TG: 19.9. – den kdy mluvíme jako piráti

Článek od: Petr Simcik - 19.09.2014

Je to neuvěřitelné, ale i něco takového, jako den pirátské mluvy existuje (19.9). Zvláště důležitý je pro pastafariány (Uctívači létajícího špagetového monstra.)

Co nám říká Wikipedie? Yo-Ho!

International Talk Like a Pirate Day (v překladu do češtiny Mezinárodní den mluvení jako pirát) je svátek, který v roce 1995 vymyslel John Baur (Ol‘ Chumbucket) a Mark Summers (Cap’n Slappy) z Albany v americkém státě Oregon, kteří prohlásili 19. září dnem, kdy by měli všichni mluvit jako piráti. Toto datum stanovil Summers podle narozenin své bývalé manželky. Například místo typického anglického „hello“ používají „ahoy“. International Talk Like a Pirate Day je svátkem také pro pastafariány.

Původně šlo o vtip pouze mezi přáteli, ale v roce 2002 získali emailovou adresu Dava Barryho a pozvali ho, aby se zúčastnil oslavy svátku s nimi. Ten o nich a jejich svátku napsal článek a najednou se události rozběhly. Kontaktovali je tvůrci kalendáře Chase’s Calender of Events a následovaly rozhovory pro rádia. Od té doby to není svátek několik kamarádů, ale skutečný mezinárodní svátek.

Je poměrně zvláštní, že tenhle den vznikl právě v USA, které nedaly světu ani jednoho piráta (všichni ti piráti lovící u pobřeží amerického kontinentu byli evropané)… no ale popojedem. Arrr!

Jak na to?

Samozřejmě, že můžete celý den mluvit jako piráti a tím skončit, ale na druhou stranu tenhle veselý „svátek“ vybízí i k dalším možným činnostem – zvlášť a hlavně když máte doma předškoláka, nebo malého školáka. Výše zmiňované není problém vyzvednout ze školky či školy dřív, zapomenout na družinu a užít si s nimi pravé, pirátské odpoledne. K tomu by vám mohlo posloužit několik následujích tipů. Co na tom, že jsou původně určeny pro narozeninovou párty, nemusíte je přeci uplatnit všechny. Yo-Ho!

Udělejte pirátskou mapu vašeho bytu či domu a schovejte na různá místa poklady

coastline_of_the_bretonian_emp_by_raubritter-d37pwb9

Inspirací by vám mohla být například tato pobřežní mapa http://raubritter.deviantart.com/art/Coastline-of-the-Bretonian-Emp-194364117 Stačí zachovat styl, vyměnit pobřeží za tvar vašeho bytu a kusů nábytku ze kterých můžou být skvělé kry, ostrůvky a pod a máte perfektní pirátskou zábavu. Pokud máte opravdu velký dům, nebo dokonce i zahradu, uplatnila by se možná i podobná pirátská truhla http://maidinmetal.deviantart.com/art/Treasure-Chest-110112869. Arrrr!

Treasure_Chest_by_maidinmetal

Udělejte si pirátské momentky

Nemusíte nikde shánět kostýmy jak z Pirátů z Karibiku. Stejně dobře poslouží papír, látky a možná i trochu práce v počítači. Výsledek pak může vypadat takto: http://www.pinterest.com/pin/224124518925893801/

3aec2bb3706327e26584daf6c8624211

Spoustu zábavy si lze užít už při tvorbě takového „kostýmu“. Aarrr!

Šermířský souboj

Šermířské souboje jsou nikdy nekončícím zdrojem zábavy, samozřejmě čím více dětí, tím lépe (Pak se dá uspořádat například i turnaj.). Pokud nemáte doma meče (plastové, dřevěné, papírové), není probém si nějaké vyrobit. Poměrně zajímavý návod na papírové kordy, jsem našel zde http://www.filthwizardry.com/2008/10/paper-pirate-swords.html. Yo-Ho!

IMG_3634

K pirátům neodmyslitelně patří pirátské symboly, lebka se skříženými hnáty.

Pirátská vlajka je ale poměrně nuda, co takhle „pravá“ lebka u truhly s pokladem? Jedna taková se válí na http://ravensblight.com/HumanSkull.html Stačí jen stáhnout, vytisknout a slepit.

Pirátské omalovánky

Jestliže nejste lepící typ, nevadí, můžete pirátsky kreslit, nebo omalovávat. Pirátských omalovánek je na internetu ke stažení plno. Pro začátek si můžete stáhnout pár obrázků třeba zde. Část z nich je z webu www.cely-svet.cz. K ostatním jsem bohužel nevystopoval zdroj. Arrrrrr.

Pirátská desková hra

Mnozí z nás ji jako malí měli doma a hráli ji s rodiči nebo sourozenci. Jedná se o deskovou hru Lovci pokladů, která se dočkala obměny ve formě pirátů z karibiku. Máte za úkol obeplouvat pole s žetony a hledat mezi nimi poklady. Bohužel pro námořníky občas najdete například elektrického rejnoka, chobotnici nebo žraloka. Tahle hra je fajn hlavně ve více lidech a také za předpokladu, že se u ní budete chovat jako piráti. Žádné pomáhání – pěkně svinit, svinit a … tak dále.

http://www.deskove-hry.eu/pirati-z-karibiku-lovci-pokladu

Pokud byste si chtěli zahrát zadarmo, případně zavzpomínat na staré časy, můžete si stáhnout i originál. Yo-Ho!

http://www.deskove-hry.eu/lovci-pokladu-puvodni-verze-hry

A teď už pirátská mluva

A

  • Ahoy! – Ahoj
  • Arr – Jasně, Rozumím, Ano ( Arr, Aarr, Arrrr! může znamenat téměř cokoli, jde jen o to jaký tomu dáte důraz. Například: „Jsem veselý!“, „Tohle pivo je skvělý!“, „Jó, vyhrajem!“, „Viděl jsem to, bylo to děsně nudný!“, „To byla blbost, cos právě udělal.“, „Jsem fakt na dně“ a… tisíce dalších významů :) Prakticky lze mluvit pouze za pomoci Arr!

