FILM: Anime jako fenomén

Článek od: Tomáš Apeltauer - 25.05.2011

V posledních letech se zejména ve fantastice setkáváme čím dál tím častěji s pojmem ANIME.  Existují lidé, kteří slovo anime velmi dobře znají, ale najde se i spousta lidí, kteří o něm nikdy v životě neslyšeli. Pak se objevují otázky typu: Co je to vlastně anime? Odkud přišlo a jak je možné, že je najednou tak populární? Jak se obyčejný člověk k anime vlastně dostane? V tomto článku bych se rád zaměřil právě na takové otázky. Budu na ně hledat odpověď a postupně popíšu jednu z mnoha cest, které k fenoménu jménem anime vedou.

Když se řekne anime.Naruto manga

Nejprve je potřeba umět si pod výrazem anime představit něco konkrétního. Slovo anime pochází ze zkomoleného anglického slovíčka animation, které se v japonštině píše アニメション,což by Japonci četli jako animéšón. Termín anime se po celém světě používá k označování animované tvorby s výraznými rysy japonského stylu animace (velké oči, malá ústa, extravagantní sestřihy). Ale nemyslete si, že by se jednalo jen o pohádky pro malé děti. Anime pokrývá širokou škálu žánrů, od akčních seriálů, přes drama, až po kyberpunkové filmy. Většina anime tvorby vychází z mangy, což je japonský druh komiksu. Manga se od západního komiksu liší v několika směrech. Za prvé je vyjma první strany vždy kreslena černobíle a čte se zprava doleva. Za druhé bývá občas i lehce brutální, takže zapomeňte na roztomilé jednorožce a plyšová zvířátka. Běžnou součástí populárních dějových linií bývá krev a násilí. Jako příklad bych mohl uvést film, který běžel i několikrát v ČT a je to snímek s názvem Princezna Mononoke. Dnes už právem považovaný za klasiku.

Vývoj během desetiletí

Pokud bychom chtěli vypátrat původ anime tvorby, vydali bychom se až do roku 1907. Jelikož japonští animátoři neměli dostatek finančních prostředků, aby využívali stejně náročných technik jako například Disney, začala se forma jejich tvorby výrazně lišit. Ovšem svou charakteristickou podobu dostalo anime až v 70. letech minulého století, díky legendě tohoto žánru, Osamu Tezukovi. Jeho první televizní animovaný seriál Astro Boy započal éru vývoje televizního anime. Tezuka byl tím, kdo vymyslel většinu znaků, odlišujících anime od západní animace. Velké oči okoukal od Disneyho, malá ústa začal kreslit, aby ušetřil čas, nepřirozené účesy představil jako jednoduchou a levnou možnost, jak od sebe odlišit jinak velmi podobné postavy. Tezuka inspiroval mnohé další autory, kteří pak zakládají v 80. letech nový žánr zvaný „Mecha“. Jednalo se o souboje obřích robotů pilotovaných mladými teenagery. Tento žánr proslavil japonské animované seriály ve světě, protože se zčásti vezl na vlně nadšení z populárních Star Wars. Anime druhé poloviny 90. let se neslo v duchu remaků a kopií úspěšných sérií. Tento úpadek a stagnace byly příčinou hledání nových směrů a experimentální tvorby. Po roce 2000 se začali objevovat lidé, kteří doslova doma na koleni vytváří vlastní anime série a ti nejlepší z nich slaví úspěch. Bohužel v poslední době se anime potýká s nedostatkem mladých režisérů a animátorů, kteří by mohli nahradit současnou stárnoucí generaci tvůrců.

