RECENZE: Natalja Ščerba, Hodinová věž

Článek od: Karolína Poláčková - 01.11.2018

Poté, co byla časová propast mezi světy obnovena a Eflara zachráněna, vypadá to, že se život hodinářů vrátí do normálních kolejí. Hledáním Srdce času ale úkol sedmi klíčníků neskončil. Nyní musejí nalézt Rozeklaný zámek, sídlo legendárního časoděje Eflariuse, a vrátit do něj čas. Jen pak v něm mohou najít sedm tajemných komnat skrývajících mocná tajemství času. Po nedávných událostech je na spadnutí konflikt mezi hodináři a vílami. Železná klíčnice, víla Diana, byla totiž někým začasována a navěky usnula. Ačkoli existuje způsob, jak ji probudit, není její záchrana pravděpodobná. Vasilisa a její kamarádi mezitím začínají chodit do školy a Vasilisa doufá, že se ve Světločasech naučí konečně „skutečné časodějnictví“, aby se mohla stát silnou hodinářkou. Starosti jí ale dělá záchrana kamarádky Diany a taky kamarád Feš, který se musel vrátit ke svému strýci, krutému duchovi Astragorovi. Navíc si Vasilisa zvládla v kouzelném světě nadělat i spoustu nepřátel, kteří by se jí rádi zbavili. Čekají ji další zkoušky, podrazy i překvapení…

Ani ve třetím díle Časodějů se nedozvídáme, o co vlastně jde velkým hráčům časodějného světa, krásně se tu ale rýsují konflikty mezi jednotlivými frakcemi. Jsou tu víly, které se starají převážně jen o vlastní záležitosti, hodináři a řemeslníci, kteří se odnepaměti nemají rádi, a také zhrzení duchové, kteří nemohou vstoupit na Eflaru, magické dvojče naší Ostaly. Pravidla fungování světa se už ustálila a vyjasnila a novinky představené autorkou ke zbytku reálií logicky pasují. Kromě dalších informací o časodějnictví jsme se také dozvěděli něco o kultuře Eflary, ať už o bydlení, penězích nebo svátcích, a hodinářský svět díky tomu působí zase o něco plastičtěji.

Tentokrát není děj hnán vpřed pouze přípravami na nějakou velkou událost. Chystaná výprava do Rozeklaného zámku je sice takovou třešničkou na dortu, děj knihy tvoří ale spíš jednotlivé epizody a provázané příhody s klasickou tematikou – parta kamarádů, kouzelnická škola, soupeření s otravnými spolužáky a nespravedlnost ze strany dospělých. Jazyk není komplikovaný, kniha se hezky čte, autorka nešetří barvitými popisy různých míst a ať už věkové, či sociální skupiny jsou odlišeny adekvátní mluvou. Z postav co do zajímavosti rozhodně vede Severin Ohnivý, Vasilisin otec, který je už od prvního dílu stejně záhadný jako jeho úmysly. I dětští hrdinové se nám začínají vybarvovat a dospívají, i když hlavní hrdinka je pořád trochu naivní a přehnaně výbušná.

Kdybych byla o pár let mladší a spadala do cílové věkové skupiny, Časodějové by se lehce vyšplhali mezi mé nejoblíbenější kniží série. Jejich čtení jsem si však užila i teď, protože i starším čtenářům mají co nabídnout a představují takový malý milý výlet do dětské fantastiky. Kromě motivů typických pro tuto literaturu, jako jsou morální hodnoty a kamarádství, se Ščerba nebojí ani temnějšího tónu vypravování. Za zmínku stojí opět krásné estetické zpracování knihy, které podtrhuje pohádkovou atmosféru. I třetí díl série přichází s dávkou zvratů a napětí a z mnoha otevřených dějových linek je jasné, že se máme na co těšit i příště – tři další díly nás přece jen ještě čekají.

Natalja Ščerba – Hodinová věž (Časodějové, 3. díl)
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 360, vázaná