RECENZE: Predátor Omnibus: Kniha čtvrtá

Článek od: Štěpán Jura - 12.05.2011

Rasa galaktických lovců Yautja využívala planetu Zemi jako své loviště po mnoha staletí. Za ty roky se do lidských legend zapsali nesčetněkrát. Naši evropští předci jim říkali ďáblové. V Indii jsou známí zase jako zlí démoni Rákšasa. My je dnes však známe pod jiným jménem. Tím, které dokonale vystihuje jejich vlastnosti a kulturu. Predátoři. Pojďme se tedy na sesbírané záznamy z jejich lovů podívat počtvrté a naposledy.

V prvním příběhu Divočina (Primal) se nám Kevin J. Anderson snažil naservírovat příběh souboje techniky a přírody. Konkrétněji predátora vybaveného hi-tech mimozemskou technikou na safari v lesích Aljašky. To se ale zvrtne, když narazí na medvěda grizzlyho. Po krátkém souboji predátor nejenže přijde o většinu své výbavy, ale je také medvěděm smrtelně zraněn a nezbývá mu, než se v lese odpálit pomocí své známé příruční miniatomovky. Bohužel, souboj je ztvárněn tak mizerně a neuvěřitelně, že úvodní příběh Omnibusu je pro mě zklamáním, které nezachrání ani velice povedená (i když možná až zbytečně pestrobarevná) kresba zkušeného Scotta Kolinse.

V Nemesis (Nemesis) nás vezme Gordon Rennie do viktoriánské Anglie. Do Londýna, krátce po řádění Jacka Rozparovače, se vrací vysloužilý armádní kapitán Edward Soames. Odpočinek však ve městě nenalezne. Londýn se možná zbavil Jacka, ale hned tu začne řádit nový sériový vrah. A kapitán Soames ví, kdo to je. Už tohohle démona z pekla potkal před lety v Indii. Teď konečně nastal čas vyrovnat s ním účty v bezkonkurenčně nejlepším příběhu Omnibusu, který je nejen čtivý a napínavý, ale také obsahuje velice uvěřitelné metody lovu na predátora. Vše je navíc podkresleno stylově temnou kresbou Colina McNeila.

Domovský svět (Homeworld) hned na začátku šokuje svojí kresbou. Bohužel, ne v tom dobrém smyslu slova. Postavy jsou všemožně deformované a obdařené větší barevností než leckterý papoušek. Kresba tak kazí celý, jinak zajímavý příběh Jamese Vanceho a Kate Worleyové. Válečný novinář a bioložka se náhodou potkají v lese. Bohužel pro ně v něm ale také řádí skupina predátořích výrostků, kteří si na Zemi přiletěli užít pořádná jatka. Ovšem predátoři nejsou jediné nebezpečí, které našim hrdinům hrozí. Celá situace začne zajímat i tajnou službu Spojených států, která rozhodně neplánuje pustit do světa panickou zprávu o návštěvě krvežíznivých mimozemšťanů. Velice emotivní příběh s množstvím zajímavých nápadů (včetně střípků predátoří kultury či odvážné teorie o jejich původu) a smutným, ale zároveň šokujícím koncem však bohužel velice trpí onou kresbou. Nebýt jí, jednalo by se spolu s Nemesis o nejlepší komiks Omnibusu.

V Xenogenezi (Xenogenesis) se podíváme na Zemi v roce 2040. K boji s predátory slouží speciální organizace Oštěp, jež najímá různé vojáky, kteří už mají za sebou nějaký střet s predátory, aby je navlékla do obrovských bojových obleků. Bohužel. Celý příběh se tak točí okolo naprosto neosobní jednotky Oštěpu, plné plochých a nevýrazných postav v plytkém příběhu s přebarvenou malbou plnou „cool  & oversized“ zbraní. Při čtení si budete připadat, že nečtete predátorský komiks, ale příběh partičky superhrdinů, kteří jen tak mimochodem střílí predátory. Není divu, že kvůli zápornému fanouškovskému přijetí Xenogeneze po ní Dark Horse nevydal další predátorský komiks celých deset let...

