní cenu, očekáváte jisté standardy, mezi které základní korektura bezesporu patří. Překlepy a chybějící slova se v tomto případě těžko odpouštějí.

Jestli lze něco ocenit, pak je to grafické zpracování obálky a samostatná mapa. V tomto ohledu byla odvedena profesionální práce a alespoň trochu přibližuje knihu profesionální úrovni.

Lze obecně shrnout Sauronovu nevěstu? Lze ji vůbec doporučit?
Jedná se o velmi kontroverzní dílo, kde se těžko dává jednostranné stanovisko. V průvodních informacích ke knize se dozvíte, že je způsobem autorky, jak složit poklonu J. R. R. Tolkienovi a jeho dílu. Toto tvrzení je velice nešťastné vzhledem k obsahu knihy jako takové. Pokud chce složit poklonu autorovi a jeho knihám, proč se děj primárně řídí filmem a cituje filmový scénář? Cesta Frodiny má spoustu slepých míst s nevyužitým potenciálem na knižní odkazy. Na druhou stranu, pokud to tak autorka cítí a vidí tuto svou verzi příběhu jako poctu, nelze to rozporovat.

Obdivuhodná je autorky vůle napsat ucelený příběh, který má přes šest set stran. Málokterý fanoušek napíše v rámci fanouškovské fikce víc než pár stránek krátké povídky. Dotáhnout takovéto dílo do konce i s vydáním? Kloubouček!
Dostat knihu do ruky jako nízkonákladovku od nadšené fanynky, pak by byla recenze vstřícnější. Sdělila bych nedostatky, ale ocenila pevnou vůli, schopnost dotáhnout věci do konce a popřála, aby sehnala náležitého korektora, vychytala mušky a klidně vyrazila do světa v plnohodnotném nákladu. Určitě by bylo záhodno vzdát se tvrzení o poctě autorovi a přiznat lehkou inspiraci původním dílem a filmy. Úplně nejlépe by však bylo napsat vlastní příběh. Mnoho současných děl z pole fantasy vychází z Tolkiena, C. S. Lewise, ale i Paoliniho, který se ve výsledku také hlásí k odkazu dříve jmenovaných. Vše se navzájem prolíná, inspiruje a vede ke krásným a originálním dílům, která přinášejí na trh něco nového. Autorka má představivost, má náležité schopnosti vydat knihu, tak proč se omezuje přetvářením světa někoho jiného? Vzniká pak nedokonalý kočkopes, který jí ubírá prostor a staví do nežádoucí pozice. Sauronova nevěsta nedosahuje kvalit knih, které si můžete za stejnou cenu pořídit. Jedná se o fanfiction, která ještě nebyla připravena k vydání, ale bohužel se tak stalo.

Sauronova nevěsta
Emma Surdu

Nakladatelství: Fortna