RECENZE: Markus Heitz, Před zraky Tzulana

Článek od: Michal Pavlič - 19.01.2012

Píše sa rok 443 po Sinuredovi, tarpolská ríša nebola nikdy v histórii tak mocná. Územie sa smelým dobývaním mladého Lodrica neustále rozširuje. Magické nadanie panovníka a technický pokrok držia ostatné ríše stranou, Lodricov radca Mortva Nesreca si s diabolským smiechom mädlí ruky. A rok 444, začiatok Doby temnoty, sa blíži... No, nie tak celkom. Astronómovia Ulldartu totiž na poslednej strane minulej knihy a v posledných dňoch roku 443 spoznali strašnú pravdu. Výpočty sú chybné, ku koncu sa chýli už zlovestný rok 444. Doba temnoty je v plnom prúde!

Pekná pointa však? Tak si dáme ešte jeden twist. Okrem chybných výpočtov tomu nič nenasvedčuje. Žiadne hnijúce kopy mŕtvol či pekelné mocnosti preháňajúce sa pod čiernou oblohou. Slnko svieti, voda (v lete) láka, život beží rovnakým tempom aj naďalej. Dokonca aj dôvod Lodricovho dobývania je nevinný – Lodric chce vytvoriť jediné kráľovstvo, kde bude vládnuť mier a všetci poddaní budú spokojní. Utopista v praxi. A ním je aj Markus Heitz, keď sa ako začínajúci spisovateľ pokúsil o ak nie  nemožné, tak celkom určite o veľmi ťažké – napísať kvalitnú šesťdielnu sériu epickej fantasy. Ako všetci vieme, utópie sú pekné, ale v praxi neuskutočniteľné, a tak aj štvrtý diel Ulldartu dokazuje, že Heitz si odhryzol trochu viac, než dokázal prehltnúť.

Príbeh sa nijako závratne neposúva vpred - Lodric naďalej dobýva a reformuje, Nesreca panovníka kontroluje a intriguje, v Ilfarise sa vytvára skupinka hrdinov, ktorá snáď raz poriadne zatočí s Nesrecom, kladné postavy sú buď nezvestné alebo sa usadili na inom kontinente. A tam najväčšie konflikty vyvoláva brat Matuc so svojou vierou v iného boha, než Kalisstronania uctievajú. Zív. Trochu lepšie je to na kontinente Ulldartu, kde zažijete nejaké to obliehanie hradov, avšak vystupujúce postavy mi boli ľahostajné, a tak sa napínavosť podobala k rokmi vyťahaným gumám v trenkách. K postavám sa viaže ďalší mínus – nové pribúdajú, staré neumierajú. Čo je trochu problém, keďže tie sympatické či veľmi sľubne sa rozvíjajúce sa často dejom len mihnú, iné zas aj v tých najťažších situáciách prežijú (o deus ex machina na konci ani nehovorím). Dojmy mi tiež nevylepšilo ani dvojité použitie klišovitého O x rokov neskôr. Samozrejme, Lodricov nemanželský syn Lorin je zdá sa jediným, kto môže svojho otca zastaviť, ibaže momentálne nosí plienky, a tak...

O štyri roky neskôr

Jedna kapitolka, počas ktorej sa udeje niečo, čo už mohlo byť pár rokov vybavené a...

O ďalších sedem rokov neskôr

Trošku frustrujúce, však? Ďalší instantný skok časom vpred, Lorin má dvanásť, Lodric zas trojicu utešených detí (sadista, fiflena a mrzák) a pribudne nám ďalšia postava, tentokrát mladého jazdca Tokara Balasyho, ktorý v príbehu slúži prakticky len na predstavenie Lodricových detí. (Mimochodom, spomedzi nich má potenciál zaujímavého charakteru len jedna.) Z časových skratiek je až príliš cítiť Heitzov šok, keď zistil, že píše už štvrtú knihu a koniec je stále v nedohľadne.

Na druhej strane, Před zraky Tzulana nemožno odsúdiť jediným nemilosrdným mávnutím meča (sadisti si vezmú tupú sekeru). Čo knihu zachraňuje pred celkovou fádnosťou a naťahovaním pred koncom je humor. Nie je ešte tak chytľavý ako ten trpasličí, avšak neraz mi cukalo kútikmi a počas vystupovania postáv kráľa Ilfarisu a jeho šaška či bezzubého piráta podpichujúceho svoju výbušnú spoločníčku som čítal vždy s úsmevom na perách. Heitz skvele zvláda chémiu humorných dvojíc postáv, ako správny laboratórny maniak experimentuje, raz šťuchne do obezity, inokedy do šteklivých vecí medzi mužom a ženou, zamieša, pretrepe a verím tomu, že to raz aj poriadne buchne. Možno by nebolo zlé, ak by autor načas opustil epickú fantasy a skúsil napísať primárne humornú či parodickú knihu. Bral by som ju všetkými dvadsiatimi.

Piaty diel Ulldartu však taký nebude, a tak nám neostáva len dúfať, že autor v zvyšných dvoch dieloch pritlačí na pílu, zbaví sa zbytočných postáv a dovedie sériu do poctivého finále. Pretože... koniec sa blíži :)

Před zraky Tzulana (ukázka)
Markus Heitz

Vydavateľ: Fantom Print