FILM: Temná krajina (Dark Country)

Článek od: Martin Kochlica - 07.02.2011

  • Pravidlo č. 1: nezastavujte stopárom
  • Pravidlo č. 2: nezastavujte stopárom
  • Pravidlo č. 3: ak niekoho zrazíte, dotiahnite to do konca

(Príručka na prežitie, druhé rozšírené vydanie. Áno, to je tá, kde sa dočítate aj to, že nikdy nehovorte „hneď sa vrátim“ a „teraz sa rozdelíme“.)

Thomas Jane nepatrí k hviezdam prvej veľkosti, no rozhodne si ho nepamätáme len preto, že sa podobá na mladého Christophera Lamberta. Tento chlapík je sympatický predovšetkým tým, ako barbarsky narába so svojou kariérou. Kašle na marketing a kritikov a stále sa púšťa do úloh drsných akčných chlapíkov, akí boli v kurze na prelome osemdesiatych a deväťdesiatych rokov.

Nedávno sa však čosi zmenilo. Bolo by asi trúfalé tvrdiť, že prišlo k obratu, skôr nastala tá správna konštalácia planét. Seriál Hung – Na veľkosti záleží totiž slušne konkuruje známejšiemu Californication s Davidom Duchovnym a drsná noirovka Cesta do pekiel si to zase s hrdosťou rozdala so Sin City. A už aj nejaká tá nominácia na Zlatý glóbus by sa našla. Tak prečo neskúsiť niečo aj zrežírovať? A prečo sa nepriznať k uctievaniu Davida Lyncha?

Thomas Jane si na svoj debut zvolil malý komorný film, ktorý sa snaží zaujať predovšetkým noir atmosférou a komiksovou kompozíciou. A výsledok je na dnešnú dobu minimálne netradičný.

Mladomanželia Richard a Gina sa vyberú na svadobnú cestu a rozhodnú sa, že pôjdu cez púšť aj v noci, aby sa vyhli dennej horúčave. Veď v čom by mohol byť problém? Stačí sa držať dialnice číslo 93. Alebo 95? Situácia sa začne komplikovať, keď narazia (v podstate doslova) na chlapíka, ktorý mal nehodu. Naložia ho do auta a problémy môžu začať.

Vďačná téma s podtitulom „môže sa stať aj vám“ je v štýle napríklad Únosu s Kurtom Russelom či Stopára s Rutgerom Hauerom. Je však zaobalená do Lynchovského kabáta. Načo vymýšľať nové  pomenovania, je to skrátka lynchovina. Podobná akú vytvorila aj dcéra kultového režiséra v Surveillance (Mimo zákon).

Kým však Lynchovci kombinujú veľa (občas priveľa) tém, žánrov a mikropríbehov, Jane sa zubami nechtami drží základnej zápletky, čo filmu síce dodáva na súdržnosti, no súčasne mu to podráža nohy a zabraňuje použiť výhovorku, že ide predsa o umenie. Jednoduchý príbeh o nepríjemnom spolucestujúcom je kompaktný a v rámci označenia „mysteriózny psycho triler“ logický, pre skúsenejších milovníkov divných filmov však neprinesie veľa nového. Navyše režisér zakomponovaním akčnej scény sám pridusí plamienok artovosti.

Napriek tomu, že Temná krajina pôsobí trochu nevyvážene a v celkovom pohľade príliš jednoducho, oplatí sa ju vidieť. Režisér s kameramanom majú slušne napozerané hitchcockovké filmárske postupy a dokážu vytvoriť obstojný pocit beznádeje a temnoty. Temná krajina je predovšetkým pre noirofilných divákov, ktorí chrochtali blahom napríklad aj pri srbsko-americkom Film Noir (no schválne, koľkí ste o ňom počuli?).

Ak máte chuť oddýchnuť si od hlavného prúdu a neviete, kto je to David Lynch, môžete sa celkom slušne baviť. Ak sa však chystáte na prvý revolučný 3D road movie triler, ostaňte radšej doma. Mimochodom už Tron ukázal, že filmy o štyroch farbách (bez ohľadu na kvalitu) nedokážu tretí rozmer využiť...

Hodnotenie: 60 %.

V kinách od 27. 1. 2011.

Dark Country
USA, 2009, 88 min
Réžia: Thomas Jane
Hrajú: Thomas Jane, Lauren German, Ron Perlman

Přidat komentář