Češi vs anime

Směle prohlásím, že většina z nás na určité formě animované tvorby vyrůstala. Stačí si vzpomenout na večerníčky, které jsme v dětských letech sledovali. Krteček, Kluk z plakátu, Víla Amálka a všichni ostatní pohádkoví hrdinové nás s úsměvem na tváři učili základní principy morálky. I o pár let starší divácké publikum si přišlo na své. Ještě si živě pamatuji, jak jsem se každé sobotní ráno těšil na pravidelnou dávku animáků od Disneyho. Želvy Ninja jsem hltal pohledem a pokaždé jsem se rád pobavil u seriálu maďarské televize s názvem Smolíkovi. Pak se ovšem do popředí prodral fenomén, který šlo jen těžko přehlédnout. Objevil se seriál Pokémon a neuvěřitelně rychle získal na popularitě. Naneštěstí byl nesmírně prvoplánový, komerční a naivní, což bohužel celý žánr anime zadupalo hluboko do bahna pohádek pro děti. Ale i přes všechny tyto vady byl seriál Pokémon postaven na originální myšlence a navíc oblečen do slušivého hávu. Ale když člověk dospívá, zatouží po něčem, co nabízí trochu víc originality, temnější atmosféru a inteligentní zápletku. A právě moderní anime se na těchto vlastnostech zakládá. Kombinuje hutnou atmosféru a originální nápady s akcí, která je dávkována přesně podle potřeby.

Vlastnosti a rysy

Co stojí za pozornost, jsou rozdíly mezi anime a ostatními druhy animované tvorby. Jak už jsem zmínil výše, anime obsahuje několik nezaměnitelných rysů. Avšak liší se i dalšími vlastnostmi, které nemusí být na první pohled hned zřejmé. Například kompozice jednotlivých scén bývá většinou naprosto odlišná. Anime mnohem častěji využívá střih, což ve výsledku umocňuje efekt akčních scén. Kamera nebývá statická, ale naopak mění úhel záběru. Právě tyto metody umožňují v anime měnit dynamiku podle libosti. Následuje akční scéna? Střih je častější, záběry se rychle střídají a kamera je neustále v pohybu. Má přijít romantická chvilka nebo dramatický moment? Není problém, kamera zůstane statická a pohybuje se jen malá část záběru. Ale anime umí oslnit nejen nablýskaným zevnějškem, už samotný soundtrack bývá zvolen pečlivě, aby nerušil a naopak dodával potřebný říz. Osobně musím přiznat, že například hudbu ze sérií Naruto a Bleach jsem si zamiloval a nedám na ni dopustit. Kromě způsobu zpracování bych rád vyzdvihl i dějovou linii. Ty nejúspěšnější anime série stojí hlavně na chytlavém příběhu, propracované psychologii postav, emocích a na originálním prostředí. Často v sobě kloubí technologické výdobytky moderní doby a japonský folklór. Běžnou vlastností anime je i snaha diváka překvapit, odhalovat nečekaná rozuzlení, nebo třeba naznačit nějaký ten postranní motiv.

A to ještě není vše!

Bohužel jsem o anime nenapsal ani zdaleka vše (to by vydalo na menší knihu), ale pokusil jsem se ho přiblížit jako fenomén, který je celosvětově rozšířený a který dorazil i k nám do Čech. Přivál ho sem vítr z dálného východu, on se zde usadil a zapustil kořeny. Pevně doufám, že jsem alespoň zhruba nastínil vše, co se pod termínem anime může skrývat. A pokud se vás někdy někdo zeptá: Co je to anime? Budete mu moci šalamounsky odpovědět: Japonský styl animované tvorby s dlouholetou tradicí. Věřte mi, že je to úžasný a rozmanitý svět, který má rozhodně co nabídnout. Bohužel, bývá silně návykový.

Jako ochutnávku ze světa anime bych všem začátečníkům doporučil sérii nazvanou Naruto:

  • Manga verze = čte se z pravého horního rohu do levého dolního rohu
  • Anime verze = běžel i na Jetixu, ale to byla cenzurovaná verze pro děti bez krve a násilí a ještě ke všemu dabovaná

Pokud byste se chtěli na cokoliv zeptat, tak mi můžete napsat e-mail na apelttom@gmail.com, popřípadě odkazuji na český portál Konoha.

