RECENZE: Jana Rečková, Dračí mor

Článek od: Štěpán Jura - 08.06.2011

Pamatujete si na mamutí antologii Legendy: Draci (recenze 1, recenze 2), kterou vydalo loni v zimě nakladatelství Straky na vrbě? Jistěže ano, na takovou událost se nezapomíná. Někteří z vás si jistě vzpomenou na povídku Hic sunt dracones od Jany Rečkové. Nakladateli Michaeli Broncovi se dokonce líbila tak moc, že si k ní objednal prequelový román.

Vždyť koho by nezaujal originální svět, ve kterém se Dračí mor odehrává? Jak jste jistě uhádli, máme tu draky. Avšak ne(jen) primitivní bestie žijící ve slujích, jak je známe z většiny fantasy příběhů. Opravdoví draci jsou spíše jako Draco z Dračího srdce, ale se schopností se libovolně přeměňovat do lidské podoby a zpět. Kromě nich tu máme ještě standardy, což jsou draci „zaseklí v lidské podobě“, a dráčky, tedy divoké draky, jak je známe. Tohle dělení ale dostane v dračím světě ránu. Morovou ránu, která zabíjí draky, a ti, co přežijí, přijdou o schopnost proměny.

Do tohoto světa je ze středověké Prahy unesen mladý medik Nicolas. Ten, ač člověk unesený do dračího světa, pro své dobré srdce pomáhá v nemocnici bojovat s morem. Tam se i zamiluje do sympatické standardky Anii ze slavného dračího rodu Dorrů. Má to ale jeden háček. Svět není zrovna nakloněn mezirasovým vztahům. Tohle pravidlo je striktně dodržováno, na rozdíl od zákonu zakazujícího otroctví. Díky němu je Nicolas neoficiálním majetkem dračího rodu Urů, odvěkých rivalů Dorrů. Ti se rozhodnou za Nicolase postavit, a tak začne jeho cesta k lásce a svobodě v dračím světě...

Samotný děj je však spíše na vedlejší koleji. Jana Rečková knihu postavila hlavně na charakterech, zvláštním a zajímavém světě a na atmosféře. Nějaký příběh tu máme, ale slouží hlavně jako záminka pro vykreslení skvěle zvládnutých vztahů mezi postavami. Ty trpí jen jedním malý neduhem. Ihned máme jasno, kdo je ten „zlý“ a kdo je naopak ten správný „klaďas“. Až na jednu výjimku zde není žádná „šedá“ či neutrální postava. Každý je buď dobrák od kosti, anebo zlosyn.

Dračí mor neurazí, avšak ani nijak výrazně nepřekvapí. Knihu si spíše užijí dívky, které si budou libovat ve vztazích postav, dračí verzi Romea a Julie, a autorce jistě odpustí celkové pomalé tempo knížky bez většího vzrušení (to ale neznamená, že by obsahovala hluchá místa). Chlapi se ale nemusí bát, že by je kniha nudila. Nějaké ty bitky tu jsou, lepé děvy taky a ten vynucený happy end se dá přežít. Jednu věc si ale užijí jistě všichni – zajímavý a originální svět plný inteligentních draků. Tedy, skoro všichni. Pro drakobijce tu možná hrozí zdravotní újma :)

PS: Krásným bonusem jsou v knize obsažené kresby Janiny Strnadové. Tak krásné vnitřní ilustrace jsem v původní české knize snad nikdy neviděl. Jsou detailní, precizní, a co je hlavní, věrně odpovídají textu.

Dračí mor
Rečková, Jana

Nakladatel: Straky na vrbě