RECENZE: Robert Pilch (ed.): Capricorn 70

Článek od: Lucie Koucká - 07.05.2015

Capricorn 70 obsahuje deset povídek a jména autorů Petr Heteša, Jan Hlávka, Jan Kotouč, Jaroslav Mostecký, Petra Neomillnerová, Julie Nováková, Pavel Obluk, Jiří W. Procházka, Anton Stiffel Vladimír Šlechta jsou zárukou originality i osobitého rukopisu každého z nich. Také jimi zvolená témata jsou velice různorodá, editorovou podmínkou bylo pouze to, že se děj musí odehrávat ve vesmíru. Některé texty byly již vydány, povídky Petra Heteši a Jiřího W. Procházky jsou zbrusu nové, napsané speciálně pro tuto sbírku. Petra Neomillnerová text upravila, Julie Nováková svoji povídku přeložila z angličtiny. Jedinou zahraniční povídku, autora Antona Stiffela, přeložil ze slovenštiny Robert Pilch.

Mistr (nejen) kyberpunku Petr Heteša nám přiblíží Vesmír z druhé strany. Lehké, vtipné a zábavné, po první povídce, mrazivém hororu Vrak Jana Hlávky, velice oddechová exkurze do lidství a jeho slabůstek. V neutěšené Odvrácené straně Julie Novákové se seznámíme s temnou stranou astronautiky a lidskou touhou přežít – podobně jako v Marťanovi. Nejen feministky potěší Jan Kotouč se svou povídkou Ex Luna, annihilatio, ve které jsou to výhradně ženy, na jejichž bedrech leží osud lidstva. U Petry Neomillnerové  je jedno, zda píše fantasy nebo sci-fi, hlavním tématem zůstává násilí a pošlapávání lidské důstojnosti, ať už se to někomu líbí nebo ne. Tak se děje i v povídce, která dala jméno celé sbírce – Capricorn 70.

V antologii Capricorn 70 najdeme autory dosahující světové úrovně s jejich nezapomenutelnými příběhy, které čtenáři zůstanou v paměti dlouho po přečtení. Cesta do hlubin UI mysli, nejlepšího slovenského scifisty Antona Stiffela, k nim bezesporu patří. Konečně pořádná space opera, ve které se řeší dilema lidé nebo UI. Cesta, či spíše sonda, ovšem ne do mysli, se koná v Prospektorech z Coranu Pavla Obluka. Je neuvěřitelné, co všechno je člověk ochoten obětovat pro peníze. Vladimír Šlechta ve své novele Nájezdníci vykreslil zajímavý a plastický svět budoucnosti. Nemohu uvěřit, že text byl napsán takřka před dvaceti lety – je tak současný! Naopak Jaroslav Mostecký a jeho Sloužím vlasti, kurva! připomíná tvorbu let dávno minulých, kdy se neřešily technologie a podmínky na planetách se moc nelišily od matičky Země. Ovšem nelze nevyzdvihnout dobře napsanou akci – parádní epická jízda! Poslední novela Jiřího W. Procházky Poslední bitva pro mě byla trochu problém, přeskakovala jsem, tato fantazie mi nesedla. Jak sám autor v textu podotýká: nejsou to Hvězdní honáci, toto jsou Galaktičtí piráti!

Žánr sci-fi, donedávna opomíjený, je na vzestupu (to stejné tvrdí i Jiří Popiolek v doslovu), stačí se podívat do kin a to ani nemluvě o literatuře. A kdo z toho těží nejvíc? My, scifisté!

Edice Evropská space opera je srdcovým projektem Roberta Pilcha, kterou vydává také kvůli sobě, jak sám přiznává v předmluvě. Je ideální, když je člověku práce koníčkem a o vydavatelích to platí dvojnásob. A kdo z toho nejvíc těží? Přece my, čtenáři!

Robert Pilch (ed.): Capricorn 70
Edice "Evropská space opera"

Nakladatel: Brokilon