Komentáře

Ale jo... Asi to vyzní blbě, ale přijde mi, že takovýto článek by byl originální tak před pěti lety. V té době jsem psal něco podobného. Ok, teď to zní blbě a arogatně. Článek není vyloženě špatný, ale přeci jen působí dosti povrchně. Dát jako příklad "temného a dospělého" anime Bleach a Naruto je dost mimo. Jsou to série určené pro náctileté chlapce a obě se drží formulky podobných akčně/bojových sérií jako je například letitý Dragon Ball. Navíc jsou to manga adaptace, takže nereprezentují originální tvorbu. Ale souhlasím s autorem, že jako první krok do světa anime mohou posloužit dobře. Jinak Osamu Tezuka je spíše komiksovým průkopníkem, ale je pravda, že jeho osobnost byla tak výrazná, že ovlivnil i svět animace. A ještě jedna připomínka - Konoha je portál o Narutu, ne o anime. Pokud by čtenáři Sardenu chtěli nějakou větší diverzitu témat, tak doporučuji tento web: http://hintzu.otaku.cz/, popřípadě ten můj, který se asi bude válet někde v hlavičce této filipiky.

Áno, článok sa možno iba zviezol po povrchu problematiky a určil pár záchytných bodov - ale viac zrejme stanovený rozsah autorovi nedovoľoval. Predsa však nasvietil čo-to o žánri, ktorý sa na stránkach Sardenu dosiaľ nevyskytoval (aspoň si nepamätám), takže keby som bola bežný fanúšik fantastiky, ktorý doteraz o anime nezakopol, budem spokojná a budem sa snažiť na základe záchytných bodov z článku popátrať po niečom viac.

Osobne by som len trošičku korigovala pár údajov, ktoré boli možno myslené správne, ale v celkovom kontexte článku tak nevyzneli. V prvom rade by som posunula začiatky anime (ako umenia i obchodného artiklu) smerom k Noburóvi Ófudžimu, do 20. rokov 20. storočia (na jeho počesť vznikla neskôr Cena Noburóa Ófudžiho, ktorú ako prvý získal práve Osamu Tezuka). Disneyovské výrazové prostriedky začali preberať Japonci v 30. rokoch, krásne to vidno ešte vo filmoch zo 40. a 50. rokov, dokonca aj v protiamerických agitkách. A Tecuwan Atomu začal tuším v 60. rokoch.

Čo sa týka príkladov, tiež by som vybrala iné, ale vlna Narutománie strhla už kadekoho, a tak sa autorovi článku nečudujem, že vybral práve toto ;-)

 

Tak já se také zas tak nedivím, ale holt jsem měl za to, že obecné povědomí o anime je už o něco dál (taky jsem na Narutu začínal, i když moje první série byla Neon Genesis Evangelion). Existuje takový hezký vtípek o náhledu laického publika na anime. Před lety laik pod pojmem anime viděl hentai a Pokémona, teď se však doba "radikálně" změnila a pojem anime znamená hentai a Naruto...

 

Pro mě bohužel prostě Naruto a Bleach nejsou reprezentanti kvality. Není to top ani po vizuální, ani po dějové, či myšlenkové stránce. Celkově článek působí jako takový chudý wiki souhrn. Ale je pravda, že pokud to aspoň jednoho člověka nakopne směrem k japonské kultuře, tak to svůj úkol asi splnilo. Jinak trochu je mi trapné takto rýpat, ale štvě mě, když o tomto fenoménu vznikají, no řekněme informačně zkreslené články. Ale tento ještě ujde. Tenkrát na nova.cz z anime udělali úchylku pro pedofily...

Čo sa mňa osobne týka, Naruto neznášam, a to preto, že každú chvíľu dostanem nejaký rozhorčený alebo nástojčivý list od fanúšika, ktorý sa rozčuľuje, že na Naruto ešte nebola recenzia v  jednom nemenovanom časopise. Ináč by som sa v nejako tými vyše 350 dielmi pretĺkla, aj keď z fyziologických dôvodov sa takýto výkon každý mesiac podať nedá.

Ja som mala tiež šťastie, začala som kedysi s NGE pred sto rokmi na VOXe a hneď na to Macross Plus, takže som bola dnu a už sa nedalo vyjsť.

Já jsem po NGE přešel na Elfen Lied, Fullmetal Alchemist a vůbec všechno, co tehdy bylo v žebříčkách na AniDB dostatečně vysoko. Nejvíc mě dostaly dvě série Ghost in the Shell: Standalone Complex. Sc-fi a kyberpunk, to je prostě moje.

