RECENZE: Petr Heteša: Stavy nestavy, bytosti nebytosti

Článek od: Lucie Koucká - 19.04.2015

Že Petr Heteša má hlavu a následně tvůrčí šuplík plný nevšedních nápadů, je známá věc. Sám to přiznal v rozhovoru a těchto čtrnáct povídek je toho důkazem.

V prvním textu Neznámá známá si BioTech, špičkové vědecké pracoviště, nedělá starosti s utajením informací – prostě zaměstnancům vymaže paměť. V povídce Porno je FBI vedle jak ta jedle. Vždyť zločin se teprve stane! Život je jako voda a její skupenství – současnost kapalné, budoucnost plynné, minulost už neměnný tuhý led. Podobné téma návratu do minulosti a známý „Efekt motýlích křídel“ řeší povídka Babbageova logická hádanka.

Sférické entity. Některé si hrají, a jak známo, kdo si hraje, nezlobí. I tak lidem pěkně zatápějí. Nezemská hra se jmenuje Absolutní rovnováha. Bez ní by se bytosti mimo naši sféru k smrti unudily. Přehazovat vyhybky lidských osudů je tak zábavné! A někdy těžké. Proto pozor na  Véóčka, neboli Vzpírače Osudu. V dalším, podobně astrálním příběhu, se protagonisté nenudí, ba naopak. Čekárna, přestupní stanice, sférické terminály. To místo dole. A tam Femme Fractale. Tahat tygra za ocas se nevyplácí. Skvělé, bavila jsem se.

Někdo si hraje, jiný bojuje o přežití. Psí oči je název novelky, v níž se astronauté ocitají na cizí planetě, která opravdu nepřeje ničemu živému. A že to dopadne, jak to dopadne? Tohle je špičková sci-fi, ne americká slaďárna. Naopak v další povídce potřebují k přežití mimozemské Alcamyrské šelmičky kyselinu sírovou. Asi to u nich doma moc vonět nebude…

Nebývá to jednoduché, když si úředníci z Bruselu něco usmyslí. Někdy to bývá podivné. Zde poslali do stavební firmy dvě stážistky. Na konci se ukáže, jaká vlastně byla ta jejich Konkurenční doložka. Příběh Lednická cibula vypráví o nezměrné lidské blbosti. Nevím, co mě nutilo tyto dvě povídky v odstavci spojit…

Jsem software, hlídač prvního stupně Národního archivu Spojených států, tvrdí hlavní hrdina v povídce Americký popcorn. Tady svou fantazii autor neuhlídal, řítila se nekontrolovaně vpřed. Naopak v Úchylce dálkového spojekterá vypráví o záhadě zamčeného pokoje, vlastně zajištěné vesmírné lodi, se jedná o lidství v celé jeho nahotě.

Stavy nestavy, bytosti nebytosti mají typicky hetešovskou lehkost a švih. Také tradičně dobré dialogy, autor si hraje se slovy a každou situaci si vychutnává. Je znát, že se u psaní bavil. Nemyslela jsem si, že něco překoná Sex, drogy & cyb'n'roll, ale této sbírce se to povedlo. Je to jednoznačně tím, že Hetešova fantazie dostala větší prostor a krátký literární útvar mu sedl, může se v něm vyřádit a dát šanci většímu počtu nápadů. Své příběhy dokonce tentokrát doplnil i ilustracemi. Je vůbec něco, co autorovi vytknout? Možná mnohde nadužívané a zbytečné slovo „vole“ a v povídce Fáma a kyvadlo, odehrávající se v předvečer revoluce 89, zmínka o Terminátorovi Godzille – tehdy jsem ani jednoho neznala. Ale to jsou jen drobnosti, které neubírají celku na přitažlivosti. Co mají povídky kromě nezaměnitelného Hetešova rukopisu společného? To, co má mít každý dobrý příběh – zaujmou čtenáře hned prvními řádky.

Petr Heteša v anotaci uvádí, že ze hry vyloučil upíry, vlkodlaky a elfy, jelikož na ně nevěří. Přesto je zrovna upír mnohokrát zmiňován. Dostal se spisovateli evidentně pod kůži, stejně jako Baltimore. Přitom tvrdil, že Nevermore Baltimore, a přesto je město často hlavní scénou. Na konec sbírky si připravil Petr Heteša kromě slov i hudební lahůdku. Na úplném konci povídky Zvuk Led Zeppelin zní píseň Kashmir. Ovšem v uších mi při čtení posledních vět nezněla ona, ale mé oblíbené Schody do nebe (Stairway To Heaven), což mi přijde jako trefné zakončení poslední povídky a celé knihy. A démoni by to určitě ocenili.

Petr Heteša: Stavy nestavy, bytosti nebytosti

Nakladatel: Brokilon
Obálka: Lukáš Tuma