KOMIKS: Geoff Johns, Superman: Utajený počátek & Superman: Poslední syn

Článek od: Martin Stručovský - 20.08.2013

Když to vezmeme kolem a kolem Supermana u nás vlastně moc nevyšlo. První sebrané spisy datujeme v roce 2007 (Superman: Pro zítřek 1 & 2). Pak dlouho nic, říkal jsem si, že se k nám Superman už nikdy nepodívá. Jenže to jsem se šeredně mýlil. Po pětileté pauze k nám totiž dorazil Superman: Co se stalo s Mužem zítřka? Tehdy se psal rok 2011 a v Hollywoodu se mluvilo o restartu Supermana, k němuž jak už dneska víme, došlo. Jestli byl restart úspěšný či neúspěšný, to už nechám na vás.

Pravda je nejspíš taková, že velký blockbuster v devadesáti devíti procentech případů také znamená hromadu diváků. Diváků, kteří se ještě před návštěvou kina mohou změnit ve čtenáře, kteří chtějí o tom hrdinovi vědět co nejvíc. Nakladatelství BB art se rozhodlo se Supermanem pokračovat, takže následoval Millarův neobvyklý pohled na Supermana (Rudá hvězda) a hned po něm Utajený počátek a Poslední syn. A právě o nich si teď budeme povídat.

Každého čtenáře určitě zajímá, odkud se vlastně Superman vzal. A ačkoliv je Kal-Elův příběh známý po celém světě, jako kdyby se jednalo o nějakou známou báji, nabízí Utajený počátek osvěžující pohled na zrod komiksové ikony.

Scénárista Geoff Johns na to šel chytře. Místo aby vzal dospělého Supermana a díval se na to retrospektivně, vrátil se hluboko do minulosti. Od prvních stránek se setkáváme s Clarkem Kentem coby malým (zhruba dvanáctiletým letým klukem), který začíná pociťovat pubertální změny. Jenže Clark má smůlu, protože není obyčejný kluk a jeho největším problémem tak není probouzející se akné. Kdepak. Začíná zjišťovat, že v porovnání se svými vrstevníky je jiný a že má superschopnosti, které ho v mnohém limitují. Například mu zabraňují ve hraní oblíbeného fotbalu. Nejtěžší rána ale přichází v okamžiku, kdy se dozvídá, že lidé, kteří ho celou dobu vychovávali, nejsou jeho rodiče. Clark si připadá jiný, sám a právě v těchto chvílích se čtenář dokáže s hrdinou skvěle ztotožnit a prožívat s ním všechny emoce.

A ne jinak tomu je i na dalších stránkách, kdy Clark dorazí do Metropolis. Tam se setká s Lois (které se chováním hodně podobá ta Lois z posledního Supermana), Perrym Whitem, Lexem Luthorem (kterého snad vytvořili podle Kevina Spaceyho ze Superman se vrací) a dalšími známými postavami. A jak je vám nejspíš jasné, coby Clark Ken začne psát pro noviny a jako Superman bojovat se zlem. Což mu dost ztěžují lidé (v tomhle případě hlavně armáda), kteří se ho bojí a tak se snaží vymyslet, jak se ho buď zbavit anebo nejlépe využít pro své vlastní účely. Právě v tom je jim nápomocný Luthor, jemuž není zrovna dvakrát sympatické, že lidé začali uctívat někoho jiného.

Posledním synovi poskočíme o pár let dopředu. Clark žije spolu s Lois a lidi už ze Supermana nebojí. Prostě idylka.  Tedy skoro. Clarka pořád trápí, že je jediný svého druhu a po tolika letech svého života si stále připadá sám, ačkoliv má vedle sebe spoustu lidí, kteří ho milují. Jenže pak se jako blesk z čistého nebe snese na Metropolis raketa a z ní vyleze malý chlapec. Ano, vyklube se z něj další obyvatel planety Krypton.

Spolu s Lois vezmou chlapce pod svou ochranu, jenže mimozemšťanům se v našem světě nikdy moc nedařilo. A zvlášť těm malým. O kluka se zajímá vláda, která by z něj ráda udělala pokusného králíka. Což je problém, s nímž se ještě dá vypořádat. Jenže pak na Zemi přistane další loď, v níž nejsou děti, ale general Zod se svými pohůnky a čtenáři je jasné, že teprve teď začne pravá zábava.

Pokud má Utajený počátek a Poslední syn nějakého společného jmenovatele (kromě Supermana), pak je to epičnost. Ano, oba komiksy jsou pořádně epické, což se projevuje především díky kresbě. Hlavně Utajený počátek v tomhle vyniká zásluhou moderní kresby Garyho Franka. Poslední syn v tomhle ohledu trochu tratí – kresba Adama Kuberta mi kvůli oldschoolovskému vzhledu nesedla.

Ovšem vedle epičnosti a pořádné kresby je důležitý i dobrý příběh, který by ve čtenáři vyvolal nějaké emoce. Což se Utajenému počátku a Poslednímu synovi daří skvěle. U obou komiksů se Geoff Johns projevuje jako velmi schopný scénárista, který ví jak vytvořit pořádnou story a vdechnout postavám život. U Posledního syna měl navíc k ruce skutečnou legendu – samotného Richarda Donnera (to jen ten pán, co dostal Supermana úplně jako první na filmové plátno).

Takže pokud milujete superhrdiny a Superman je pro vás zatím velká neznámá, představují Utajený počátek a Poslední syn ideální možnost k seznámení. Obzvlášť doporučuji začít s tím prvně jmenovaným.

Superman: Utajený počátek 
/Superman: Secret origin/
Geoff Johns - Gary Frank
Nakladatel: BB art 
Překlad: Martin D. Antonín
Obálka: Gary Frank, Brad Anderson
Redakce: Jiří Pavlovský, Mirka Jarotková
Rok vydání: 2013
Počet stran: 224
Rozměr: 170 x 265
Provedení­: hardback
Cena: 590 Kč 

Superman: Poslední syn 
/Superman: Last Son of Krypton/
Geoff Johns - Richard Donner - Adam Kubert 
Nakladatel: BB art
Překlad: Martin D. Antonín
Obálka: Adam Kubert
Redakce: Jiří Pavlovský, Mirka Jarotková
Rok vydání: 2013
Počet stran: 160
Rozměr: 170 x 265
Provedení­: hardback
 Cena: 499 Kč 

  

 

Přidat komentář