NEDĚLNÍK: Proč psát recenze?

Článek od: Jan Křeček - 16.08.2020

Čtete recenze? Máte své oblíbené recenzenty, se kterými se shodnete? A hlavně: proč čtete recenze? Vím, že se jako odpověď na tuto otázku okamžitě vnucují obvyklá slova o tučňácích, stepujících za mdlých letních odpolední na zavřené desce klavíru v kavárně Slávii, jak praví klasik. (Než vážené čtenáře unudím k smrti, vyhlásím si tu takovou malou soutěž: protknu tento nedělní zákusek citacemi z jiných textů, vy můžete dohledávat či hádat, odkud co pochází. Kdo uhodne všechny, dostane za odměnu… odkaz na videopohádku o sovách. Ptáte se, proč byste po něčem takto výbušném měli toužit? Nepovím. Život na venkově je plný záhad. A náhlá vzplanutí jsou tu dosti běžným jevem…). Klasiky totiž vynechat nelze.

Zazní-li jméno F. X. Šalda, ozve se v mnohých střední škola. Horší už to bude s F. V. Krejčím, Václavem Černým, Janem Lopatkou, Janem Štolbou nebo Evou Klíčovou – to je namátkový výběr, za kterým nic nehledejte, mohl bych na jejich místě jmenovat třeba Jiřího Karáska ze Lvovic, Arna Nováka, Jana Grossmanna, Pavla Janouška nebo Alenu Dvořákovou. Jinými slovy: zdá se, že „vážná“ literární kritika se s tou fantastickou příliš neprotíná. Za světlé výjimky lze považovat Ivana Adamoviče, Pavla Mandyse nebo Borise Hokra, jejichž texty (bylo) lze najít v Hospodářských novinách, na iLiteratuře nebo na webových stránkách ČT Art.

Ne že by nebylo z čeho se poučit! Nemusíte hned sáhnout po knize Co je kritika, co není a k čemu je na světě Václava Černého, pro začátek bohatě stačí třeba Třináctero přikázání literární kritiky Ivana Adamoviče (pro zájemce: vyšlo to v Ikarii v roce 2002). A provázet by nás mělo vědomí, že reakce poučenějších i méně poučených čtenářů k literatuře neodmyslitelně patří. Vznikla by Poeova Filosofie básnické skladby nebýt literárních teoretiků a kritiků? Těžko. I když nám to už autor Havrana nepoví. Poučení? Zajímejte se o havrana. Havran se zajímá o vás. Havran žere kdeco.

Fantastika taky žere kdeco. A žere ji kdekdo. Abyste o ní (nebo o čemkoliv jiném, když jsme u toho) mohli psát, potřebujete jen dostatečnou drzost a internetové připojení. Recenzent přichází s nabídkou pomoci, jak si v neustále se rozpínajícím vesmíru titulů vybrat. Dnes stačí málo: blog, instagramový účet, kanál na YouTube. Nemusíte mít žádné školení, vzdělání, můžete být libovolného stáří i vyznání. V době předinternetové byla tato činnost nutně exkluzivnější. Dnes se ti, kteří to zažili, mohou tak leda sejít ve ztichlé kavárně Slávii z prvního odstavce a pošeptat si do ouška: „Byli jsme lidi Tajemství.“  Jistou exkluzivitu má recenzování pořád. Vždycky jsou nějací kluci, co spolu chodí (aby nebyli vážení čtenáři balamuceni: toto není jedna z těch citací; jednak to není citace, jednak se aluze na Bylo nás pět nepočítá, neb to všichni znají, ne?): ti, co píší blogy, si vzájemně texty komentují a občas se někde srazí, komentátoři z Legie se znají přinejmenším podle přezdívek, hádám, že něco podobného bude platit o booktuberech a instabookerech (vážení mladší čtenáři prominou, pokud termíny nepoužívám správně, v případě nouze mě můžete setřít komentářem: „Ok Millenial!“).

