RECENZE: Jakub Ćwiek, Lhář (Lhář 1)

Článek od: Michal Pavlič - 17.05.2011

Každý talent má svoj začiatok, a ten Ćwiekov väzí v poviedkach, ktoré písal pre pobavenie svojich známych. Skromný autor sa istú dobu nechal presviedčať, ale nakoniec súbor textov zaslal poľskému nakladateľstvu Fabryka Słów. Výsledok predbehol očakávania. Poliaci vycítili autorský potenciál a poviedková zbierka o severskom bohovi klamu bola na svete, úspech u čitateľov mladého spisovateľa povzbudil, a tak sa o šesť rokov stal z nádejného nováčika skúsený autor. Nakladateľstvo Triton sa rozhodlo jeho tvorbu predstaviť od základov, preto už od 16.5. môžete na pultoch kníhkupectiev nájsť jeho prvotinu s názvom Lhář.

V ňom Jakub Ćwiek prepája mytológiu dvoch kultúr do zaujímavého celku – v jedinej poviedke z minulosti (Kladivo, had a skála) Loki, severský boh klamu, po dobytí Valhaly dlho nerozmýšľa a nechá sa najať do služieb víťaznej strany Božej. Skrátka, aj v súčasnosti sú úlohy, ktoré nemôžu alebo nedokážu vykonať anjelské ručičky, ale niekto tú špinavú prácu robiť musí. A kto je na to vhodnejší kandidát, než patrón podvodníkov a zradcov?

Navzdory nádhernej obálke, ktorá zachytáva Lokiho ako pištoľníka, neočakávajte hvízdanie guliek a cinkanie nábojníc na každej stránke. Klamstvá, triky a podvody – to sú Lokiho prednosti, ktoré využije vo viacerých prípadoch. Či už je to vzbudenie viery v Boha u neveriacej zverenkyne Strážneho anjela, alebo zneškodnenie teroristov, ktorí si anjelov udržiavajú od tela Baránkovou krvou na dverách. Loki sa dokáže uplatniť dokonca aj ako Exorcista. Nebojte sa však, že by bol hrdinom bez bázne a hany, ktorý sa úplne štíti zbraní – Loki neváha použiť argumenty poriadnej ráže, aby zvrátil Proroctvo, podľa ktorého má jeho klientka umrieť. A v krátkej, jednoduchej, no naozaj údernej poviedke Sebevrah vás presvedčí o pružnosti svojho svedomia.

Od debutu asi len ťažko môžeme očakávať prepracovanosť po každej stránke, ale Ćwiek ma potešil, že aj napriek jednoduchým námetom a hlavnému cieľu – pobaviť, neupadá do stereotypu. Napríklad v Galérii Loki ukáže, že jeho vernosť nie je skalopevná. K zrade sa zatiaľ nechystá, ale z anjelov si neváha spraviť srandu... a keď je to v prospech hladujúcich afrických detí, Gabriel môže len zubami škrípať. V Cleanerovi, v ktorom musí Loki vyčistiť následky činov pubertálnych satanistov, zas autor poteší jemným poštuchnutím do cirkvi, čo je na príslušníka nábožensky silne založeného národa vcelku odvážne. A v Tichej noci sa ukáže, že aj Loki je na niektoré prípady krátky, zvlášť ak je to vo vzťahu k nemu, ako v poviedke Hlupák na kopci. V tomto príbehu ma však zamrzelo, že si Ćwiek na konci uzavrel cestu, ktorá sľubovala podrobnejšie vykreslenie Lokiho psychiky a ďalšie zaujímavé situácie.

Ale keďže je Lhář zároveň prvotinou a prvou knihou dnes už trojdielnej série, nedostatky, ktoré by som ostro vyčítal skúseným autorom, autor môže v ďalších knihách napraviť a Lokiho príbehy, ako plnohodnotnej postavy, sa môžu vydať zaujímavými smermi. S očakávaním preto čakám na druhý diel, ktorý je predbežne naplánovaný na leto.

Lhář - kniha první
Autor: Jakub Ćwiek
Nakladateľstvo: Triton