Mám zkušenosti i s Narutem a Bleach (obojí jsem po určitém čase pustil k vodě), proto si myslím, že do toho trochu můžu rýpat smiley A neříkám, že tato "veledíla" přímo nenávidím. Jen to prostě není kvalitní anime. A pokud bych psal článek pro nezasvěcené, tak bych jmenoval díla, která bylo pro animaci zásadní.

Třeba zrovna Ghost in the Shell (myslím Oshiiho film z roku 1995), ze kterého v podstatě vybobtnal Matrix. A to je podle mě věc, o které aspoň vzdáleně scifisti něco slyšeli (na pár non-anime webech o tom byly zmínky).

O Ghost in the Shell jsem uvažoval a v původní koncepci článku jsem ho chtěl zařadit (hned po Fullmetal Alchemist) jako další postup od Naruta. Ale jelikož jsem článek krátil, nezbylo místo a také si myslím, že Ghost in the Shell by si zasloužil samostatný článek (jak film tak série).

Žij svůj život tak, aby až ti nakonec proběhne před očima, jsi nevěděl, jestli sleduješ adventuru, nebo porno.

 

Souhlasím s Tebou. Možná by bylo zajímavé porovnat GitS filmy a sérii v jednom článku - to je něco, co bych si opravdu rád přečetl wink (a jsem moc líný, abych to sám napsal).

Tak to je super, možná by stálo za to, obléct tvou recenzi do nového hávu a posadit ji vedle mého článku, abychom to měli hezky tématicky sladěné, což? :)

A myslím, že článek pana Kocourka o Hentai by minimálně mohl zvýšit návštěvnost Sardenu :D

Žij svůj život tak, aby až ti nakonec proběhne před očima, jsi nevěděl, jestli sleduješ adventuru, nebo porno.

 

Nedá mi, vložit se do diskuze, coby absolutní "Anime Analfabet" a trochu se tím zastat Tomáše.

Každý obor lidské činnosti má své specialisty. Ti vědí o svém oboru vše a jsou ochotni na toto téma dlouho a vášnivě diskutovat. Pohybují se ve svých vodách a znají slang a souvislosti a okolnosti. Mnoho věcí není třeba říkat, protože je všichni znají a považují za základ a samozřejmost, o které netřeba mluvit a jakkoli vysvětlovat. Na neznalce hledí zpatra (Ne vždycky, a protože by se chtěli vytahovat. Prostě si to kolikrát ani neuvědomí.) a nepředpokládají, že by takovou, nebo makovou "základní věc" někdo nevěděl!!!
Když však přijde na to, uvést do obrazu zelenáče, nebo přitáhnout pozornosti "cizinců", je velmi těžké najít rovnováhu mezi klouzáním po povrchu a shrnutím důležitých všeobecných informací tak, aby bylo sděleno to základní a přitom,aby se čtenář neztratil v moři údajů a vysvětlivek všech struktur a podstruktur.
Mně osobně článek podal informace velmi stravitelným a příjemným způsobem a mám teď o něco širší obzor:-) A navíc, zde rozpoutal skoro vášnivou diskuzi!! A to se počítá:-D

to Togusa: ano z pohledu zapáleného fanouška (kterým zcela evidentně jsi) je zcela nepředstavitelné, jak to že NĚKDO NĚCO neví... ale všeobecné povědomí o Anime (a to i v našem SFFH rybníčku), troufám si tvrdit, je pořád na stejném místě a nikam vpřed se nepohlo, takže ať žije osvěta a hlavně, že je beer...totiž mír :-)

Ostrou mysl i tužku všem, přeje M

Však já jsem také pro osvětu. wink Proto dodám, že v článku vypíchnuté série jsou v rámci anime tvorby něco jako Ulice a Ordinace. Jinak v segmentu, kde je autor popisuje je spousta nepřesností. Např. "záběry se rychle střídají a kamera je neustále v pohybu" - což není (vždy) pravda, neboť série jako Naruto a Bleach jsou známé pro dlouhé statické záběry na urputně se tvářící hrdiny. Souboje pak často probíhají zjednodušeně a hojně se využívá komiksových rychločar (speedlines). Je to proto, že se jedná o dlouho běžící série a nové díly vychází každý týden - z toho důvodu není čas na nějaké vizuální veletoče.