Toto není filipika proti… no, proti nikomu. Osobně bych byl nadšen, kdyby všechny recenze vypadaly jako texty, které najdete, plácnu, v Revolver Revue, Hostu / H7O nebo v Souvislostech. Kdyby měly nadšenecké vlogy na YouTube podobnou úroveň jako Mluvící hlavy FF UK. Nebo aspoň jako kanál Na potítku. Ale rozumím tomu, že různé věkové a různě čtenářsky zkušené skupiny mají odlišné potřeby. A je nádherné sledovat, jak se někdo vypisuje a zlepšuje. Co si budeme povídat, všichni, kdo píší, si tím procesem prošli a procházejí (držíme palce Frecerickovi, poslednímu přírůstku do sardenské stáje!). V neposlední řadě také není špatné mít výborné, průměrné i špatné texty. Jak poznáte výborný text, když budou výborné všechny? Snahy o zlepšení jsou chvályhodné – ale kdo si ještě vzpomene na Soutěž recenzentů? Dnes už z toho zůstalo jen pár roztroušených článků, počin to byl ovšem bohulibý. Tak aspoň něco z „mainstreamové“ strany, kde se též vedou četné diskuze o literární kritice – no, vedou… tohle konkrétně je z roku 2009, ale stále je to v mnohém aktuální!), většina webů, které se věnují fantastice, má zkušené psavce, kteří dokážou dobrou radou pomoci těm méně zkušeným, a najít text, který je prostě skvělý, to je radost sama o sobě. Moc rád jsem čítával poučené a poučné texty Jana Peregrina na XB-1 (kde je mu konec?!), na FantasyPlanet si svého času nebral servítky Regis (už nějaký čas se ho pokouším ukecat, aby napsal něco pro Sarden, ale nechce se nechat…), na Sardenu mi citelně chybí Honza Žlebek (tomu vím, kde je konec – a chápu, že u protinožců se obtížně sleduje česká fantastika) a abychom se neplácali v dávné minulosti, asi před rokem mi udělal radost blog Kaleidoskop šílenství… no, našlo by se, ne že ne. Ale to už jsem se ztratil v meandrech vzpomínek. Takže zpět.

Proč psát recenze? Protože to přispívá k literárnímu chaosu. A literární chaos je literární život. Přestože se nám to nemusí líbit a přestože se v tom nemusíme orientovat, až přijde nějaká náročnější doba (a ona vždycky přijde…), budeme na tato léta vzpomínat jako na zlatý věk diskuzí o fantastice. Pokud se k nám tedy někdo neskloní, neukousne nám hlavu a nesní nás.

P. S.: Těch citací je v textu pět.
P. P. S.: Že vidíte jen čtyři? To jste dobří! Pátá je zde: „Sklonila jsem se k němu, vzala ho za krk a ukousla jsem mu hlavu. A snědla jsem ho, Homolku, snědla, protože mě neměl rád.“

Komentáře

 

Recenze čtu málokdy, a když, tak v nich hledám nějaké porovnání, něco co mi řekne, jak je uvedené dílo unikátní, jazykově vytříbené nebo redakčně zaštítěné. Takové pokusy recenzentů vidím třeba na webu http://www.ctemeceskeautory.cz/ a i tam jsem poněkud obezřetný, cítím-li z textu nadpřirozené nadšení a chválu v superlativech. Recenze mají svůj smysl, pokud jsou napsané dobře a rozhodně mají své místo nejen v literárních novinách.

