RECENZE: Adrian Hyland, Diamantová holubice

Článek od: Martin Stručovský - 07.05.2017

Když se řekne Austrálie, našinec si představí prosluněnou buš, kudy se prohání Krokodýl Dundee. V podání Adriana Hylanda se ale jedná o stejně drsné místo jako mrazivý sever.

Emily Tempestová nepatří k těm hrdinkám, které by trůnily doma na peci a čekaly, až si pro ně přijde ženich. Naopak. Disponuje pořádně drsnou vyřídilkou a je schopná člověka zdrbat jako malého parchanta. Teď ji ale vítr zavál po několika letech zpátky domů, do osady Měsíční údolí. Spousta věcí se od posledně změnila. Část obyvatel se přesunula do nedalekého městečka Buřina a ti, co zbyli, žijí pod patronátem náčelníka Lincolna, který Emily do velké míry ovlivnil. Jenže návrat plný nostalgického vzpomínání naruší jeho násilná smrt. Podezření okamžitě padá na podivínského vyvržence Blakieho, který je zároveň jakýmsi posledním ochráncem starých tradic a posvátných míst. Emily se s touhle verzí nehodlá smířit a začne pátrat na vlastní pěst.
Hylandův román funguje v prvním plánu jako detektivka. Ta žánrově bruslí mezi whodunitka a americkou drsnou školou. Emily cestování po světě sundalo z očí růžové brýle, takže vnímá realitu stejně jako třeba Chandlerův Marlowe, do jehož rodu bez nejmenších pochyb patří. Má velkou dávku vytrvalosti, smysl pro spravedlnost a kapku drzosti. K tomu si připočtěte porci fištrónu a máte po kupě důležité vlastnosti pro schopného vyšetřovatele. U Diamantové holubice je navíc fajn, že se Hyland nevydal klasickou cestou policajta/soukromého očka závislého na alkoholu. Emily je detektiv amatér (podobně jako třeba Josefína Divíšková z Kdo jinému jámu kopá), a ke zločinu se nachomýtla tak trochu nečekaně, a jelikož si na chleba musí vydělávat prací v kavárně, je čtenáři o něco bližší.
Diamantovou holubici lze taky číst jako román o střetávání dvou světů, o souboji zachování tradic a vlivu modernity. Je také prostoupen velkou dávku tajemna a mystiky a ukazuje nám Austrálii ze zcela jiného úhlu.
Pokud v něčem kniha skřípe, pak ve své první polovině. Hyland se soustředí na Emilyno vzpomínání a především na popis a atmosféru Buřiny, která si svou drsností a pochmurností nezadá s indiánskou rezervací Prérijní růže z komiksových Skalpů. Bohužel se v tom všem nimrá tak moc, že tím brzdí tempo románu. Samotné pátrání po vrahovi, které zakončuje výživným finále, je opravdu strhující. Jen škoda, že se k němu musíme pročíst.
Diamantová holubice je ve výsledku povedená a čtivá detektivka, která také disponuje skvělou grafickou úpravou, za níž si nakladatelství Jota zaslouží pochvalu.

Diamantová holubice
Adrian Hyland