RECENZE: Peter Jelínek, Nocte exeo

Článek od: Jan Procházka - 23.12.2023

Steampunková jízda s těmi, kteří vychází v noci a bojují s temnotou.

Petrer Jelínek publikuje již od roku 2016, kdy vydal srampunkový povídkový román Norr, ochraňuj Britániu!  Od té doby mu v nakladatelství Enribook s ročním odstupem vyšly knihy Aletrnauti, Le sabotage a Tekeli-li. Mimo Le sabotage která se odehrává ve Francii, mají všechny jeho příběhy společného jmenovatele. Tím je Londýnský vyšetřovatel paranormálních úkazů a jevů Terence Norr. Za ty roky se čacký, drsný a málomluvný Jelínkův hrdina vypořádal s kde čím. Poltergaisti, přízraky, démoni či obří chobotnice narušující Královnin mír, od něj dostali na frak, stejně jako vlkodlaci či jiná monstra. Za tu dobu také posbíral do svého týmu několik tuze zajímavých spolubojovníků, a tak Oddělení pro boj s paranormálním zločinem k dnešnímu dni čítá nejen psychotronicky nadanou telepatku Catherine Havebridgeovou a astrálního šotka Ábela, ale také Vaisali – Faye Conington Dunwayovou, Indickou princeznu která se umí proměnit v leoparda, kryptografa a znalce prastarých jazyků Eprihama Rutheforda, archivářku Holly která umí cestovat časem a mechanika Berta Rumbledalea jenž si v roce 2022 vysloužil samostatný román Tekeli-li. Fanouškům Norrových dobrodružství nejsou tito hrdinové neznámí, neboť s každým z nich se setkali v předchozích autorových knihách jakožto s vedlejšími postavami. Nyní ovšem přišel čas, aby se každá z nich stala postavou hlavní a to díky novému povídkovému románu Nocte exeo. Ten přináší osm případů pestrých, jako vějíř kabaretní tanečnice ze Soho.

„Časy se menia,“ povzdychla si čarodějnica. „Do Anglicka sa hrnů přistěhovalci z kolónií a zavlečů sem kdejaké svinstvo. Kedysi sa sem zatúlala nanejvýš tak Bánší z Írska, a teraz to tu je samý démon z Indie alebo Afriky. Akoby to nestačilo, tak sa začali vyrábať umelé monštrá, ale miesto nekromancia sa to označuje veda!“ (str. 392)

Jak z úryvku patrno, Jelínkův viktoriánský Londýn není bezpečné místo. Drsná a špinavá metropole nad řekou Temží přitahuje různá monstra, v ulicích se potuluje prostitutka posedlá duchem staroegyptské čarodějnické princezny, ve stokách pod městem si prohání ocasy krysodlaci a v přístavu řádí pyroman. Bezpečno ovšem není ani v ulicích Soho, kde se poflakuje kočičí démon, či klan zdegenerovaných Skotů uctívajících temnou bohyni. Ani život na předměstích Londýna není zrovna idylický, tady řádí kmen kanibalů, tam pro změnu monstra, za která by se nemusel stydět ani Viktor Frankenstein. Ne všechny příšery mají tesáky a jsou pokryté srstí, mnohá monstra mají jen zatvrzelá srdce a zmrzačenou duši. Proti některým lze použít sílu, jiné však porazíte kombinací fištrónu a techniky. Tak jako princezna Visali svého pyromana, nebo Bert Rumbledale a Terrence Norr telekinetické fígle ovládající uctívače starokeltské bohyně.  Někdy ovšem nestačí ani spojení vědy, síly a fištrónu a nebohému hrdinovi musí pomoci láska, jako se to přihodilo Eprihamu Rutherfordovi s egyptskou čarodějnicí, nebo archivářce Holly, jejíž povídka je asi nejerotičtějším textem, který kdy Peter Jelínek napsal. Ale i sex a erotika jsou přirozenou součástí života a k viktoriánské Anglii patří stejně, jako prostitutky na Whitechapel.

Jelínkovi hrdinové nejsou žádní supermani, a ačkoli někteří z nich disponují nějakou tou paranormální schopností, jsou to lidé chybující a tak často musí spojit síly s dalšími členy týmu, nebo se rovnou nechat ostatními vytáhnout z bryndy. Někdy to působí jako by Cath a Norr přispěchali na pomoc nebožákovi shůry jako bohové. Ale to jen autor pozapomněl zdůraznit, že Catherine jakožto telepatka funguje pro členy Oddělení jako Oracle pro Batmana. Ovšem to je jediná výtka, kterou ke knize mám. Naopak kladně hodnotím jak neotřelé nápady, tak četné narážky na Lovecrafta a další klasiky hororu.  Stejně tak mohu pochválit autorovu pěknou práci s hrdiny, kteří díky své lidskosti a pochybám o sobě samých přirostou čtenáři k srdci. Každá povídka je jiná. Nejde jen o jiný tip případu, nebo monstra.  Často se od sebe liší i vypravěčskými postupy. Pomyslným vrcholem je povídka Návrat múmie, v níž se střídají vyprávění a deníkové záznamy. Tady je nejlépe vidět jak moc autor od roku 2016 ve spisovatelském řemesle pokročil.
V češtině Peter Jelínek Publikoval pouze dvě povídky a to v antologiích Slovenský nářez a Krásky a vetřelci. Českým čtenářům tedy mohu doporučit jediné, aby oprášili své chabé znalosti slovenčiny a vrhli se proti proudu času, s těmi kdo vychází za noci, protože to co tam venku dělají, je nanejvýš zábavné.

Peter Jelínek
Nocte exeo

Vydáno: 2023 , Enribook