RECENZE: Dagmar Lhotová, O zemi Tam a Jinde

Článek od: Ivo Fencl - 15.01.2013

Fantasy o zemích Tam a Jinde

Hrdiny fantasy pohádky Dagmar Lhotové (nar. 1929) O zemi Tam a Jinde jsou mj. chlapec, sudičky Faustýna + Matylda (Týna a Tylda), princ Janeček a kuchtička Klárka, přičemž poslední dva se vezmou dlouho před finále, takže vztah sledujeme i po svatbě. Nejen tím se ale tato kniha liší od mnohých jiných, Lhotová totiž nezná klišé.

Z postav zaujme i slovutná Alžběta Mocná Hřímalová, vládnoucí titulní zemi Tam, a Černokníže Humbuk, který sice disponuje kreditem ústředního padoucha, ale je nedůsledný, pošetilý, roztěkaný, opakovaně podrážený svými vlastními agenty, pronásledovaný smůlou, ničený zklamáním a často selhávající: věru zvláštní postava. To král Přičinlivý a jeho královna (z říše Krásný Květ), která si říká zvaná Pečlivá, jsou oproti němu v pohodě. Co je však základní esencí svazku?

Sny - a svět imaginace. Hranici zemí tvoří díky tomu keře růží a prostor mezi zahrazují Vrátka s velkým V vysoko v horách, jaká nevymyslel ani klasik Henry Rider Haggard. Ale i kopec pod domkem se zde stává další entit, co navzájem konverzují, a Ruka s velkým R je vlastně paží obra Dutohlávka a coby užovka bez konce se plazí a plazí, na výzvědy.

Odkud? Možná až z Alenky, aby si brumlala: „Můj obří palec přispěchal ukazováčku na pomoc. Společnou silou teď zdvihají železný poklop a...“

Vedle jazykové vybroušenosti nelze u Lhotové neocenit nepředvídatelnost děje a schopnost vrstvit události stylem, který vyvolává závratný pocit jakéhosi časoprostorového vzmachu. Ano, registrujeme i silně komiksový syžet, ale naprosto nevadí, to spíše naopak, a rohy rád vystrčí třeba za bojového nasazení tzv. travních saní. Právě zde jsem vzpomněl i na Skálova Vlase a Bradu a taky Svěrákova Kukyho. Sice netuším, kde hrdiny kreslil František Skála junior, je mi ale jasné, že Dagmar Lhotové vyrašilo tohle všechno rovnou ze zápraží nějaké její sluncem prozářené chalupy.

Výsledek? Tolkien podávající si ruku s kultovní Bukukururunou Zdeňka Karla Slabého, tedy další dětskou fantasy (Slabý je, mimochodem, manželem Dagmar Lhotové) i legendární Gormenghast, kdyby se prolnul s Narnií. Brašnička, plnící tu přání, je pak artefaktem hodným Pratchetta, a pokud zůstanu u nás, neunikne mi ani spojitost s knihou Olgy Hejné Bubáci z Pampelic, také tady už totiž objevíme polovědomou inspiraci u Tolkiena.

Co víc? Při čtení se ocitnete na vlnách dětské obrazotvornosti a podobně jako právě Hejná zvládla i Lhotová tkát lyricko-fantazijní obrazy a nikdy jim neupřela důslednou vnitřní logiku. Jistě: obyvatelé „Květu“ se na Humbukův rozkaz musí přestěhovat na hlavu obří medúzy v Černočerném moři, kde jsou nuceni bez přestání křepčit, ani to však nepropadne svévoli. Přesto umí autorka uvažovat jako dítě, disponuje snad i diplomem z nonsensu, a pokud kdysi literární kritik Vladimír Nezkusil vytkl Hejné, že se stává fantazijní složka sama sobě účelem, aby snědla složky ostatní, tady by to neřekl. Už dopředu totiž máme „ošetřeny“ magické vstupy. Ano, i Lhotová občas vytvoří oslí můstek, ale není to představová volnost bez břehů, asi jako ani žánr fantasy jistě neumožňuje absolutní svobodu, je-li tedy konstruován s umem.

Tam a Jinde tedy děti nezahltí. Fabule se přesto skoro rovná odvaze. Děj není roztříštěný. Orientujeme se a i bez kouzelnické hůlky projdeme říšemi kouzel. Ani kompas nepotřebujeme a pod autorčinou taktovkou to napořád sdělně klape, právě jako pod kouzelnou hůlkou. Ne, ani zdaleka se nejedná o další úkrojek z dortu psa a kočičky.

Co dodat? Neprávem se připomínává, že v knížkách mohou existovat buď jen čistě košatá vyprávění dobrodružného typu, anebo naopak stavbičky plné psychologické drobnokresby. Nic naráz. Prolne-li se prý to i to, začne celek drhnout a urodí se monstrozita.

Možná někdy ano, říkám, ale Dagmar Lhotová je důkazem opaku. V klidu se zabývá akcí a souběžně i probarvováním vnitřně uvěřitelných emocí, jakou je třeba závist. Co ještě by identifikoval Sherlock Holmes?

I rysy infantilně špionážního příběhu, přičemž mezi agenty najdeme i myš. Co se pak detektivní linie týká, pátrání trochu připomíná i Slabého Detektiva Hostivíta. Také tady totiž vyvstávají přehršle otazníků po určitých pauzách, asi jako když vznikala jeho kniha ve spolupráci se čtenáři časopisu Mateřídouška.

Další ozvláštnění? Hrdinové sledují jisté úseky dobrodružství v kouzelném domácím kině. Nejen v tom smyslu je taky Tam a Jinde relevantním podkladem pro potenciální televizní sérii s charakterem Macourkovy Arabely. Magie tu přitom není s pohrdáním snižována, okouzluje a ryze dětský pohled na svět nás postupně cele pohltí. Ano, vlastně čteme „jen“ jakési tatínkovo vyprávění, zvíme, ale jde o víc, to také cítíme. Jako by se všechno místo z oříšku vylouplo i z jeho vzpomínek. Z jeho nostalgie po vlastní dětství. A to vše je navíc zhutněno jako v lisu a vyvolá se magicky éra, již dítě prožilo v zahradách a za bezpočtu dní plných her. Bájná to atmosféra.

Zvlášť obratně se přitom pracuje s motivy zastaveného času a i on je aluzí na pocity vytažené až z toho dětství, kdy jsme ještě vlastnili skříňku s kamínky Kouzlínky, které vykopávají trpaslíci (jak se zde dočítáme), a kdy se ještě zahrada nezdála být Afrikou jen Stevensonovi a hodiny se táhly jako staletí.

Dagmar Lhotová ne náhodou končí větou o zahradě za domem, která je i jedním z nejpodstatnějších klíčů k této knize. „Krásou se zahrada vyrovná všem královským pozemkům,“ dočítáme se a v lehkosti by Tam a Jinde sice mohlo na někoho zapůsobit jako příběh, který vznikl přes noc a snadno, ale není lehké skloubit podobnou knihu, asi jako není lehké sestrojit pendlovky. A večer?

Večer co večer můžete jako ten tatínek vyprávět dětem a mít pocit, že to i Dagmar Lhotová před spaním dělala, ale zkuste v tom samém duchu psát! Pohoříte. Jen málokterému autorovi se podobný dojem podaří navodit a taky tady jste našli knížku, která minimálně v krajině vlastního žánru zaujme kdekoli na světě.

Původní, rozšířená verze textu vyšla v týdeníku „Literární noviny“.

O zemi Tam a Jinde
Dagmar Lhotová