RECENZE: Jonathan Strahan & Lou Anders, Meče a temná magie (antologie)

Článek od: Michal Pavlič - 02.05.2011

Laser-books usilovne mapuje rôznorodý žáner fantastiky, a tak po antológiách venovaných science fiction sa dočkali aj fanúšikovia fantasy. Konkrétne subžánru, ktorého základy položil Robert Ervin Howard, Fritz Leiber a Michael Moorcock, ako mi vysvetlila dvojica skúsených editorov v tradičnom informáciami nasýtenom úvode tematických antológií Laseru. Všetky z nich boli nominované na ocenenie Akadémiou SFFH, New Space Opera a Zrcadlovky sa stali aj víťazom vo svojej kategórii. Dalo by sa očakávať, že ďalšie dielo editora Jonathana Strahana (v spolupráci s Louom Andersom) pôjde rovnakou cestou.

Kým iným začať, než žijúcim klasikom? Michael Moorcock stavil na istotu a tradíciu. A prečo nie? Britský spisovateľ zásadne ovplyvnil tvár fantasy, keď stvoril postavu Elrika z Melniboné, ktorý je „pojatý jako anti-Conan, či spíše Conan jakožto úzkostmi soužený teenager, byl neduživý, drogy užívající albín, který spoléhal na zhoubný, duše vysávající černý meč, s jehož pomocí se sytil uloupenou energií, aby se udržel při životě a zároveň posílil svou vitalitu.“ Elrik časom dosiahol kultový status, avšak na československom trhu sa mu darilo menej. Rudé perly s Elrikom sú príbehom v tradičnom duchu meča a mágie, je tu motív dobrodružnej cesty a magického artefaktu, mladším čitateľom však nemusí sadnúť Moorcockov štýl, ktorý obsahuje viac popisov na úkor dialógov. Každopádne je šanca, že ich táto ochutnávka privedie späť ku koreňom meča a mágie.

Niektorí ostrieľaní spisovatelia svoje poviedky zasadili do vlastného sveta, s výnimkou Glena Cooka si príbehy užijete bez nutnosti poznať autorovu sériu. Autor Čiernej légie totiž prispel svojou troškou do mlynčeka na mäso poviedkou, ktorá by sa dala v stručnosti popísať ako jeden deň zo života Čiernej légie. Hlavný príbeh je trochu zatienený narážkami na dej trilógie a vzťahy postáv, a tak sa légie neznalí budú Tides Elbou prehrýzať pomalšie. Zato čítanie Eriksonových Kôz a Slávy plynie podobne rýchlo, ako keď sa šmyknete pri výstupe na Mount Everest. Ani sa nenazdáte a je koniec. Identifikácia s cyklom Malazskej knihy padlých prebehla len vďaka drobnej narážke, nováčikovia sa preto príbehu o príchode pätice žoldnierov do zapadákova, kde démoni dávajú dobrú noc a spomedzi nepočetných obyvateľov reaguje hrobár svojsky (začne kopať päť hrobov), nemusia báť. Pravoverní fanúšikovia Malazu, kroťte svoje očakávania, jedná sa „len“ o zábavný, ale jednoduchý akčný príbeh s ironickým zvratom udalostí.

Keď sme pri zábave, humorných príbehov je tu navzdory temnej mágii viac než dostatok. Robert Silverberg prispel majipoorskym príbehom s dávkou jemného a úsmevného humoru. A aj keď dôjde ku taseniu meča, väčšiu pohromu spraví objednávka nápoja lásky, ktorý nefunguje podľa predstáv rozmaznaného šľachtica. Tak je, nastávajú Temné časy na Půlnočním trhu. Malérom smrdí aj prehrabávanie sa neporiadkom na zaprášenej povale s tým najpočestnejším dôvodom, tvrdí Garth Nix. Neveríte? Tak si prečítajte o tom, čo spôsobí hľadanie Příhodného dárku pro čarodějnou loutku. Pohroma, katastrofa, koniec sveta! Ale nie, to nesmeruje na blížiaceho sa vraha s prekliatym Zpívajícím oštěpem, ktorý stvoril Morlock Ambrosius, potulný šermiar a mág, toho času alkoholik. Krčmár zdrhol, tak je to! James Enge má rozhodne potenciál!