B

  • Baňatý škuner – loď nebo flotila s lákavým nákladem
  • Bouchačka – pistole
  • Bouchnout si do paluby – Napít se,až upadnete
  • Bukanýr – pirát z Karibiku
  • Buco, Bučo – kámoš

C

  • Černá známka – znamení smrti, prokletého muže, nebo kapitána, kterého mužstvo sesadilo

D

  • Devítiocasá kočka nebo jen Kočka – důtky čili bič s několika řemínky, určený k tělesným trestům.Odtud pochází rčení“pustit kočku z pytle“

G

  • Grog – pirátské pití z rumu nebo jiného alkoholu, pojmenováné popřezdívky britského admirála, který se rád napil.

H

Hodím voko! – udělám to hned

Chmaták-zloděj
Chytře – tiše

J

  • Jack Ketch – viselec. Zatančit si s Jackem Ketchem znamenalo být oběšen.
  • Jeden pár bot pro kata – jeden odsouzený
  • Johoho – refrén známé pirátské písně
  • Jolly Roger – pirátská vlajka s lebkou se skříženými hnáty

K

  • Korzár – jiný název pro piráta
  • Krátký železo – krátký meč nebo dýka
  • Kravata z konopí – oprátka,dostat kravatu=být oběšen
  • Krmit rybyčky – být vhozen do moře,mrtvý či živý,mít mořskou nemoc
  • Klec – vězení ale taky sklad

L

  • Líbat zbrojmistrovu dceru – být zbičován přehnutý přes lodní dělo

M

  • Měchy – plíce
  • Mořská krysa – jiný název pro piráta
  • Mořský tulák – další název pro piráta
  • Mořský vlk – zkušený námořník
  • Mrtví hoši – prázdné láhve, ve kterých už není rum
  • Mrtý světla – oči

N

  • No to mi zatřeš trámem! – výraz překvapení
  • Nebe – bezpečné místo, nevěstinec, knajpa (hospoda)

O

  • Ochechule – galionová figura
  • Old roger(starej tulál) – ďábel

P

  • Plavat za škunerem – pronásledovat obchodní flotilu
  • Pobřežní bratrstvo – název spolku založenými bukanýry v 17. století na Tortuze
  • Podpírač kasáren – námořník odvelený na břech
  • Polykač blábolů – ten,kdo si libuje ve ětených dobrodružných námořnictvých historek
  • Projít se po prkně – krátká procházka do vodního hrobu!
  • Pupek, břicho, bachor – podpalubí – nejnižší, nejšpinavější část (Zároveň ale také někdo kdo prostě musí být okraden)
  • Protáhnout pod kýlem – trest – odsouzenec se za provazy protáhl pod celou lodí. Když nebyl hodně velký drsňák, nebo se tahalo pomalu, neměl šanci.
  • Plavat s rybama – utopit se, potopit se na dno (většinou s okovy na nohou)

R

  • Rána – bohatá kořist
  • Rekvírovat – krást
  • Rum – Oblíbené pirátské pití – pozor, nikoli tuzemák.
  • Ryby,raky – zbytečné, nesmyslné řeči

S

  • Sladký obchod-jeden z názvu pro pirátství
  • Smeták-obyčejní námořník,který vytírá podlahu
  • Sklapni poklop!-„nech toho!“ nebo „Buď ticho!“
  • Spolknout kotvu!-jít po životě na moři na odpočinek
  • Šáhlej-bláznivý nebo šílený
  • Šlapej!-pospěš
  • Špunt – sloupek k přivázaní lodi k přístavu
  • Štebetavý jablíčka – slepičí vejce
  • Spravedlivej vítr – šťastnou cestu
  • Sůl, Stará sůl – zkušený námořník

T

  • Tancovat kvapík s konopím – viset
  • Truhla Davyho Jonese – místo na dně moře,rezervované pro piráty
  • Truhla mrtvého muže – rakev

U

  • Ujetej = šáhlej – bláznivý nebo šílený
  • U suchý dásně – (něco jako U Suchánků) došel rum
  • Ulička – (při útoku průlom) ulička trestu ve které si každý mohl do odsouzence kopnout, seknout… jak je libo.

V

  • Vodotěsná bárka – sklenice neředěného alkoholu,který koluje
  • Vytři so voko! – oblíbená pirátská nadávka
  • Vraní hnízdo – nevyšší místo lodi – většinou koš na stěžni
  • Vyčistit loď – nebrat zajatce

Y

  • Yo-Ho – Jde použít prakticky za jakoukoli větou. Zřejmě jde o něco na způsob Cimrmanovy konstanty.

Z

  • Žabikuch – řeznický nůž
  • Žraločí žrádlo – líný námořník

Přidat komentář