ANKETA: Kniha roku Sardenu 2019 – výsledky

Článek od: Jan Křeček - 04.03.2020

Mechanismy výběru knih a ankety jako takové jsou vysvětleny v obsáhlém povídání před článkem s komentáři. Letos si ovšem neodpustím drobné statistické zamyšlení.

Zatímco v loňském roce s přehledem zvítězilo Páté roční období N. K. Jemisinové (osm hlasů, druhá Pat Murphyová a její Město, nedlouho poté získaly pět hlasů), letošní rok byl na předních příčkách velmi vyrovnaný. Dlouho to vypadalo, že prvenství urve Ursula K. Le Guinová, ale s posledním přijatým komentářem se situace změnila: na první příčku se dostal Iain M. Banks. Když jsme živě vyhlašovali výsledky, někteří z těch, kdo anketu příliš neznali, se divili, že knihy dostávají tak málo hlasů. Jak potvrdila zákulisní šeptanda, anketa Kniha roku Sardenu má aktuálně podobné počty respondentů, jaké měla v dávných i méně dávných letech ASFFH. V České republice prostě nemáme dostatečný počet lidí, kteří by se fantastice soustavně věnovali, intenzivně četli to, co aktuálně vychází – a zároveň se tomu nevěnovali profesionálně (a tedy nebyli angažovaní v literárním procesu – nepřekládali, neredigovali, nepsali).

Proto jsem nesmírně rád, že se letos ozvalo přes 50 respondentů. S takovým počtem už se dá pracovat, už z toho lze vyvodit, co nás zasáhlo, o čem se mluvilo – a zároveň zveřejněné komentáře fungují jako upozornění na to, co nám mohlo uniknout a co je hodno pozornosti. Velmi si vážím každého, kdo si v hektickém programu najde čas na to, aby se zamyslel a poslal tipy do naší ankety. Vážím si těch, kteří se pohybují v literárním provozu, ale přesto doporučují – ale rozumím i těm, kteří se hlasů vzdávají s tím, že nečetli nic jiného, než na čem pracovali. A pro tyto mám vzkaz: nebojte se, doporučujte. O nic nejde, to nejhorší, co se může stát (kromě toho, že přijdete o trochu drahocenného času), je, že si vašeho komentáře nikdo nevšimne. Ale je vcelku velká šance, že se najdou lidé, kteří si komentáře všimnou, nechají se jím inspirovat – a přečtou si právě tu knihu, na které jste pracovali. Vážím si také těch, kteří jsou z jiných redakcí. Pořád mám pocit, že jsme tu jeden malý rybníček. A že když někdo píše pro XB-1, pro FantasyPlanet, pro FantasyMag nebo pro Děti noci, neznamená to, že by měl ostatní weby ignorovat. Jsem rád, že to mnozí nedělají. A na konec: vážím si všech, kteří překonali svůj stud z toho, že „letos přece nic nečetli“. Nebojte. Málokdo z respondentů by mohl říct, že přečetl natolik reprezentativní vzorek, aby se mohl pro daný rok stát arbitrem vkusu (Boris Hokr, který to jako jediný zvládá, odpustí). Ale všichni jsme čtenáři s bohatými čtenářskými zkušenostmi. I kdybyste za uplynulý rok přečetli jedinou knihu, věřím, že poznáte, jestli stojí za přečtení. A jestli stojí za hlas v anketě. Díky, že hlasujete!

Vždy mě překvapí, co se tak čte. Většinou mám před anketou nějaká očekávání, nějaké tipy… no, a ono to pak dopadne úplně jinak. Například Terminus mi naprosto unikl… a skoro v anketě zvítězil! A přibližně před měsícem vyšel na FantasyPlanet článek o tom, jaké knihy doporučují čtenáři. Co se týče knih vydaných v roce 2019, drtivě zvítězil Miroslav Žamboch a jeho Bakly – V objetí smrti. V anketě Kniha roku Sardenu tato kniha taky je. Zmíněna. Jednou. Liší se vkus „čtenářů“ a „odborníků“? Je tato anketa zbytečná v tom smyslu, že bude zajímat stejnou sociální bublinu, která v anketě hlasuje, ale která se jaksi neprotíná se všeobecným čtenářstvem (ať je to, ehm, kdokoliv), které má jiný vkus a „svého Žambocha“ (nemyslím to nijak pejorativně, prosím pěkně, jen se to tu hodí pro ilustraci toho, co si vykládám jako rozdílný vkus) si najde přes všechna jiná doporučení? Co touto anketou vlastně způsobujeme? Vychováváme? Doporučujeme? Nebo jde prostě jen o další žebříček a o další doporučení, kterých je mnohde mnoho a o která se vlastně nikdo nezajímá? Nedokážu na tyto otázky uspokojivě odpovědět. Mám dojem, že tato anketa smysl má. Když nic jiného, organizuji si ji pro sebe. Když nikoho jiného, mě zajímá, co lidé angažovaní v žánru čtou a doporučují. Zdá se mi to jako dostatečně dobrý důvod. Ale… je?

1. místo (7 hlasů)

Iain M. Banks: Hráč (Planeta9, překlad Pavel Bakič)

Pro knihu hlasovali: Petr Kotrle, Jiří Pavlovský, Zdeněk Rampas, Erik Slivka, David P. Stefanovič, Jan Vaněk jr., Františka Vrbenská

2. místo (6 hlasů + dvě zmínky)

Ursula K. Le Guinová: Proč číst fantasy, jak to, že zvířata v knížkách mluví, a odkdy se Američané bojí draků (Gnóm!, překlad Jakub Němeček)

Pro knihu hlasovali: Petra Diestlerová, Monika Slíva Dvořáková, Eylonwai, Boris Hokr, Jan Křeček, Jozefa Pevčíková
Zmínky: Tereza Dědinová, Michaela Merglová

3.–4. místo (6 hlasů)

N. K. Jemisinová: Brána z obelisků (Host, překlad Roman Tilcer)

Pro knihu hlasovali: Tereza Dědinová, Monika Slíva Dvořáková, Zuzana Hartmanová, Jana Jůzlová, Julie Nováková, Lenka Šíková
Pozn.: Zmínku Romana Tilcera nepočítáme, podílel se na knize jako překladatel.

