RECENZE: Lovec artefaktů, Jiří Zahradníček

Článek od: Kamba - 31.01.2024

Jak jsem se po celý loňský rok vyhýbal fantasy tématice, tak si to letos pěkně vynahradím. Dnes se podíváme na zoubek v pořadí druhé knize českého autora Jiřího Zahradníčka, Lovec artefaktů.

Čtenář se ujímá role p otulného dobrodruha, který dostal zakázku na získání ingotu podivného kovu. Když se s ním ukázal na místě srazu, zjistil, že jej už nemá komu předat. A protože to vypadá, že by kov mohl mít velkou cenu, vydá se s ním na cestu do vzdáleného města, kde by jej snad mohl někdo koupit. A přitom se zaplete do příběhu, o němž se mu ani nesnilo.

U knihy je vidět inspirace sérií Fighting Fantasy, ze které si bere to lepší a ty špatné opouští. Například v gamebooku je velmi málo situací, které by končily náhlou smrtí protože i z té nejzoufalejší se dá nějak rozumně dostat. Dobrodružství je hodně akční, na každém odkaze se něco děje, souboj nebo situace, kterou je potřeba vyřešit. Hodně mi to připomíná sérii Negart group, kdyby kniha měla její logo, tak by mě to vůbec nepřekvapilo.

Pravidlově se jedná o snadný gamebook, postava má sílu a počet životů a dvě schopnosti, které si hráč sám vybere. A to je vše, souboj se klasicky vyhodnocuje hodem čtyř šestistěnných kostek, dvě za každého účastníka boje.

Zatím to vypadá, že se jedná o pohodový gamebook, který lze jednoduše dokončit v režimu start-cíl, ale to strašně klame tělem. Během první hry jsem dost strádal, všechny peníze jsem musel investovat do obnovování životů, a i když jsem nakonec dolezl k finálnímu bossovi, bez pořádné výbavy jsem dostal totální výprask. Naopak při druhém hraní jsem měl při volbě cesty šťastnější ruku a dobrodružství jsem zdárně dokončil. V knize lze nalézt spoustu silných zbraní a jiných částí výbavy, nicméně poskládat dobrou kombinaci už trochu plánování vyžaduje.

Velkou slabinu dobrodružství vidím v soubojích. Rozdíl mezi mými a nepřátelskými hodnotami pro boj byl většinou +/- 1 bod. To v systému, kde se k nim přičítají hody kostkou v rozptylu 2-12, znamená, že jsou souboje v podstatě náhodné, není problém třikrát po sobě špatně hodit a je hotovo. Nastěstí se s tímto dá pracovat a hledat výbavu, aby postava souboj déle přežila (tzn. měla co nejvíce životů) anebo zkrátila (různé výbušné elixíry nebo výbava pro zvýšení uděleného zranění), finální slovo ale stejně budou mít kostky.

Oceňuji, že se dobrodružství dá dokončit více než jednou cestou. V knize jsou dvě, které se ještě dost větví. Stalo se mi, že i nenápadně vypadající rozhodnutí převrátilo příběh naruby a zavedlo do úplně nečekaných míst, což vnímám hodně pozitivně. Prozkoumávání zákoutí knihy podporuje systém achievementů, které opravdu naplňují svůj účel, o jejich získání se čtenář musí zasloužit a ani po opakovaném dohrání jsem některé z nich nenašel.

Příběh mě moc nezaujal, standardní zápletka kterou jsem už viděl spoustukrát. Naopak co se mi líbilo, bylo samotné provedení. Osobně mám rád, když dobrodružstvím neprocházím sám, ale mám nějaké společníky. Přijde mi příběh uvěřitelnější a těchto možností gamebook poskytuje hodně. Z věcí, které jsem nikde jinde neviděl, bych vyzdvihl fantasy honičku na koních ve stylu Rychle a zběsile, ta byla povedená.

Kdybych měl recenzi shrnout do jedné věty, pak bych řekl, že Lovec artefaktů je standardní fantasy dobrodružství ze staré školy, dobře zvládnuté, a pokud tomuto stylu holdujete, bude se vám líbit.

Jiří Zahradníček
Lovec artefaktů