RECENZE: H. P. Lovecraft, Měsíční močál (Spisy 2)

Článek od: Monika Slíva - 29.11.2011

měsíční močálKřik, zmítání, divoké stíny rudého, lepkavého šílenství, jeden (přízrak) stíhající druhý napříč nekonečnými, krví zbrocenými chodbami pod purpurovým, blesky metajícím nebem. Beztvaré přízraky a kaleidoskopické variace pamětí vyvolaných ďábelských výjevů. Lesy plné zrůdných, přebujelých dubů se zakroucenými hadovitými kořeny, které se živí nepopsatelnými šťávami ze země zavšivené miliony kanibalských ďáblů. Chapadla pahrbků, razící si cestu z podzemního pekla polypovitých zvrhlostí…“
(str. 178, povídka Číhající děs)

Krása a zrůdnost, to všechno zároveň se dá najít v díle mistra Lovecrafta. Slova hladí, laskají a konejší, jsou zvukomalebná, a i když se jedná někdy o velmi krátké povídky, které jsou spíše filozofické, než že by měly příběh a převratnou pointu, přesto si žádají vaši plnou pozornost. Slova mistrova umí zároveň  děsit, zastrašovat a našeptávat, a přesto vás neodeženou. Naopak budete přitahování jako můra světlem lampy a necháte se pokaždé znovu spálit. Na rozdíl od zmíněného nočního živočicha vás to totiž neporazí, bídně nezhynete spáleni na popel, a budete se pořád tvrdošíjně vracet pro další dávku hrůzyplné krásy.

Druhý díl sebraných spisů H. P. Lovecrafta rozhodně není čtení do autobusu a je pojmenován Měsíční močál podle jedné z povídek. Část příběhů je útržkovitá a zkratkózní, filozofická a zamýšlející se… nad pomíjivostí lidského bytí, šálivostí smyslů nebo tajemstvími lidem zapovězenými (Ex oblivione, Ti druzí bohové nebo Co přináší luna). Někdy jsou to fragmenty možná zamýšlených větších celků, které nebyly nikdy napsány (Azathoth), a nechybí samozřejmě ani povídky nabité dějem a napětím až do posledního slova (Číhající děs, Krysy ve zdech nebo Prokletý dům). Najdete zde i pár hříček, ne úplně typických pro Lovecraftovu tvorbu, ale dobře dokreslujících jeho nadhled. Například povídka Sladká Esmeralda je jednoznačnou parodií na romantické divadelní hry tehdejší doby a při čtení se mi před očima odvíjel pás němého černobílého filmu s typickými gesty herců, prokládaný psanými texty v secesních rámech.

Většinu příběhů přivál Hypnos do mysli spisovatelovy během spánku a on je pak převyprávěl papíru, i proto nese kniha podtitul Příběhy a sny z let 1921 - 1925. Děsivá tajemství, která nebudou nikdy vysvětlena. Hrůzy, co se otiskly do jeho mysli a jejichž stopy tam už navždy zůstanou. Strašlivé zrůdy, ďáblové a tvorové z jiných dimenzí museli být spoutáni slovem a papírem, aby alespoň částečně pominula jejich moc…

Někdo by mohl říci, že tohle všechno už dávno známe, obzvlášť znalci a milovníci hororů. Ano, to je samozřejmě pravda, ale napadlo by vás zpochybňovat Röntgenovy poznatky a prohlášení, když objevil a lidem představil paprsky X? Asi sotva. A přesně tak se to má s knihami mistra Lovecrafta, neboť je v podstatě zakladatelem a průkopníkem svého žánru, i když tehdy o tom neměl nejmenší tušení.  Fantasy čtenáři mají Tolkiena, scifisti zase Verna. Lovecraft by měl být povinnou čítankovou četbou pro děsumilovnou část lidské populace. Nejste-li ovšem znalcem mistrovy košaté tvorby, doporučila bych vám začít některým z jeho pozdějších, známějších a rozsáhlejších děl.

Při čtení knihy určitě nesmíte opomenout Komentáře a vysvětlivky sestavené Ondřejem Müllerem, umístěné na konci, protože přidávají ke každé z povídek nejen zajímavé postřehy o způsobu a době jejich vzniku, ale také souvislosti s další Lovecraftovou tvorbou.

Třešinkou na dortu tohoto konkrétního čtyřdílného vydání sebraných spisů všech povídek páně Lovecraftových je zpracování knihy samotné. Bělostný křídový papír je uschován v pevné černé vazbě s blankytně modrými písmeny. To vše je zahaleno stejně modrým obalem z kvalitního papíru, jemuž vévodí sugestivní černá perokresba s bílýma prázdnýma očima od Františka Štorma. Ostatně jeho kresby provázejí a přesně dokreslují pochmurnou náladu všech povídek v knize. Opravdová lahůdka pro majetnické typy se závislostí na knihách samotných, nikoli pouze na jejich obsahu. Bude se velmi dobře vyjímat spolu s červeným prvním a „zatímnevímejakým“ třetím a čtvrtým dílem někde na viditelném místě vaší knihovny a blahosklonně kynout všem příchozím.

Přeji krásně hrůzné a děsivě krásné čtení!

Howard Philips Lovecraft: Měsíční močál
Příběhy a sny z let 1921 – 1925