RECENZE: Těžká planeta - kam to vlastně kráčíme?

Článek od: pagi - 12.10.2001

Dinosauři na sousloví těžká planeta určitě bystře zareagovali - v roce 1979 totiž v edici 13 v nakladatelství Mladá Fronta vyšla stejnojmenná sbírka SF povídek, kterou pořádal Isaac Asimov. (Náhodou mám doma originál této sbírky, přesněji druhou polovinu originálu - paperback Where Do We Go From There? Book 2, a tak jsem měl možnost nahlédnout i kousek za české vydání.)

O české vydání se podělily dvě ženy - Hana Žantovská jako redaktorka a Veronika Veisová jako překladatelka (nedivil bych se, kdyby do práce zapřáhla i svého manžela, alespoň jako konzultanta). Z celkového počtu sedmnácti povídek původního Asimovova výběru se český čtenář nedočkal pěti - Night (Don A. Stuart), The Day Is Done (Lester del Rey), Surface Tension (James Blish), The Holes Around Mars (Jerome Bixby) a The Cave of Night (James E. Gunn).

Ten "zbývající" tucet dílek, který se do typických žlutých desek edice 13 dostal, ovšem i tak stojí za přečtení. Isaac Asimov navíc pojal tuto sbírku jako zábavně didaktické čtení. Povídky jsou obvykle postaveny na některém technickém nebo vědeckém problému, záhadě nebo pointě, a po nich vždy následuje krátká Asimovova úvaha, vypíchnutí určitého momentu povídky - a několik otázek či námětů k zamyšlení, doprovázených seznamem tzv. doporučené četby. Tento seznam by se ale spíš měl jmenovat rozšiřující četba. Sám Asimov v předmluvě upozorňuje, že na některé jeho otázky neexistuje (nebo alespoň v době vzniku sbírky neexistovala) odpověď: Chci prostě, aby čtenář stál co nejvíc na vlastních nohou. Nechci odpovídat, chci podporovat jeho myšlení, Nechci na řešení ukazovat prstem, chci probouzet zájem, z něhož se může stát vášeň poznávat.

Některé z povídek jsou známé i z jiných vydání, další zase naleznete jen v této knize - každá z nich je ale zaručeně kvalitní hard SF:

• Stanley G. Weinbaum, Odysseia z Marsu
  • Milton A. Rothman, Těžká planeta
  • Robert A. Heinlein, Domeček jako klícka
  • Hal Clement, Důkaz
  • A. J. Deutsch, Podzemní dráha Möbius
  • William Morrison, Venkovský doktor
  • Artur C. Clarke, Hluboké pastviny
  • Hal Clement, Mít tak s sebou prachovku
  • Isaac Asimov, Paštika z husích jater
  • H. Beam Piper, Rébus
  • Walter S. Tevis, Hop - a skok!
  • Larry Niven, Neutronová hvězda

Některé povídky jsou velmi roztomilými anekdotami - Domeček, Hop, jiné anekdotami sofistikovanějšími (pro normální čtenáře: vymakanějšími) - Neutronová hvězda, Podzemní dráha Möbius, Prachovka. Další alternují přírodní podmínky či chemismy nebo technologie.

Pro mne má v této sbírce velmi mimořádné postavení povídka H. Beam Pipera Rébus (Omnilingual). Objevitelská výprava najde na Marsu pozůstatky velké civilizace. Budova, kterou zkoumají, zřejmě sloužila nějakým vědeckým a pedagogickým účelům. Právě úvaha, že chemie a fyzika v obou světech fungují stejně, se stala klíčem k rozluštění alespoň základů jazyka zmizelé a zejména nám nepochopitelné civilizace. Čtenář sleduje krok za krokem postup vědců, kteří se snaží v textech najít paralely s přírodními zákony a od nich odvodit význam znaků, slov a slovních spojení. Při každém čtení této povídky se mi vrací pod kůži onen zvláštní pocit, jaký zažívá jen objevitel (případně ten, kdo mu kouká přes rameno), napětí z intelektuálního souboje, z řešení problému. Autor samozřejmě vybudoval konstrukci tak, aby se nakonec dostal k požadovanému - ale i to si zaslouží obdivu.

Didaktická vrstva této sbírky už pro mne dávno ztratila své kouzlo, a dnešní středoškoláci by ji asi naprostou většinou ignorovali. Doba se za čtvrtstoletí od vydání sbírky (a za téměř sedm desítek let od zveřejnění nejstarší z povídek) hodně změnila. Kvality vybraných povídek se ale téměř bez výjimky potvrdily a sbírku doporučuji každému, kdo má rád SF, anekdoty, problémy a jejich řešení.