ČTEME SI: Horor, horor a bizár

Článek od: Renata Staurovská - 13.07.2023

Ahoj Renčo, čteš teď něco, co stojí za zmínku?“

Když mi vyskočila zpráva od naší milované šéfredaktorky, trochu jsem zpanikařila. V současné době se pro vás prokousávám druhým dílem Malazské knihy padlých, kterou občas proložím novou Legií, jinak se mi ale skrze spoustu jiných aktivit najít čas na čtení příliš nedaří. Zapátrala jsem proto ve svojí knihovně a vybrala pro vás tři knížky, které jsme vám na Sardenu ještě nepředstavili, ale které na mě nějakým způsobem zapůsobily natolik, že se k nim ve volné chvíli určitě ještě ráda vrátím.

Schválně, kolikrát za den vezmete do ruky mobil? Asi nejznámější hororový spisovatel Stephen King ve svém díle Puls popisuje, jak se jednoho podzimního odpoledne rozezněly mobilní telefony a náš svět se během několika krátkých hodin změnil k nepoznání. Toto dílo podle mě patří k tomu nejlepšímu, co kdy King vydal, a proto ho všem fanouškům hororů vřele doporučuji. Budete se bát, napětím možná zapomenete i dýchat, a když vám po přečtení knihy někdo zavolá, nejspíš si dvakrát rozmyslíte, než mu jeho hovor přece jenom přijmete. Vždyť člověk nikdy s jistotou neví, kdo na druhém konci vlastně je…

U horrorů ještě chvíli zůstaneme. Ani Dmitryje Glukhovského fanouškům tohoto žánru představovat nemusíme, s jeho postapokalyptickou sérii Metro se jistě už naprostá většina z nás také setkala, ať už v knižní nebo herní podobě. Moje doporučení se ale týká jeho knihy Soumrak, která u vás vyšla v roce 2017. Vypráví příběh překladatele, který přijme anonymní zakázku, a netuší, že deník španělského dobyvatele, který se mu dostal do rukou, změní jeho život k nepoznání. Svědectví popsaná v deníku vypadají hrozivě už na papíře, a co teprve, když začnou pronikat do reality běžného světa? Pak nezbývá než se modlit, aby slunce vyšlo i následující ráno…

A na závěr bychom to mohli trochu odlehčit, ne? Posledním doporučením dnešního dne bude Smrt Zajdy Munroa z pera australského zpěváka a skladatele Nicka Cavea. Že slavný muzikant umí psát nejen písničky, to nám dokázal už v knize A uzřela oslice anděla. Ve svém druhém románu vypráví o cestách všemi možnými i nemožnými způsoby zvráceného obchoďáka Zajdy Munro. Toho doprovází jeho devítiletý syn Zajda junior a jejich příběh je, stejně jako v případě Oslice, jen pro silné povahy. Krásně to shrnul novelista Irvine Welsh: „Smíchejte McCarthyho, Kafku a lidového komedianta, a vyjde vám Králík Munro. Je to nenechavá četba nesoucí všechny známé Caveovy atributy: horor a lidství skryté pod tenkým povrchem ryčné a hravé odrhovačky.“. Takže pokud máte chuť na trochu povedeného bizáru, a neodradí vás ani hektolitry spermatu, vodky a hromady koksu, Zajda Munro vás milerád přijme ve své kanceláři.

Přidat komentář