RECENZE: Michael Flynn, Eifelheim

Článek od: Štěpán Jura - 27.12.2011

Konec první poloviny čtrnáctého století byl v Evropě celkem rušný. Bitva u Kresčaku, Karel IV. se stává císařem, všude řádí černá smrt, a abych nezapomněl, v Německu přistáli mimozemšťané.

Ono spíše než sci-fíčko je Eifelheim povedený historický román, kde figurují cizinci z vesmíru. Tedy jedna jeho linie (bohudíky ta větší). Kromě osudů středověké vesnice a jejích neočekávaných hostů tu máme i příběh historika Toma a jeho přítelkyně, teoretické fyzičky Sharon. Bohužel, jejich příběhová linka moc dobře nefunguje. Prakticky je o tom, že se Tom snaží zjistit, co se před staletím v Eifelheimu stalo – což my jako čtenáři víme z první ruky, a tak jsou intermezza ze současnosti mimo jedné kapitoly a epilogu docela nudná vata.

To ovšem ani v nejmenším neplatí o středověké části, která zabírá dobrých 9/10 knihy a je propracovaná a realistická, jak jen knížka o středověké Evropě od Američana může být. Na historických událostech, kterými autor dokázal svůj velký přehled o tomto období (nás Čechy jistě potěší několik zmínek o naší vlasti), však kniha postavená není. Autor se zaměřuje především na střet dvou kultur – silně nábožensky zaujatých vesničanů a návštěvníků z vesmíru, jež však Flynn do knihy pouští až v její pětině. Prvně nám pěkně buduje sociologickou strukturu vesnice se sympatickými i naprosto odpudivými charaktery. Až po tom, co se s nimi seznámíme a získáme představu o motivacích postav, je vesnice konfrontována se ztroskotáním lodi mimozemské rasy Krenků v blízkém lese (ten je popsaný jako správně středověký hvozd – Míla Linc by měl určitě radost).

Flynn nasadí do hry i sociální, teologické a rasové problémy. Pomoci zbídačeným poutníkům či je raději zavrhnout jakožto dílo ďáblovo? A co nám dává právo jednat podle jedné či druhé varianty? Do toho se ještě objevuje motiv sebeobětování, zbytečných předsudků, starých křivd, nepřemožitelnost lásky, síla víry a občas se ze skříně vysype i nějaká ta kostička, aby nám ukázala, že i ten nejčestnější člověk jím nemusel být vždycky. Vcelku ironicky se i časem ukáže, že leckteří Krenkové jsou lepší "lidé" než většina vesnice – s většinou jejich odpůrců v čele.

Díky tomu si v knize najdou svoje i nároční čtenáři. Je tu zajímavý příběh o střetu kultur na prokresleném historickém pozadí, s množstvím propracovaných charakterů, s emotivním koncem v obou liniích příběhů, psaný zajímavým jazykem obsahujícím dobové výrazy i nějaká cizí slovíčka pro ještě lepší atmosféru. To vše, alespoň pro mě, dělá z Eifelheimu sci-fi překvapení roku a jednu z nejlepších letošních vydaných knih (je prosinec, takže to můžu oznámit s klidným svědomím), kterou by si měl pořídit každý fanoušek SF literatury či jen milovník historických románů s dostatkem fantazie.

Jediné, co knihu kazí, je taková "nijaká" obálka českého vydání, kterou když srovnáme s originální, japonskou či polskou verzí, je fádní a ke knize ani moc nepasuje.

Eifelheim
Michael Flynn