 

Tady dávám příklad kvalitního fantasy anime (Guardian of the Sacred Spirit): http://www.youtube.com/watch?v=2ceMpmUt9u8&feature=related

Schválně porovnejte s výše uvedeným trailerem na Bleach...

Máš pravdu. Ne vždy je pravda, že se záběry rychle střídají. Ne vždy je kamera v pohybu. Ale o tom přeci mluvím o něco níže: "Má přijít romantická chvilka nebo dramatický moment? Není problém, kamera zůstane statická a pohybuje se jen malá část záběru."

Nesmíš si zaměňovat můj popis anime tvorby s pouhým popisem dvou sérií (Naruto, Bleach). Snažím se psát o rysech anime tvorby obecně i když je to těžké, protože každá série, či film jsou svým způsobem originálně zpracovány.

V traileru, který jsi postnul můžeš znaky takové tvorby naleznout taky. Podívej se například na to jak hlavní hrdinka hází kopí do kmene stromu. Kopí se nezabodne a nezačne výhružne vibrovat, ale přichází střih, záběr na hrdinku jak skáče z mostu, zase střih...

Se speedlines máš pravdu, ale to je zase kousek, který by můj článek zesložitil a já se snažil o co možná nejjednodušší podání. Plus navíc v takovém rozsahu není možné vypíchnout všechny znaky tvorby.

Žij svůj život tak, aby až ti nakonec proběhne před očima, jsi nevěděl, jestli sleduješ adventuru, nebo porno.

 

Mě spíš šlo o to, abych ilustroval fakt, že v Narutu a Bleache se často i souboje odehrávají ve statické rovině. Oproti tomu jsem tam hodil trailer na anime, kde lze obdivovat úžasnou a důkladně rozanimovanou choreografii. 

 

Jinak proč by to kopí mělo výhružně vibrovat a zabodne se - ona ho tam jen tak nehází laugh http://www.youtube.com/watch?v=xKriCyB6mqk&feature=related

 

Viz link, kde se můžeš podívat o co tam jde. Trochu se i omlouvám, protože jsem zjistil, že výše uvedený trailer je amatérsky sestříhán fanouškem.

Koukám, že se tady rozjela dosti vášnivá diskuze a tak se pokusím reagovat.

Předně musím uvést, že jsem tento článek nepsal z pohledu znalce, který ví  o anime úplně vše. Psal jsem ho z pohledu fanouška a milovníka tohoto žánru. A jeho původní účel je nějakým způsobem představit anime všem, kteří neví, co by si pod tím označením měli představit. Toguso, ty píšeš, že jsem se s tímto článkem minul o pět let. Já si ovšem myslím, že se najde stále velké množství lidí, kteří ho ocení.

Bleach a Naruto nedávám jako příklad "temného a dospělého" anime, ale mluvím o nich jako o dalším stupínku na cestě za dospělejší tvorbou. Mluvím ale vesměs obecně o moderní anime tvorbě. Je mi jasné, že jsou to manga adaptace a slovíčko originální jsem použil spíše v kontrastu s prvoplánovým.

S Konohou máš pravdu, opravil jsem to, děkuju.

Saš, máš naprostou pravdu. Začátky anime mají kořeny v 20. letech 20 století. V mém článku jsem to zmínil, cituji: "Pokud bychom chtěli vypátrat původ anime tvorby, vydali bychom se až do roku 1917."

Pokud máte nápady na jiné příklady anime sérií sem s nimi! Rád je prostuduju a napíšu pokračování mého článku, ve kterém se budu věnovat jiným a méně známým sériím. Sérii Naruto a Bleach zde uvádím, protože jsou pravděpodobně nejznámější a nejrozšířenější. Chtěl jsem do článku zakomponovat ještě spoustu různých dalších odkazů na jinou tvorbu, ale prostě by se nevešly.

Toguso musíš pochopit, že i když možná podle tebe nejsou série Bleach a Naruto kvalitní, já zastávám názor, že jsou pro nováčka v žánru nejlépe stravitelné. A dle mého osobního mínění je současný Naruto Shippuuden kvalitní a dobře zpracované anime. Dějová linka může trochu občas pokulhávat, ale po vizuální stránce je dle mého zpracován skvěle.

