RECENZE: Svetlana Chmakova, Noční škola: Knihy čaromějek 1

Článek od: Petr Simcik - 25.12.2011

První, co vás při pohledu na mangu Noční škola: Knihy čaromějek 1 uhodí do očí, je formát. Bohužel, špatná zpráva pro sběratele mangy a zároveň milovníky pečlivě vyrovnaných knihoven: je tu formát, který vídáme spíš u klasických knih. Další věcí je fakt, že se komiks nečte jako správná manga odzadu, ale zcela klasicky, po euroamericku. To se dá jednoduše vysvětlit při pohledu na jméno autorky - Svetlana Chmakova. Čtení odpředu by normálně fungujícího člověka nemělo zarazit, ale ze začátku jsem měl prostě problém přinutit svůj mozek, aby při pohledu na kresbu v manga stylu nechtěl číst alespoň bubliny zprava doleva. Fuj, tolik překvapení najednou.

Dost ale bylo řečí o formě, ta koneckonců většinu z vás nezajímá. Důležitý je obsah. Kniha nás zavede do školy, kam právě skrz zrcadlo vchází noční ředitelka, několik minut poté co takzvaná denní dozorčí vypoklonkuje normální lidské studenty, opozdilce. Začíná noční směna školní budovy, ve které se v noci kouzelníci učí čarovat, upíři kousat a hejkalové hejkat. (To poslední tam sice není, ale nedivil bych se.) Problém je, že po noční dozorčí není ani památky. Aby také bylo, když pořád leží v posteli, resp. právě je buzena kýblem vody. A tak se seznamujeme s hlavní hrdinkou, čaromějkou Alex, která se bůhvíproč vzdělává sama doma, a její sestrou Sarah, zmíněnou dozorčí. Třetí a poslední linie se pak točí kolem studentů lovců upírů a jiné noční havěti a jejich učitelů.

Příběhová linie v noční škole se zabývá hlavně Sarah a dává nám na srozuměnou, co se od takové noční dozorčí čeká a že udržet školu i studenty celé není žádný med. Potkáme některé z učitelů, a i když jde o prostorově nejúspornější linii příběhu, dozvíme se všechno podstatné. Člověk by řekl, že zbytečně, protože hlavní hrdinka Alex se ke škole nepřiblíží na míle, ale dočkejme času, protože v průběhu první knihy se stane něco, co ji donutí školu navštívit.

Hlavní příběh čaromějky Alex pomalu čtenáře zasvěcuje do jejích schopností a seznamuje s jejím astrálem, který má nadevše rád sušenky. Alex vyrazí za plněním jednoho ze svých úkolů ven na hřbitov, bohužel zde se setká s lovci, ale nějak záhadně, aniž by si to pamatovala, se dostane domů a oni jí nezkřiví ani vlásek. Náznaky, které pochytíme, dávají tušit, že v Alex je něco, o čem sama ani neví a co bude jistě předmětem dalšího vyprávění.

Linie lovců se rozdělí na dva samostatné příběhy, z nichž oba se budou zřejmě v určité chvíli týkat Alex, a i zde nám autorka nechala otevřená vrátka hned pro dvě záhady. Kromě toho je to jediná možnost, jak do příběhu vtěsnat akci, takže si budete moci vychutnat (byť nepříliš odvážně nakreslený) boj s upíry, resp. jejich vývojovým stádiem zvaným trhači.

Příběh noční školy je rozjetý slušně a v pokračováních má určitě na co navazovat, je protkaný poměrně jemným, občas pubertálním humorem, bez zbytečné romantiky (vynecháme-li věčně se tulící upíry) nebo násilí. Jedná se o takové veskrze nenáročné oddechové dílko nejen pro pubertální dívky, což bude ale asi hlavní cílová skupina knihy.

Tomu odpovídá i kresba, která je jednoduchá, bez velikých detailů, a to jak ve tvářích, postavách, oblečení, tak i prostředí. Je osekána až na samou kost, přesto se nestává, že by některé postavy třeba vypadaly podobně, a autorka jí dokáže vyjádřit vše, co potřebuje. Jediné, co musí být trochu složitější, jsou hlavní postavy, tedy hlavně Alex a její astrálka. Jelikož se jedná o lehce komediální mangu, v míře více než hojné se zde vyskytují chibi postavičky, či deformované scény ať už celkově, nebo jen obličeje, které by měly vyloudit na vašich tvářích úsměv (a občas se to i povede.)

Noční škola, Knihy čaromějek 1 začala sérii veskrze pozitivně a kromě nezvyklého formátu a obráceného čtení jsem nenarazil na nic, co by mi na knize nějak zvlášť vadilo, a tyto dvě "vady" budou pro většinu čtenářů naprosto podružné. Pokud máte tedy chuť přečíst si nějako lehkou městskou fantasy mangu s nádechem humoru, nemohu nedoporučit.

Noční škola: Knihy čaromějek 1
Vydal: Zoner Press
Scénář a kresba: Svetlana Chmakova