RECENZE: XB-1 4/2011

Článek od: Petr Simcik - 27.04.2011

Z toho, že v  XB-1 v zahraniční sekci najdeme málo povídek, se nám postupně začíná stávat trend. Není to zaplaťpánbůh tím, že by se krátil prostor, jen se začínají na úkor kratších děl prosazovat novely. Minule to byl Erdmanův nexus a jedna opravdu krátká povídka, tentokrát se dočkáme už jen jednoho zástupce zahraničí, a sice Teda Chianga s novelou Životní cyklus softwarových objektů.

Novela se odehrává v době, kdy lidé tráví množství času ve virtuálních světech a pro potěchu duše si pořizují na míru chované elektronické mazlíčky. Jistě si vzpomenete na fenomén Tamagochi, elektronického tvora složeného z několika segmentů na displeji malé krabičky, kterého jste museli neustále krmit, hladit, venčit, hrát si a uklízet hromádky. Takový tvoreček vyžadoval téměř neustálou péči, a tak se vám klidně mohlo stát, že jste tvora zanechali svému osudu jen na těch pár hodin vašeho spánku a on si dovolil exitovat.
Ted Chiang tuto myšlenku poněkud rozšířil. Hlavní hrdinové jeho příběhu jsou pokročilejšími formami výše zmíněných tvorů, dodávají se majiteli jako čerstvě odchované bytosti oplývající nejen druhem umělé inteligence, ale i elektronickou genetickou výbavou, která se může vydat kterýmkoli směrem, samozřejmě s jistými omezeními vyplývajícími z nižšího IQ bytostí. Tím pádem jsou zcela nezávislí a můžete je učit a vychovávat z nich, co uznáte za vhodné.

Životní cyklus softwarových objektů je vyprávěn (z části) formou deníku, od založení firmy, vyvinutí těchto tvorů, komerční úspěch, úpadek zájmu až k neodbytné otázce, zda jsou virtuální bytosti opravdu bytosti a zda máme právo je vypínat a zapínat, jak se nám zlíbí, či jim dávat svobodu, nebo naopak je omezovat ve vývoji. Není to ale jediná otázka, která vám při čtení novely vytane na mysli, Životní cyklus softwarových objektů jich klade mnoho - od vývoje umělé inteligence přes otázky kompatibility zastarávajících programů, která u živých virtuálních bytostí dostává jiný, obludný rozměr. Na některé odpovídá jen rámcově a nechává čtenáři prostor pro vlastní úsudek.
Na některé pak odpoví přiložený rozhovor s Tedem Chiangem.

Životní cyklus softwarových objektů je novela, která určitě stojí za přečtení a s přehledem obhajuje fakt, že zabírá celou zahraniční rubriku.

I když... jedno zahraničí se v XB-1 přeci jen objeví. Je to povídka Zrkadlo z ľadu, která do XB-1 doputovala ze Slovenska, proběhla soutěží XB-1 a dostala se do finále. Musím říct, že slovenština mě poněkud zaskočila, protože jsem zvyklý slovensky číst komentáře, maximálně recenze kolegů, ale podobnost jazyků je znát, protože po jedné dvou stránkách už vám to nepřijde.
Dala by se označit za space operu a zavádí nás na ledovou planetu, kde žijí jen ledová královna a samozvaný trestanec “Jolvych”. Tedy žili, dokud nepřiletěl vesmírný cestovatel a neokouzlil královnu natolik, aby planetu, která je na ní životně závislá, opustila s ním. Jde vlastně o takový podivný milostný trojúhelník. Zrkadlo z ľadu není můj šálek (ledové) kávy, na druhou stranu i přes slovenštinu se četlo plynule a v mezích normy mě udržovalo v očekávání, co se z toho vyvine.

První českou povídkou, na kterou narazíte v čtvrté XB jedničce, je Krvavý déšť Julie Novákové. Jde o retrospektivní vyprávění policisty, kterého postihla nelehká životní situace. Poněkud plochý příběh sice nenadchne, ale ani neurazí a bez zadrhnutí vás posune dál.

Druhou nejdelší povídkou je J.R. od Vladimíra Zábrodského. Jde o povídku, kterou bych si nedovolil zařadit ani do sci-fi, tím méně do fantasy. Možná do hororu, i když o nějakém strachu nemůže být ani řeč, tématicky do tohoto žánru zcela jistě zapadne. Autor na třinácti stranách vysvětluje, jak ono to bylo s tím Jackem Rozparovačem. Po celou dobu sledujeme mladou fotografku, neúnavně táhnoucí na ramenou těžký přístroj, aby mohla pořizovat netradiční snímky Londýna a jeho obyvatel, případně její vzpomínky. V paralelní linii pak pozorujeme Scotland Yard, ale jak se dá čekat, tyto linie se ke konci protnou, aby vyústily v nečekaný závěr.

Ze začátku se vám povídka možná bude špatně číst, a to hlavně kvůli změti vzpomínek a reálného děje, ale zmatenost brzy ustoupí a vy se můžete těšit na další velice podařené české dílo. Myslím, že spolu se zahraniční povídkou je J.R. hlavní důvod, proč si dubnovou XB-1 sehnat.

Poslední dvě české povídky mně osobně připadaly velice slabé. Mezi Orlem a Vlkem Pavla Urbana je dobrodružně laděná fantasy o hrdinovi s magickým mečem a srdcem na pravém místě, který prochází jakýsi hvozd a dostane se do střetu dvou divošských kmenů. Bohužel povídka není napsána tak dobře, jak by mohla být, a tak je vyprávění tak nějak nezúčastněné a o nějakém vtažení do děje nemůže být ani řeč.
Podnájemník Hanuše Seinera mi připomíná zlatá léta konce devatenáctého a začátku dvacátého století, kdy vznikaly podobné kusy, jako je právě tato krátká povídka. Vynálezy a osudy vynálezců. To byly časy. S politováním musím konstatovat (a nevím, jestli je to samotnou povídkou nebo celým tématem), že ty časy jsou pryč a Podnájemník mě nijak nechytil. Možná, pokud by se nápad rozpracoval a rozvedl na větší plochu, kde by vynikla jak temná stránka objevu, tak lynčování davem, případně hrdinova cesta do zapomnění, mohlo by z Podnájemníka vylézt něco opravdu zajímavého. Takhle ale bohužel.

Abych řekl pravdu, ani publicistika mě moc nepotěšila. Aleš Smutný se pokusil narvat na své tři stránky Tisíc tváří mimozemšťana..., což se ale prostě nemohlo povést. Přitom téma je to zajímavé a zasloužilo by si seriál. Takhle je to jen o skocích tam a zase zpátky.
Ale konec kritiky. I v publicistice se najde něco, co budete číst s pocitem úžasu - a to stejnojmenné vyprávění Ivana Adamoviče.

XB-1 / 4 je velice silné číslo, obsahuje několik opravdu dobrých a dlouhých povídek doplněných o méně dobré krátké kusy a k tomu několik stran publicistiky, fantastickou vědu a samozřejmě porci recenzí. Kdo tedy XB-1 / 4 ještě nemáte, máte nejvyšší čas...

Zahraniční povídky

• Ted Chiang: Životní cyklus softwarových objektů (nominace na cenu Nebula) - (The Lifecycle of Software Objects, 2010)

Domácí povídky