Od subžánru „meč a mágia“ asi nemožno očakávať prevratné myšlienky či originálne koncepcie, no aj tak zamrzí, že niektorí autori sa vydali podivnou cestou a zo sľubného potenciálu nevyrástol nezabudnuteľný príbeh. Greg Keyes v krátkosti predstavil zaujímavú postavu, šamana, ktorý chcel byť hostiteľom ochranného boha a pomocníka, no skončil s nekontrolovane vraždiacou démonkou. Iste uznáte, že nie je zlé, ak je príbeh v štýle „ak sa na scéne objaví puška, musí sa z nej vystreliť“. V Neposkvrněných je však ten problém, že je tu puška jedna jediná, a tak čitateľ záverečný výstrel tuší od začiatku. Michael Shea zas (v sude farby) utopil potenciál slušnej humornej poviedky. Jeho Barvmistr Grošák Tes má zápletku ako z absurdnej komédie – nekromancer najme žoldniera a náhodne zvoleného majstra maliara na bližšie neurčenú úlohu, ktorú splnia opäť na základe náhody – ale humor a dej sa postupne stráca v záplave slov, kvetnatých opisov a dialógov. Jeho škoda, jeho škoda, jeho preveľká škoda. Tanith Leeová dvojicu flegmatických „machov“ prevedie snovým surreálnom, a tak na konci poviedky Dva lvi, čarodějnice a plášť ostanete zmätení. Bill Willingham je podobne ako jeho Troufalí zloději poriadne trúfalý. Čo z toho, že autor píše pútavým štýlom, keď napísal len úvod na šiestich stranách? A ligu „výnimočných“ zakončí československými čitateľmi nepochopený Gene Wolfe so svojím Krvavým kláním, po ktorom som len nechápavo vrtel hlavou. Veď sami uvidíte.

Väčšina poviedok v knihe je hlavne dobrou zábavou bez vyšších ambícií, čo spĺňa požiadavky na zverejnenie v antológii, avšak našlo sa niekoľko autorov, ktorí sa svojimi dielami odlíšili vyššou kvalitou či originalitou. A to napríklad Lynch s Abercrombiem napísali svoju prvú poviedku vôbec! Abercrombie neprekvapil, ale ani nesklamal, Podělaná práce je krásnym príkladom na ochutnávku z jeho tvorby – sarkastickí antihrdinovia, pútavý štýl plný iskrivých dialógov a to zakončené pointou v duchu finále Až budou viset. Originalitu a odvahu vyjsť zo zabehnutých koľají však hľadajte u Scotta Lyncha, ktorý Mezi policemi Žijúcej knižnice dal mladým študentom mágie nebezpečnú úlohu... vrátiť knihu na svoje miesto. Asi najtemnejším textom v antológii je Zbožštení Dala Bamora, ktorému nechýba atmosféra, napínavosť od začiatku do konca a slušná pointa. Tim Lebbon v ňom rieši problém so smrteľníkom, ktorý sa prehlásil za boha, a tým nebezpečne narúša cirkevnú moc. Je zaujímavé, že u chlapov, ktorí by sa mali cítiť v „meči a mágii“ ako doma, sa objavilo zopár naozaj slabých kúskov, naopak, nasledujúce tri autorky nesklamali a dokázali sa aj odlíšiť. Cherryhová s Parkerovou priniesli originálny pohľad na mágiu s príjemnou štipkou melanchólie a Patrice Kiernanová sa zas zamýšľa nad xenofóbiou a hrdinstvom. Je naozaj nutné zabíjať každú neľudskú bytosť len preto, že sa od nás líši? S trojicou Čarodej z Wiscezanu, Perný týdenDcera mořského trolla neurobíte chybu.

Chybou by však bolo, ak by ste od Mečov a temnej mágie očakávali vysokú úroveň podobnú výberu z časopisu Locus, pretože téma sword&sorcery sa spája hlavne s akciou a dobrodružstvom. Antológia však poteší tým, že sa väčšina autorov pokúsila odpútať od prvoplánového dobrodružstva. Bohužiaľ, niektorí však akoby nevedeli čo a ako chcú čitateľovi povedať a zostali tak na polceste a nepochopení.

• Steven Erikson: Kozy a sláva
  • Glen Cook: Tides Elba - Příběh Černé legie
  • Gene Wolfe: Krvavé klání