RECENZE: Fantázia 01/2011

Článek od: Martin Kochlica - 02.04.2011

Šéfredaktor si v úvodníku povzdychne nad dementnosťou uvádzania seriálov v slovenských televíziách (vážne sa Dollhouse bude volať Nežní zabijaci?) a čitateľ sa môže vrhnúť do záplavy informácii. Čo bolo, čo bude, čo je. Kopa krátkych článkov poteší a dodáva časopisu na pestrosti a... a časopisovosti. Komu sa cnie za starou Fantou, môže si po dlhšej dobe prečítať listáreň.

Janka Kršiaková a Martin Boszorád nám prinášajú ďalšiu verziu rubriky od 10 k 5, tentoraz na tému road movie. Dozviete sa, čo je najlepšie a čo by ste si ešte rozhodne mali zaobstarať. Ako história žánru veľmi dobré, trochu mi však chýbalo aspoň okrajové spomenutie novších kultov (Diaľnica 60, Zlomené kvety, Útek do divočiny).

Ďuro Červenák podrobne predstavuje veľkolepý zombie seriál The Walking Dead a frfle nad poslednou Narniou. Martin Králik oživuje legendu Lorenza Lamasa a v troch článkoch neskutočne šikovne láka na film Zelený sršeň (škoda, že chýba recenzia).

Konečne sa dostávame k fetišistickému Sucker Punch. Emily Browning z obálky má už síce po dvadsiatke, ale promo fotky robia, čo môžu, aby z nej spravili stredoškoláčku. Imrich Rešeta nám tento „čo to sakra bude“ film približuje prostredníctvom množstva informácii a pridáva aj článok o režisérovi a ženách vo filmových trhákoch.

Niekoľko textov o legende trikových filmov Karlovi Zemanovi má zase nostalgický až osobný charakter. Aj takto sa dá budovať hrdosť na našu kultúru a minulosť... Na svoje si samozrejme prídu aj matelisti (Atheist), gameri (Killzone 3) i anime fanatici (Wolverine, no vážne). O psoch v literatúre pre zmenu píše nezastaviteľný Miloš Ferko, ako vždy erudovane.

Medzi knižnými recenziami nájdete aj: Fantázia 2010 – antológia fantastických poviedok, Vyššie záujmy, Brána Irkally, A bude hůř!, Priechod, Ostrov mŕtvych. Už tradične zaujme predovšetkým kritika Petra F. `Rius Jíleka na Červenákovho druhého kapitána Báthoryho (na stránke autora už prebehla divoká diskusia). Pohľad „z druhej strany“ je určite zaujímavý, no otázkou ostáva, pre koho je daná recenzia určená (napriek snahe vydavateľstva Slovart si nemyslím, že niekto zhltol, že Ďuro píše historickú drámu). Možno by nezaškodilo v takýchto prípadoch uverejniť v rovnakom čísle aj recenziu z fandomu, minimálne pre pokoj v rodine...

O poviedkovú časť sa tentoraz postaral mladý slovenský autor Marek Kolcun a ostrieľaný Brit Michael Marshall Smith. Kým domácu poviedku Vyhnanec z Lebbenu charakterizuje jednoduchosť (rutinná, ale svižná akčná fantasy), zahraničná novela je ukážkou ukecanosti človeka s darom rozprávania. Vakcinátor je „dovolenkový triler“ o všeličom, ale prím tu hrá únos mimozemšťanmi. Mimozemšťanmi, ktorí sú vraj horší než Kolumbíjčania. Redakcia vo svojej snahe o prepojenie s mainstreamom, konečne našla správnu cestu (Karol D. Horváth bol skrátka omyl). „Komerčné“ soft scifíčko má šancu osloviť ako skalných žánrových fanúšikov aj ľudí, ktorí sa o fantastiku až tak nezaujímajú (a majú radi veci v štýle bestselerov od Crichtona či Grishama).

Ako ste si všimli, Fantázia sa poučila z chýb z minulosti a jednotlivým témam sa venuje z viacerých uhlov, a konečne tak máme pocit, že časopis má jasne stanovený a premyslený cieľ. Aj keď sa Fantázia pretransformovala na popkultúrny časopis, takmer vždy bol jej obsah a štruktúra obhájiteľná, no až v tomto čísle som mal pocit, že veľa vecí už netreba obhajovať. Skrátka sú na svojom mieste a dokážu presvedčiť, že to miesto je správne. A čo sa týka zvýšenia ceny z 2,20 € na 3,20 €? Nuž, prežili sme už aj päť eurovú Ikarie, vtedy to však neprežila ona... Práve vznik XB-1 by však mohol pomôcť práve Fantázii. Kto chce fandomový underground môže siahnuť po tejto českej kolegyni (za 3 € :-)) a jediný slovenský časopis (aj) o fantastike si tak môže ísť slobodne svojou novou cestou, pretože sa na nej zjavne cíti čoraz lepšie.

P. S.: celkom ma potešila šikovná hra s farebnými a Č/B stránkami.