KOMIKS: Morrison, Kubert, Morales - Superman Action Comics 1: Superman a lidé z oceli

Článek od: David Hálek - 06.04.2015

"Jak Superman začínal", příběh od guru DC komiksu Granta Morrisona.

V New 52 od DC se to Supermanem jen hemží. Pravda, pořád nemá tolik vycházejících sérií jako Batman, ale je vidět, že nejstarší a neznámější superhrdina pořád táhne. Už jsme se s ním potkali v Lize Spravedlnosti a v sérii Superman. Nyní je načase představit si jej v jiném světle v Action Comics, kterým to kdysi všechno začalo.

Je to celkem překvapující, že nám legenda komiksu Grant Morrison nadělila vcelku srozumitelný supermanovský příběh. Potkáváme se s mladým Clarkem Kentem, který není v Metropolis dlouho a ještě nepracuje v Daily Planet. Jeho alter ego Superman ani nemá pořádný kostým a prozatím si musí vystačit s pouhým tričkem a rudým pláštěm. Nejedná se o toho zákonně dobrého Supermana, jak jej známe, ale o nezkušeného mladíka, jež k věcem přistupuje poněkud svérázně (srovnání s Batmanem by možná nebylo úplně od věci). Vše se změní poté, co se vzbouří Internet.

Morrison do prvního příběhu zapracoval jednoho z nejnebezpečnějších padouchů – umělou inteligenci Brainiaca. Ten proplouvá vesmírem a sbírá exempláře civilizací, včetně Kryptonu, ze kterých si tvoří rozsáhlou sbírku. Ukradne i Metropolis a je nyní na Supermanovi, aby si vybral, jaký svět zachrání. Superman tedy bojuje nejen o záchranu světa, ale i o nalezení svého domova a identity.

Co by to ale bylo za komiks, kdyby do něj autor Morrison nezapracoval něco… svého. Tereza Kadečková ve své recenzi na R.I.P. napsala: "Morrison ví. Morrison zná." Po vcelku konzervativním příběhu nám autor naservíroval cestování časem, zcela novou skupinu superhrdinů a vesmírné plavidlo, jež má mnohem větší roli, než se na první pohled zdálo. Po uvolněném začátku Supermanovy dráhy to působilo najednou jako facka začínajícímu čtenáři. Nevíš, o co se jedná a kdo jsou všichni ti lidi? Smůla, já jo.

I když Superman trochu zakolísal v příběhu, jeho grafickému zpracování, o které se zasloužili Andy Kubert Rags Morales, se opravdu nedá nic vytknout. Vše je přehledné, barevně vyvážené a detailní. Podíváme se i na Kryptonit, který vypadá nádherně. Akce je vzrušující a události mimo ní nejsou nudné. Potěší i sbírka krátkých příběhů od různých autorů, které se rozšiřují dění a Supermanovi dávají nový nádech

Pro začínající čtenáře bych z nového Supermana doporučil asi tak ¾. Dostane se jim příjemný začátek hrdinovy dráhy a skvěle zpracovaný příběh. Poslední dva díly jsou už krapet "morrisonovské" a jako takové je plně ocení jen zkušenější fanoušek.

Celkové hodnocení: 75%

 

Název: Superman Action Comics 1: Superman a lidé z oceli (Superman Action Comics 1: Superman and the Men of Steel)

Scénář: Grant Morrison

Kresba: Andy Kubert & Rags Morales

Překlad: Martin Antonín

Nakladatel: BB/Art

Vazba a rozměry: Brožovaná, 168 x 258

Počet stran: 256

Cena: 499 Kč

Komentáře

Pěkná recenze, díky za ni. Jen podotknu, že ta poslední čtvrtina není ani tak o tom, že by Morrison vystavoval na odiv své znalosti světa DC, jako spíš jeho megalomanské pojetí celého příběhu. Ve skutečnosti totiž jde o předzvěst toho, co se bude dít dál - první tři vyšlé knihy Action Comics u nás v ČR dávají dohromady ucelený příběh, který je poměrně dost složitý. Pěkný, hodně mě ho bavilo překládat, ale těžko stravitelný na jedno čtení. Dává smysl, je dokonce hodně propracovaný, ale na první čtení prostě nesedne. :) Tím nechci nijak zlehčovat recenzi ani dojmy čtenáře, který si přečetl jen první knihu - ale ony to přece jen jsou sešity vycházející na pokračování a uzavřený příběh je až těch prvních patnáct (ony tři knihy). 

