RECENZE: Ben Aaronovitch, Řeky Londýna (Peter Grant 1)

Článek od: Lucie Koucká - 29.09.2015

Pozor! Kniha obsahuje detailní návody na kouzla, o která se můžete pokusit; pokud ovšem máte v sobě aspoň špetku nadání konstábla Petera Granta, po padesáti letech prvního kouzelnického učně u londýnské policie.

Ben Aaronovitch dal své sérii název po hlavním hrdinovi, konstáblu poněkud exotického vzhledu, Peteru Grantovi. Matku má totiž afričanku, otce bílého hudebníka. Peter pracuje u policie jako londýnský strážník, proto je nucen často nosit tradiční přilbu, ve které si připadá jako propiska a typickou policejní píšťalku, která se ovšem ve chvílích, kdy selže technika (za což může magie) více než hodí. Shodou okolností se připlétá k případu nebožáků, kteří ztrácejí tvář a to doslova. Jeho schopnosti neuniknou pozornosti inspektora Nightingalea, posledního anglického čaroděje. Thomas Nightingale není jako Harry Potter, protože přece není literární postava, jak sám říká. Inspektor je jediným členem policejního útvaru, co věří lidem, kterým jiní lidé nevěří.

Případ se zaplétá a všední život se stává nelidskou divadelní scénou, kterou pomstychtivý upírský duch rozehrává v ulicích. Kdo vystaví zatykač na ducha? Jak se v dnešním Londýně vypořádat s upíry? Existuje fáze, kdy padnou zábrany, a člověk zaútočí na vše okolo sebe a někdy naopak uposlechne své vlastní rady a vycouvá. A někdy nezbývá než prostě jen doufat, že vše dobře dopadne.

Ovšem to není zdaleka vše. Příběh se točí i okolo vody a dysfunkční rodiny bohů řeky Temže. Genii locorum, jinak řečeno bohové a duchové místa, jsou napůl lidé, napůl nadpřirozené bytosti sepjaté s lokalitou. A jak už to v rozdělených a nefunkčních rodinách bývá, dokáže to být pěkně zašmodrchané, zvlášť po dvou tisíciletích regulací přítoků Temže.

Více než městskou fantasy říznutou duchařinou připomínají Řeky Londýna detailního průvodce. Dlouhé pasáže popisů města a jeho historie některého čtenáře mohou odrazovat, milovník sídla nad Temží je naopak uvítá. Je znát, že autor zde žije a všechna místa v ději popisovaná dobře zná. Navzdory atraktivnímu tématu Řeky Londýna nudí, čehož si byl autor vědom, když v poděkování na konci knihy hrozí knihkupcům, že je unudí k smrti. Na vině je pomalý a těžkopádný začátek knihy, který připomíná klasické detektivky staré školy. Čím má tedy šanci kniha získat své čtenáře? Určitě lidsky sympatickým hlavním ne-hrdinou a jeho kouzelnickými začátky. Učení se magii je originální a návody jsou tak reálné, že jsem měla chuť je vyzkoušet... co kdyby?

Cyklus Peter Grant mohu s klidným svědomím doporučit příznivcům Butcherova Harryho Dresdena. V mnoha ohledech si jsou série podobné – nejen hrdinou, tématem a špetičkou humoru i erotiky  – také stoupající kvalitou dalších dílů, což skýtá pro naše čtenáře naději, že následující příběhy budou jen a jen lepší.

Ben Aaronovitch, Řeky Londýna (Peter Grant 1)
/Rivers of London/
Nakladatelství: Argo