RECENZE: Victoria Schwabová, Divoká píseň

Článek od: Monika Hrňová - 16.03.2017

Město rozdělené na dvě poloviny, dva nesmiřitelní vládci a jejich potomci, kteří i přes odpor svých rodičů najdou společnou řeč. Že je to jak z Romea a Julie? Nenechte se mýlit, tenhle příběh je mnohem krvelačnější.

Vítejte ve Verity. Ve městě, kde vládně hrůza a násilí. Z násilných činů vznikají příšery – upírům podobní malchajové, bestiální korsajové a sunajové. Lidé tak žijí v permanentním nebezpečí a strachu o život. Severní polovinu města ovládá nemilosrdný Callum Harker, který příšery drží pevně v rukách, ovšem za iluzi míru a bezpečí mu musí občané draze platit. Jižní část města patří Henrymu Flynnovi, který příšerám vyhlásil válku a klidný spánek obyvatelů zaručuje bojovým nasazením. Má tři děti, které jsou zároveň jeho tajnou zbraní. Jsou to totiž sunajové a dokáží pomocí hudby vysát z lidí, kteří někomu ublížili, duši.

Do děje skočíme v momentě, kdy se Harkerova dcera Kate vrací domů do Verity s touhou ukázat otci, že je stejně nemilosrdná a chladnokrevná jako on a že dokáže jít v jeho šlépějích. Nastupuje na místní střední školu, kde se hned první den setká s Augustem, synem Henryho Flynna. Oba jsou odlišní a zároveň mají mnoho společného. Když je krátce nato křehké příměří ve městě porušeno a krvežíznivá monstra se vzbouří, Kate s Augustem zjišťují, že se nedá se věřit nikomu, že dobro a zlo je relativní, a v boji o holý život a s touhou pochopit, co se vlastně děje, zůstávají odkázáni sami na sebe.

Autorka Victoria Schwabová není na spisovatelském poli žádným nováčkem. Fantasy fanoušci jistě zaznamenali úspěchy knihy Temnější tvář magie nebo série Archiv. V Divoké písni otevírá další čtivou sérii a příliš se s vámi nemazlí, rovnou vás hodí do příběhu a plavat se naučte sami. Za pochodu vysvětluje, v jakém světě jste se ocitli, a že je temný a neveselý, to poznáte okamžitě.

Kate není žádná ukňouraná slečinka, ale holka do nepohody, která se snaží získat otcův zájem a přízeň, a to i za cenu popření sebe sama. Augustus je příšera, která se se svou temnou stránkou osobnosti nedokáže smířit a trpí tím na duši i na těle. Hladoví po násilných duších a zoufale se to snaží vůlí potlačit. Tím se autorce podařilo do příběhu vnést lehce filozofickou notu. Kde je hranice mezi činem špatným a dobrým? Může být bytost zrůda a přece mít charakter? Oba jsou sice ještě relativně děti, ale jejich nelehká minulost je donutila brzy dospět a uvědomit si věci, který bežný teenager obvykle neřeší. Bonusem je i to, že se Victoria Schwabová nenechala unést bezduchým romantickým trendem, který hyzdí mnoho současných young adult fantasy knih, a vztah Kate a Augusta zůstává ryze přátelský.

Motiv dvou nesmiřitelných rodů sice není bůhvíjak originální, ale autorka ho pojala vcelku nápaditě. Vyobrazený postapokalyptický svět je jen lehce nastíněný, některé záležitosti by zasloužily podrobnější vysvětlení, ale třeba se dočkáme v dalším díle. Reálie navíc nejsou tak zásadní, v prvé řadě jde o akční a dobrodružný příběh. Zpočátku sice kniha zavání mírným klišé, neboť dvě odlišné bytosti, co se poprvé potkají na střední škole už tady byly několikrát (zdavím Edwarda a Bellu), ale tím veškerá podobnost s ostatními romány žánru young adult končí. Autorka rozehrává báječnou hru, zčásti „na babu“ a zčásti na schovávanou, s tím, že neskutečně sympatičtí hrdinové dobře ví, kdy utíkat a kdy se zašít. Přihoďte dostatečně odporné příšery a máte zábavnou a napínavou jízdu, která vás nenechá vydechnout ani minutu. Tohle se Victorii Schwabové zkrátka povedlo.

Divoká píseň
Victoria Schwabová

Nakladatelství: CooBoo