RECENZE: Saudkův strašlivý lesů pán Lips Tullian se vrací

Článek od: Martin Stručovský - 13.11.2010

Strašlivý lesů pán

Filip z Mengštejnu miluje krásnou Hedviku – dceru pana Thunu. Když to už už vypadá, že nic nebrání jejich štěstí a svatbě, objeví se náhle hrabě Martinic. Ten sice vypadá jako čuník v drahém oblečení a vlastní knír, který by mu mohl závidět i Hitler, ale má peníze. Hodně peněz. Otec zapomene na to, že Hedviku slíbil Filipovi a přistoupí na výhodný obchod. Co by neudělal pro blaho své dcery a namaštění… ehm, obohacení vlastní kapsy?

Jenže Filip se o neplánovaném sňatku dozví a vtrhne do obřadní síně. Bohužel pozdě. Hedvika proti své vůli vyslovila slovíčko „ano,“ a  život tak navždy spojila s nevábným chotěm. Mladý rek, který mi svým vzhledem a kodexem cti tak trochu připomněl Howardova Conana, se děsně naser… pardon, naštve, za což je spoután a ocejchován. Protože ale není žádná třasořitka, vzbouří se a uteče. Poté dá dohromady bandu statečných mužů, z nichž utvoří svou družinu. Pod slavným heslem Robina Hooda: „bohatým brát a chudým dávat“ začnou přepadávat vyšší vrstvu obyvatelstva a zatápět šlechtě pod kotlem. A tak pokaždé, když zazní Filipovo nové loupežnické jméno Lips Tullian, třesou se všichni bídáci strachem.

Návrat legendy

Když ještě dodám, že se chce hrdina zlotřilému sokovi pomstít za všechna příkoří, která mu provedl a touží získat milovanou Hedviku nazpět do své náruče, začnete si definitivně klepat na čelo, protože brakovější zápletku jste dlouho nezahlédli. Inu, dnešní generace čtenářů možná ano, ale naši otcové, strýčkové a možná i maminky s tetičkami si okamžitě poslintají blahem kus oblečení, který mají zrovna na sobě a vybaví se jim vzpomínky na dětství/mládí.

Lips Tullian je totiž Klasika s velkým K a pro tehdejší mladé čtenáře byl tenhle hrdina něco jako třeba Batman či Superman pro americkou mládež. Stal se nedílnou součástí puberty a kdo ho nečetl, nebyl in nebo cool, jak dneska s oblibou všichni říkáme.  Stal se legendou a fascinoval čtenáře, protože měl všechno, co má takový příběh mít – skvělý námět, historickou atmosféru (podpořenou archaickou češtinou), krásné děvy, kupu dobrodružství, statečného hrdinu, který se pere za práva utiskovaných, šermovačky, lásku, zradu a hlavně famózní kresbu Káji Saudka.

Právě ona tomu celému dodává pomyslné kouzlo, díky němuž musíte neustále číst. Mnoho čtenářů možná bude protestovat proti formátu, v němž komiks nakladatelství Plus vyslalo do světa, ale i to má své opodstatnění. Na menším formátu by prostě kresba nevynikla a  její genialita by šla honem rychle do kytek.

Námět komiksu pak čerpá z příběhu o skutečné historické osobě Lips Tullianovi, která rovněž posloužila Friedrichu Schillerovi při tvorbě postavy Karla Moora z jeho slavných loupežníků. Nejeden člověk si také několikrát vzpomene na slavného Hrbáče, ještě slavnější Tři mušketýry a nebo Piráty z Karibiku.

Komiks vycházel vždy po jedné stránkové epizodě od ledna roku 1972 do prosince téhož roku v časopise Mladý svět. S popularitou komiksu stoupala i popularita periodika, jehož náklad se tak zvýšil o 105 000 kusů. O rok později (konkrétně v prosinci 1973) Saudek a Weigel navázali volným pokračováním, které tentokrát pojmenovali Černý Filip, čímž chtěli oklamat tehdejší komunistickou vládu, tvrdě jdoucí po všem, co ohrožovalo totalitní režim. Jenže se jim to nepovedlo a tak číslem 6. roku 1974 končí Tullianova etapa v Mladém světě a stěhuje se do samizdatového časopisu Podivné pohádky, kde se ale ohřál jen jedno číslo. Epizoda Nečekaný host tak vychází vůbec poprvé, ač ji Saudek nestačil nikdy dokončit.

Komiks byl totiž jakkoliv socialisticky nezatížený a nesloužil jako jeden z mnoha nástrojů propagandy, jak bylo tenkrát zvykem. Naopak! Pod tím vším dobrodružstvím je dobře skryta touha po vzpouře a odpor proti režimu. Lips a jeho družina by klidně mohli být v našich reáliích za rebelanty a šlechta za komunistickou vládu, proti jejímuž útisku se staví. Když si to tak vezmeme, funguje to podobně jako Máchův Máj, v němž se Vilém taky bouří proti mocnářství a společnosti.

Howard by měl radost

Lips Tullian je ve všech ohledech skvělý dobrodružný komiks, který potěší každého fanouška bublin. Můžeme být jen rádi a musíme být především pyšní, že něco takového je ryze českého a vzniklo to u nás a ne někde v cizině. Lidé, kteří před x lety Lipse kupovali po jednotlivých dílech, lepili je na čtvrtky a vázali k sobě, teď můžou skákat radostí, že legenda vyšla v jednom uceleném svazku v pořádném formátu a úchvatné úpravě, která si to může bez problémů rozdat s anglo-americkou komiksovou špičkou, expandovanou k nám. Dnešní generace možná nebude výskat nadšením, ale rozhodně by se knize neměla vyhnout, protože se skutečně jedná o úžasné čtení se vším všudy. A za to mohu dát opravdu ruku do ohně, protože jsem se s hrdinou setkal poprvé a vůbec nelituji.

A na samotný závěr si dovolím poznamenat, že Robert E. Howard by měl určitě taky radost z takto povedeného díla a že kdyby ještě v dnešní době žil a měl možnost se s panem Saudkem setkat, vytvořili by něco, co by natuty otřáslo dějinami grafických románů.

Lips Tullian (Galerie Sardenu)
Saudek, Kája; Weigel, Jaroslav
Vydalo: Albatros Media - Plus, Zlatý Kůň