Mrzí mě, že ti můj článek přijde jako chudý wiki souhrn, ale zkus se na něj podívat očima člověka neznalého anime. Snažil jsem se nezahltit odkazy na tisíc sérií a neodradit složitostí, která musí být odkrývána postupně. Pokud ti přijde můj článek jakkoliv zkreslený, prosím tě, abys mi pomohl to odstranit. Popiš mi jakým způsobem je můj článek zkreslený a já ho milerád vylepším.

A Slívo, tobě děkuju za to, že se mě zastáváš. Jsem rád, když je tu zastoupeno více úhlů pohledu.

Všem vám za vaše komentáře a připomínky moc děkuju. Poukázáním na chyby a nesrovnalosti pomáháte vylepšit můj článek a za to jsem vděčný. Poslední co bych si přál, by bylo podávat zkreslené, nebo lživé informace.

Žij svůj život tak, aby až ti nakonec proběhne před očima, jsi nevěděl, jestli sleduješ adventuru, nebo porno.

 

Určitě budu rád nápomocen při eventuální koncepci navazujících článků, neboť si myslím, že by to mohlo čtenáře Sardenu obohatit. Klidně mě kontaktuj, nebo se podívej na můj web. Inspirace tam snad nějaká je.

Měl jsem pocit, že právě Naruto je jeden z tvých prvních "skoků do neznáma", takže Ti přeju, abys našel ještě mnohem kvalitnější zážitky, které japanimace nabízí.

Skvěle. Plánoval jsem další pokračování článku. Po tomto úvodníku už něco "zasvěcenějšího". Myslím, že by mi hodně pomohlo, kdybych s tebou některé věci mohl probrat a popřípadě si doplnit znalosti, takže tě určitě kontaktuju.

Na začátku července se chystám do Chotěboře na FF a jedna z věcí, které mě tam lákají je právě Anime. Rád bych si tam rozšířil obzory a načerpal inspiraci, takže pokud se tam taky chystáš, můžeme se potkat.

Naruto je jedna ze sérií, díky kterým jsem začal anime poznávat, ale mou úplně prvním anime sérií byl Fullmetal Alchemist (ještě ta stará série), kterou jsem ale bohužel po chvíli opustil. Jinak mě zaujalo třeba FLCL (Fooley Cooly) http://www.youtube.com/watch?v=o3b0A_KjihY

Žij svůj život tak, aby až ti nakonec proběhne před očima, jsi nevěděl, jestli sleduješ adventuru, nebo porno.

 

Napiš email a dohodneme se wink Neříkám, že jsem největší expert, ale něco o anime vím a rád to pošlu dál. Na FF už se chystám několik let, tak to třeba letos vyjde.

 

Co se FMA týče, tak bych ti doporučil tu novou sérii, která věrně sleduje děj mangy, která je už ukončená. Je to skvělá adaptace, na které se nešetřilo. Žánrově je to v podstatě podobné jako Naruto, jen o něco vyspělejší. Každopádně je to nabušených 64 epizod kvalitního steampunku a vysoce kvalitní animace.

 

FLCL je podle mě věc, kterou doceníš, až budeš mít něco nakoukáno, je tam spousta odkazů na všechno možné, co souvisí s japonskými subkulturami.

>Začátky anime mají kořeny v 20. letech 20 století. V mém článku jsem to zmínil, cituji: "Pokud bychom chtěli vypátrat původ anime tvorby, vydali bychom se až do roku 1917."

Nuž, v tom prípade by som bola trochu odvážnejšia a posunula začiatky anime až do roku 1907, odkedy sa dokladuje prvý japonský animovaný klip.

A tú kameru a statickosť a dynamickosť záberov by som už nechala na pokoji, pretože nielen romantiky sa týka. Práveže aj dynamika akčnej scény sa v seriáloch zvýrazňuje statickým záberom, resp. sledom statických záberov, práve tento spôsob je pre seriály typický (vo filmoch je takmer vždy všetko rozpohybované). Statickosť záberov má aj finančný efekt, ktorý pri mnohodielnom seriáli nie je zanedbateľný.

Samozrejme, všetky tieto veci nie sú nijakými výhradami, len dopĺňajú pôvodný text článku ďalšími metatextami a každý má možnosť a právo interpretovať si to po svojom.

 

Přidat komentář