Tý brďo, sám pan překladatel mi pochválil recenzi :). Co se týče "bigger picture", tak zcela chápu, že Morrison má v plánu něco velkého a je třeba to představovat postupně. Mám doma i druhý díl, na který se vrhnu co nejdříve, a třetí se mi taky snad dostane do rukou, a potom si spojím dvě a dvě dohromady a řeknu si 'no jó, teďkon to dává smysl.' Ale to neomlouvá fakt, že část knihy je momentálně mimo. Až budu psát druhý díl, můžu se odkázat na tuhle část a říct, že to pěkně navazuje. Je fajn, že má Morrison svou megalomanskou vizi, ale ať ji nerozděluje takhle nešikovně, kdy začínající čtenář, který musí počkat další rok na druhý díl, bude ztracen, a kdo ví, třeba ho to odradí od koupě onoho pokračování. I když možná panu Morrisonovi křivdím, nevím, jestli píše jednotlivé díly s tím, že budou vydávány samostatně, nebo až jako knihy o pěti šesti dílech. 

Souhlasím, že začínající čtenář s tímhle "plánem na dlouhý běh" musí mít potíže. Však proto sem právě píšu - abych to trochu osvětlil. Pikantní na tom je, že Morrison svým utajováním toho, co přijde, dokonce nadělal problémy svému kolegovi z jiného supermanovského titulu, Georgovi Perezovi, který netušil, s čím přesně může pracovat... (Morrisonův Action Comics předchází Perézova Supermana o pět let)

To samé, já, když jsem překládál první knihu (lépe řečeno prvních šest sešitů) - bylo to v době, kdy jich v řadě Action Comics vyšlo teprve deset,  takže jsem také nevěděl, kam to všechno spěje. Odhadovat, co znamenají některé náznaky (například, jestli kopí o milionu hrotů je skutečně zbraň, nebo něco úplně jiného) - to bylo něco. 

Na druhou stranu je nutné, aby sešitová řada měla svá tajemství a dlouhodobě k něčemu spěla. Morrison to možná trochu přehnal, patnáctisešitový dějový óblouk je hodně monumentální, ale nakonec se mi to líbilo. Není to pro každého, po internetu najdete i dost negativní ohlasy kritizující překombinovanost a nepřehlednost příběhu... ale za sebe můžu říct, že si tím u mě Morrison spravil jméno. 

No nezbývá mi než číst a doufat, že se to nakonec bude líbit i mně. Se Supermanem prakticky začínám, ale myslím, že si skutečně nezaslouží, aby jej zničila Morrisonova vize komlikovaného příběhu. Neměl bych s tím absolutně žádný problém, kdyby se jednalo u o několikátou knihu v sérii, která si již našla své nové příznivce. Ale nahustit to do nás takhle na začátku, to se nedělá :D.

 

(PS: Nehledáte třeba nějakou posilu na překlady? Nejlépe začátečníka zapáleného pro věc s ochotou se učit? :) )

Nehledám, pardon, pracuji sám a naprosto mi to tak vyhovuje. Ale držím palce!

Pěkná recenze, díky za ni. Jen podotknu, že ta poslední čtvrtina není ani tak o tom, že by Morrison vystavoval na odiv své znalosti světa DC, jako spíš jeho megalomanské pojetí celého příběhu. Ve skutečnosti totiž jde o předzvěst toho, co se bude dít dál - první tři vyšlé knihy Action Comics u nás v ČR dávají dohromady ucelený příběh, který je poměrně dost složitý. Pěkný, hodně mě ho bavilo překládat, ale těžko stravitelný na jedno čtení. Dává smysl, je dokonce hodně propracovaný, ale na první čtení prostě nesedne. :) Tím nechci nijak zlehčovat recenzi ani dojmy čtenáře, který si přečetl jen první knihu - ale ony to přece jen jsou sešity vycházející na pokračování a uzavřený příběh je až těch prvních patnáct (ony tři knihy). 

Přidat komentář