RECENZE: David Brin, Existence

Článek od: Monika Slíva - 30.03.2015

Začnete sledovat velmi zajímavý film, zároveň vaříte, perete a uklízíte, pustíte si rádio, nějaké mluvené slovo do sluchátek a k tomu studujete dvě až tři odborné knihy o filozofii a astronomii a navíc čtete jednu napínavou detektivku. Jo a ještě jste venku na zahradě zahájili jarní úklid a do toho vám přijede návštěva. To vše zároveň a na střídačku, jak je libo. A to jsem určitě minimálně na nějakých pár dalších činností zapomněla.

Tak nějak si budete zpočátku připadat při čtení Existence. Jak v Jiříkově (či spíš v Davidově) vidění.

Nenechte se odradit, budete bez zásluhy odměněni.

Kolik událostí odpálí nález záhadného mimozemského artefaktu na oběžné dráze Země a kolik událostí se začalo odehrávat už dávno předtím, protože někdo věděl něco, co nesměl či nechtěl nikomu říct, to jsou otázky, které vám budou vrtat hlavou. Čím víc budete pronikat do hloubky příběhů a poznávat jednotlivé (zpočátku spolu vůbec nesouvisející) dějové linie, tím víc vás budou tyto otázky sužovat a rozčilovat.

Úžasná a do nejmenších detailů propracovaná skládanka, která začíná v nepříliš vzdálené budoucnosti, vás odnese do daleké minulosti a zpět a pak zase daleko dopředu v čase.

Těžko byť jen naznačovat děj tohoto románu – ono to prostě nejde. Po přečtení anotace budete mít představu jen o malém zlomku celého děje. Astronaut; novinářka; miliardářka sponzorující výstavbu obrovských dalekohledů; její zpovykaný synek, nacházející povyražení ve skocích do stratosféry; chudý Číňan se svojí ženou a malým synkem, hledající svoje místo na slunci; autisti; mimozemské entity… těm všem se v určitých okamžicích protnou dráhy jejich existencí, aby se zase vzápětí vydali každý svým směrem.

Jediná vada na kráse, která se tady dá vypreparovat, je příliš mnoho dějových linií na počátku knihy. Některé z nich bohužel slouží pouze k ilustraci poměrů panujících na Zemi a přitom by vydaly na samostatné novely, když ne celé romány. Docela mě mrzelo, že se potom cestou ztratily mezi hvězdami jako nepodstatné pro hlavní zápletku. Dozvuk příběhů některých protagonistů se pak už jen mihnul a dál to nechal autor na čtenářově představivosti.

Mohla by to být stejná sága na pokračování, jakou rozčiluje většinu svých fanoušků G.R.R. Martin, když s nimi už hezkých pár let hraje o trůny. David Brin se však rozhodl celé galaxie a osudy všemožných ras nahustit do jednoho románu a trvalo mu víc jak deset let, než to do něj všechno poskládal a přerovnal.

Žádný skutečný milovník klasické a/nebo hard sci-fi by neměl tuhle knihu minout bez povšimnutí. Ačkoliv se její podstatná část vůbec neodehrává ve vesmíru, přesto vás bude fascinovat do nejmenších detailů propracovaný a velmi realisticky vymyšlený svět nepříliš vzdálené budoucnosti. Způsob, kterým autor pohlíží na mezihvězdné lety a mísení ras je neotřelý a na hony vzdálený obvyklým a zavedeným klišé. Brin velmi obratně pracuje s jazykem současnosti a přizpůsobuje ho potřebám budoucnosti vymýšlením nových slov pro technologie a jevy ve společnosti, které nám nejsou známé, nebo prostě (zatím) neexistují. O to více je záhodno na tomto místě zmínit také jméno překladatele Jakuba Němečka, protože pro něj to musela být výzva doslova vesmírná a zhostil se jí bez ztráty jediné hvězdičky. A rozhodně tím umocňuje zážitek českého čtenáře.

Do textu knihy je vpleteno mnoho úvah o samotném bytí inteligencí obdařených druhů a filozofických i do jisté míry odborných statí na různá témata. Navzdory tomu všemu vám ten propletenec nedovolí, abyste ho odložili nedočtený jen proto, že některé pasáže hůře a pomaleji trávíte. Je to pomalá kniha a chce svůj čas na čtení, ale určitě ho tím čtením nepromarníte zbůhdarma.

A pak, že nerostou. Jen musíte vědět, kde je hledat.

David Brin: Existence
Překlad: Jakub Němeček