RECENZE: Aaron Rosenberg, Příliv temnoty (World of Warcraft)

Článek od: Petr Vařák - 29.03.2011

Nakladatelství Fantom Print šlape jako hodinky, po půl roce se totiž k českým čtenářům dostává další příběh ze světa série PC her Warcraft s názvem Příliv temnoty. Pokud se vám zdá tento název povědomý, nemýlíte se: skutečně se jedná o knižní zpracování hry Warcraft II: Tides of Darkness, jež vyšla v roce 1995. Zkušená Christie Golden, autorka předchozích románů Vládce klanů, Zrod hordy nebo Arthas: Zrod krále lichů, předala spisovatelské žezlo Aaronu Rosenbergovi, který má zatím na kontě několik knih ze světů nejrůznějších PC her. U nás zatím vyšla jen sci-fi Starcraft: Královna čepelí. Jak se mu povede na poli epické fantasy?

Orkská Horda je zrádným náčelníkem Blackhandem a černokněžníkem Gul´danem donucena opustit svůj domovský svět a odejít temným portálem do světa Azerothu. Ihned poté mladý ork Orgrim Doomhammer zabíjí Blackhanda, podřizuje si Gul´dana a přebírá velení nad Hordou. Jeho cíl je jasný: po zpustošení říše Stormwind si nyní podmanit i zbytek Azerothu… Mezitím Gul´dan, předstírající oddanost, spřádá své plány proti Orgrimovi a touží získat jediné: další moc.

Stormwindský rytíř Anduin Lothar, spolu s mágem Khadgarem, prchá ze  zničené domoviny. Musí varovat ostatní království světa před zcela novým nebezpečím. Vzniká tak Aliance lidí, elfů i trpaslíků, začíná bitva o Azeroth…

Příliv temnoty nepřímo navazuje na starší knihy Poslední strážce a Zrod hordy, takže určitě nezaškodí mít tyto dva kousky již přečtené. V Přílivu temnoty totiž vystupuje dost postav ze zmiňovaných dvou románů, taky najdete spoustu narážek na události v nich. Zatímco Poslední strážce vypráví předchozí dobrodružství mága Khadgara, Zrod hordy zase popisuje okolnosti odchodu orků z jejich domovského světa. Samozřejmě se brzy zorientuje i nezasvěcený čtenář, ale znalost těchto dvou knih vám čtení přinejmenším ulehčí.

Začátek je (mírně řečeno) velmi pozvolný. Na takřka stovce stran se jen seznamujeme s postavami, dějem nebo reáliemi, přičemž bitvy, krev či useknuté končetiny, které by člověk od podobné knihy nejspíše čekal, jsou stále někde v nedohlednu. Když už však začnete Příliv temnoty odepisovat, události konečně naberou spád, hrdinové se začnou ohánět mečem/sekerou a počet mrtvých začne naskakovat jako náš státní dluh. Což je určitě dobře, protože akce jde Rosenbergovi zatraceně dobře. Kromě toho, že ji autor dokáže velmi poutavě napsat (což by samo o sobě možná i stačilo), je především neskutečně bohatá. Narazíte na množství bojových jednotek, od obyčejných pěšáků nebo orků, přes paladiny a šamany, až po draky či gryfy. Hrdiny v průběhu děje čekají klasické bitvy, obléhání města, není nouze ani o letecké souboje. Boje jsou plné překvapivých zvratů. Pokud jste fanoušci epické fantasy, budete vrnět blahem.

Chtít od Přílivu temnoty něco víc by možná bylo trochu naivní, přeci jen Warcraft není Lukjaněnko, abychom mohli očekávat hluboké myšlenky nebo propracovanou psychologii postav. Ani jedno totiž v knize není. Co se prvého týče, žádný problém: nikdo si asi tuto knihu nekoupí s nadějí na mohutnou dávku filozofie. Co se týče druhého, to už zamrzí podstatně více. Protagonistů v příběhu vystupuje nespočet, sám Rosenberg jakoby pořádně nevěděl, které z nich zvolit jako hlavní, přičemž u všech zůstává tak nějak na půli cesty. Někteří z příběhu postupně zcela vyšumí, jiní opakovaně mizí na delší časové úseky (klidně i desítky stran). Výsledek? Absolutní nedotaženost veškerých charakterů.

Nicméně výjimka potvrzuje pravidlo a i mezi kvanty poněkud tuctových postav najdeme jeden klenot. Mám na mysli Orgrima Doomhammera, vůdce Hordy. Na jednu stranu zamýšlí vybít lidi, elfy či trpaslíky do posledního a ovládnout celý svět. Na stranu druhou mu skutečně záleží na osudu orků, vyznává tradiční hodnoty jako úctu k nepříteli a chce orkům, nakaženým zlem, vrátit zpět ztracenou čest. Dá se vůbec chápat jako čistě záporná postava? Na to si musí každý čtenář odpovědět sám.

Na pravověrného čtenáře série čeká velké překvapení v kolonce „překlad“, kde jméno dlouholetého překladatele Warcraftu Jana Netoličky nahradily jména Lukáše a Marie Balabánových. Žádný dramatický pokles kvality překladu se však nekoná. Nemohu také nezmínit výbornou obálku, již vytvořil americký výtvarník Glenn Rane. Jediné, co mi moc nesedí, je brčálově zelená barva na přebalu, taková tmavě modrá by knize slušela mnohem více.

Jestliže knihy kopírující herní příběh většinou za moc nestojí, pak Příliv temnoty představuje hrdou výjimku. Starší hráči si u Přílivu temnoty nostalgicky zavzpomínají na staré dobré časy, kdy na svých prehistorických sestavách proháněli jednoduché 3D figurky. Mladší generace hráčů, odkojená World of Warcraft, se zase přiučí něco o historii svého světa. A čtenáři fantasy? Ti dostanou slušně napsaný příběh plný akce, který sice nemá ambice zapsat se do zlatého fondu světové literatury, určitě ale nabízí příjemný způsob, jak zabít deštivé nedělní odpoledne.

Hodnocení: 65%

World of Warcraft: Příliv Temnoty
Aaron Rosenberg