Naštěstí další příběh Ďábel přichází (Hell Come a Walkin') všem jistě zvedne náladu. Mimo úžasné drsné a špinavé kresby Deana Ormstona (která se k příběhu skvěle hodí) tu máme i zajímavou zápletku v ještě zajímavějším prostředí. Celý komiks se odehrává v Americe, v době Americké občanské války. V ní sledujeme osudy dvou skupinek vojáků. Jak unionistů, tak rebelů, kteří ale musí zahodit vzájemné rozepře a spojit se. Brzo totiž poznají, že indiánská legenda o ďáblovi, který se v noci potuluje po lesích a hledá lidské maso, má reálný základ. V krátkém prostoru se Nancy A. Collinsové podařilo skvěle vykreslit charaktery postav, s nimiž se dokážete sžít a budete jim v příběhu držet palce. Nikdy totiž nevíte, kdo další z vojáků se stane obětí mimozemského lovce.

Dean Ormston nám svoji stylizovanou kresbu předvede i v Polapen (Captive). Opět se přesuneme do budoucnosti, tentokrát do supermoderního komplexu miliardáře Tylera Sterna. Ten má všechno, co si lze za peníze koupit. Jeho poslední výstřelek již ale zašel až moc daleko. Podařilo se mu pořídit si živého predátora, kterého se přes protesty svého bezpečnostního důstojníka nehodlá vzdát. Ovšem predátor má svoje vlastní plány. V žádném z nich ale nehodlá zůstat zajatcem příliš dlouho... Gordon Rennie dokázal do jednoho sešitu vměstnat opravdu hodně, kromě povedeného příběhu i přímo hmatatelný vztah mezi miliardářem a jeho velitelem ochranky.

Na konci Omnibusu nás překvapí a šokuje poslední krátký příběh Démonovo zlato (Demon's Gold). Na pouhých osmi stránkách se podíváme na jednotku nacistů, kteří se v Jižní Americe snaží získat starý Incký poklad. Ovšem prastaré zlato, dle legend dar od bohů z nebes, má i ochránce, který na tento svět přiletěl z nebes... Na komiksu je zajímavá hlavně naturalistická a detailní černobílá kresba Claudia Castelliniho. Z větší části i díky ní v nás poslední jednohubka Omnibusu vyvolá dojem, že se jedná o dobře investované peníze.

Celkově je nový Omnibus počin, který si jistě užijí všichni fanoušci Predátora. Mimo Xenogenezi a trošku i Divočiny v něm nenajdete žádné vyložené zklamání. Příběhy mají spád a často i zajímavou pointu. Krásně využívají i potenciál predátora, který nemusí být nějak časově omezen a může skvěle fungovat jak v 19. století, tak i v současnosti či budoucnosti. Sice mimo Deana Ormstona a Colina McNeila většina kreslířů zvolila na predátora až moc světlé barvy, přesto se jedná i po grafické stránce o minimálně nadprůměr. Jakožto poslední predátorský Omnibus, se jedná o skvělé rozloučení se sérií, které nám predátory ukáže ze všech stran. Poslední proto, že zatím byly použity všechny vydané predátorské komiksy. Kdo se ale bojí, že se s predátory v komiksu už nikdy nestřetne, bojí se zbytečně. Za mořem loni proběhl reboot série spolu s Vetřelci a AVP. Predátor se již dočkal 4 sešitů, AVP 6 a navíc tu máme 6 sešitů spojených s filmem Predátoři (preqeul i sequel). Do budoucna tedy Dark Horse s predátorem opět počítá a snad jej za pár let znovu vydá v pátem omnibusu, abychom si je přečetli i v češtině.

Příběhy:
Divočina
(Primal)