 

Tom Sweterlitsch: Terminus (Planeta9, překlad Michael Talián)

Pro knihu hlasovali: Renata Heitelová, Zuzana Hloušková, Jana Jůzlová, Jiří Pavlovský, Erik Slivka, Alžběta Švarcová

5.–6. místo (5 hlasů)

Brian Evenson: Doupě/Zhroucení koně (Gnóm!, překlad Jakub Němeček)

Pro knihu hlasovali: Erika ENA Adamcová, Roman BeeSee Bílek, Boris Hokr, Karolína Svěcená, Lukáš Vesecký

 

Roman Bureš: Inferium (Epocha)

Pro knihu hlasovali: Erika ENA Adamcová, Martin Bečvář, Chensie Ips, Karolína Poláčková, Alžběta Švarcová

7. místo (4 hlasy + tři zmínky)

Neal Stephenson, Nicole Gallandová: Vzestup a pád agentury DODO (Argo, překlad Richard Podaný)

Pro knihu hlasovali: Petr Kotrle, Jan Křeček, Antonín K. K. Kudláč, Zdeněk Rampas
Zmínky: Erika ENA Adamcová, Martin Bečvář, Zuzana Hartmanová

8. místo (4 hlasy + dvě zmínky)

Nicholas Eames: Králové Wyldu (Host, překlad Michaela Šprtová)

Pro knihu hlasovali: Lucie Kokaislová, Alexandra Petáková, Karolína Poláčková, Vojtěch Šroub
Zmínky: Martin Bečvář, Zuzana Hartmanová

9.–10. místo (4 hlasy + jedna zmínka)

Pavel Bareš: Kronovy děti (Host)

Pro knihu hlasovaly: Tereza Dědinová, Chensie Ips, Jana Jůzlová, Lenka Šíková
Zmínky: Martin Bečvář

 

Boris Hokr, Leoš Kyša (eds.): Ve stínu magie (Epocha)

Pro knihu hlasovali: Petra Diestlerová, Zdeněk Rampas, Karolína Svěcená, Františka Vrbenská
Zmínka: Martin Bečvář
Pozn.: Zmínky Lucie Lukačovičové a Julie Novákové nepočítáme, do antologie přispěly povídkou.

11. místo (4 hlasy)

Carlton Mellick III: Zbouchnul jsem Satanovu dceru (Carcosa, překlad: Milan Žáček)

Pro knihu hlasovali: Erika ENA Adamcová, Wojta Běhounek, Roman BeeSee Bílek, Roman Tilcer

12. místo (3 hlasy)

Michael Bronec (ed.): Legendy: Praga caput regni (Straky na vrbě)

Pro knihu hlasovali: Monika Slíva Dvořáková, Zuzana Hloušková, Jan Procházka
Zmínky: Martin Bečvář
Pozn.: Zmínku Lucie Lukačovičové nepočítáme, do antologie přispěla povídkou.

13.–15. místo (3 hlasy + zmínka)

Yoon Ha Lee: Liščí gambit (Host, překlad Dana Krejčová)

Pro knihu hlasovali: Erik Slivka, Petra Slováková, Františka Vrbenská

 

J. R. R. Tolkien: Pád Gondolinu (Argo, překlad Stanislava Pošustová-Menšíková)

Pro knihu hlasovali: Eylonwai, Boris Hokr, Martin Stručovský

 

Michaela Merglová: Píseň oceli (Epocha)

Pro knihu hlasovali: Míla Linc, Kristýna Sněgoňová, Martin Stručovský

16.–17. místo (2 hlasy + zmínka)

Yens Wahlgren: Stopařův průvodce po galaxii jazyků (Paseka, překlad Olga Bažantová)

Pro knihu hlasovali: Jan Křeček, Jozefa Pevčíková
Zmínka: Zdeněk Rampas

 

Jonathan French: Šedí bastardi (Host, překlad Hana Vrábelová)

Pro knihu hlasovali: Chensie Ips, Vojtěch Šroub
Zmínka: Zuzana Hartmanová

18.–23. místo (2 hlasy)

Džundži Itó: Balónky oběšenců a další hororové příběhy (Crew, překlad Anna Křivánková)

Pro knihu hlasovali: Tereza Kadečková, Tomáš Marton

 

Jeff VanderMeer: Borne (Argo, překlad Pavel Bakič)

Pro knihu hlasovali: Roman BeeSee Bílek, Petr Kotrle

 

Petr Boček: Mízožravci (Golden Dog)

Pro knihu hlasovali: Kristina Haidingerová, Tereza Kadečková

 

Tomáš Bandžuch: Noc a mlha (Straky na vrbě)

Pro knihu hlasovali: Renata Seiferová, Martin Stručovský

 

Daniel Polansky: Stavitelé (Fragment, překlad Václav Soukup)

Pro knihu hlasovali: Martin Bečvář, Wojta Běhounek

 

Brandon Sanderson: Vzhůru k obloze (Talpress, překlad Petr Miklica)

Pro knihu hlasovali: Lucie Kokaislová, Václav Rác

Přidat komentář