RECENZE: Andy Weir, Marťan

Článek od: Lucie Koucká - 25.03.2015

Jsem v hajzlu. To tvrdí hrdina knihy hned na začátku a rozhodně nepřehání. Zůstal sám na planetě, která se ho pokouší zabít.

Mise Ares 4 je jednou z řady průzkumných výprav na nehostinný Mars. Sled událostí, které spustí nečekaná prašná bouře šestý den, vlastně sol (sol je o 39 minut delší než pozemský den), pobytu expedice na planetě, donutí posádku opustit Mars. Odlétají s vědomím, že jednoho svého člena zanechali těžce zraněného, určitě mrtvého, napospas běsům. Jenže nesmírně houževnatý astonaut Mark Watney se nevzdává a bojuje o holý život. Zbraní je mu nejen jeho důvtip a mimořádné technické schopnosti, ale i zaryté odhodlání a vůle žít. Sol za solem překonává dosud člověkem neřešené nástrahy cizí planety, kde nic živého nemá co dělat. Na povrchu Marsu je takřka úplné vakuum a také pořádná zima, subarktické teploty. Sama namáhavá fyzická práce ve skafandru je pro hrdinu utrpením, je jím omezován v pohybu a vláčí s sebou dvacet kilo navíc. Ještě, že je Mark největší odborník na přežití na Marsu. Vlastně jediný odborník.

Mark Watney, specializací strojní inženýr a botanik, je nejen mimořádně psychicky i fyzicky odolný, ale také mimořádně inteligentní – to jsou ostatně všichni vybraní astronauti. Je zvlášť vynalézavý a lehce zvládá řešení nečekaných problémů. Samostatnost byla jednou z vlastností, kterou NASA požadovala. Byl vybrán nejen pro to, ale i pro své osobní vlastnosti, je vtipálek a takový ten bezproblémový pozitivní člověk, co tmelí kolektiv. Hned od začátku čtení ke mně promlouval hlasem Martina Písaříka, který propůjčil hlas Jacku Sullymu z filmu Avatar. Jistě to bylo i hodně podobným stylem vyjadřování a humoru obou hrdinů. Stres se na Markovi projevuje tím, že vtipkuje ještě víc než obvykle. Pronáší hlášky i v bezprostředním ohrožení života – což svědčí o jeho velkém nervovém vypětí. Vzhledem k situaci je jasné, že bude vtipný až k nesnesení.

Příběh člověka odkázaného jen sama na sebe je vyprávěn v ich formě prostřednictvím deníkových záznamů, což boji o přežití přidává na autenticitě. Zápisky střídají vhledy do dění na Zemi, kde současně probíhají přípravy na záchrannou misi. Zvláštní, jak jde celosvětová byrokracie stranou, když jde o záchranu jednoho jediného člověka.

Marťan má spád, na škodu jsou jen sáhodlouhé technické pasáže, takže jsem si připadala jako na hodinách chemie, fyziky, matematiky a zvláště obsáhlé popisy mě to nutilo přeskakovat. Na druhou stranu autor čtenáře nepodceňuje a každá situace je tak reálná, že místy kniha působí jako příručka NASA pro přežití na Marsu. Vyprávění o vesmírném trosečníkovi je téměř bezchybné, až na slabší prostředek (stačilo trochu zkrátit), ale pak se znovu rozjíždí na plné obrátky až k velice dramatickému konci.

Marťan je velmi propracovaná románová prvotina Američana Andyho Weira, ze které čiší autorovo nadšení pro vědu a vše, co se týká vesmíru. Ne nadarmo studoval relativistickou fyziku, orbitální mechaniku, astronomii a historii pilotovaných kosmických letů. Takto vyzbrojen nemohl napsat nic jiného než velice uvěřitelný příběh, při jehož čtení mrazí. Od knihy dostanete přesně to, co očekáváte – jako správný bestseller zaujme zajímavým námětem, ale nejde do extrémů (jak jsme zvyklí například z tvorby vyjímečného Neala Ashera) a tak zůstává knihou na jedno přečtení pro široké spektrum čtenářů. Marťan upoutal i filmaře a chystá se zpracování v režii Ridleyho Scotta.

Užívejme si pobytu na naší krásné planetě Zemi a buďme rádi, že k tomu nepotřebujeme žádnou podporu života. Štěstí, že nejsme nuceni jíst jen jednu plodinu a k tomu poslouchat pouze disko. Nikdo z nás by určitě nechtěl být v Markové kůži, já bych nepřežila ani chvilku – pravdou ovšem zůstává, že mě by NASA nevybrala.

Andy Weir: Marťan
/The Martian/
Nakladatel: Euromedia Group - Knižní klub