Zdá se mi, že texty, které proplouvají mediálním světem, nejsou recenzí v která by kráčela napříč proudy (samozřejmě, doba F.X. Šaldy je už dávno pryč). Spíš jde o specifický reklamní text, který neporovnává dílo s jinými, podobnými či podobně napsanými a zaměřenými texty, ale slouží jen ke zvýšení zájmu o dílo samé, či o autora jako takového, a touto (často velmi agresivní) formou podporuje vlastní prodeje. Velkou záludností může být fakt, že mnohdy není vůbec poznat, že se jedná o reklamní text, i když třeba chybí nějaké srovnávací kritérium (nehovořím o akademických recenzích, které se podobají suchopárným monologům) a nejedná-li se o dílo klasika (tam se už hledají úplné blbosti v honbě za snahou nalézt zcela nový neotřelý pohled s ohledem na autora, formu, příběh, jazyk a tak podobně, a přisuzují se mu i vlastnosti, o kterých většinou žádný tehdejší literát ani neuvažoval).

Tohle je problém ve chvíli, kdy recenzent obdrží výtisk zdarma – osobně se pak necítím dobře, pokud knihu považuji za špatnou a měl bych o ní tak psát. Dostal jsem ji přece „zdarma“. Proto si drtivou většinu titulů, o kterých píšu, kupuji. Jednak se tím ztratí „povinnost“ (pocit povinnosti?) psát o díle hezky, jednak s textem pak nemusím spěchat. A já píšu pomalu.

A ten vhled do díla… o tom píšu výše. Myslím, že minimálně k žánrové literatuře to patří, obvzlášť v dnešní době. Někdo si v -nácti založí blog, píše nadšeně o všem možném, postupně se vypíše a vyčte, najednou zjistí, že to, co před x lety chválil, by dnes nedoporučil ani nejhoršímu nepříteli… no, a tenhleten posun je zajímavý a přínosný, protože takto rostou i vrstevníci našeho hypotetického bloggera. Jeho rané i vyspělé texty mají publikum, které s ním roste. To, co jsem nedodal (a asi bych měl), je, že by ovšem v každé době měly existovat nějaké „vyšší standardy“, aby bylo k čemu vzhlížet a od koho se učit. To možná ve fantastice trochu postrádám…

Mno, než člověk začne s takovýmihle nářky, měl by si uvědomit, co je co. Recense NENÍ kritika, i když se jí podobá; recense se má ke kritice asi jako opereta k opeře. Tudíž lkát nad tím, že v nrecensích nenacházím šaldovskou hloubku či záměr, je nesmysl (ano, já vím, on k tomu trochu svádí už autor článku, když do svého textu toho Šaldu a pár dalších zavlekl). Na opravdu hluboký rozbor není v běžné recensi prostor, byť by se každý recensent o jakousi hloubku snažit měl; jenže on zároveň musí taky říct, o čem kniha zhruba je (pozor, to neznamená převyprávět obsah!), říct, jestli je dobrá nebo špatná (a zdůvodnit to), případně i jaké skupině čtenářů je určena, a to všechno v několika odstavcích. Pravda, na netu si obvykle může dovolit se rozepsat  trochu víc než v tištěných periodicích, ale stejně to nesmí přehánět... Zkrátka, k recensím nelze přistupovat s přehnanými nároky. (Ač mne stejně jako pana Křečka vždycky potěší kařdý recensent, kterému se podaří ona omezení překonat a i na té malé ploše se přiblížit "operní" velikosti - jenže těch je málo, průměrně se objeví tak jeden za pět let.)

Co se té druhé stížnosti týče, ano PR maskované jako recense je nešvar, který se občas objevuje. Leč seriosní weby to nedělají - a možná by třeba jen stačilo koukat se pořádně po hlavičkách. Třeba zrovna tady na Sardenu, je-li nahoře napsáno "článek od: redakce", znamená to, že jde o čisté PR, a není třeba dále ztrácet čas... Když je tam jméno (nebo aspoň přezdívka), PR nehrozí.

 

 

Jeden přípodotek: ač souhlasím s tím, že recenze není kritika, troufám si podotknout, že určitou volnost poskytuje internet. Na Sardenu nebo Fantasy Planet může být text v podstatě libovolně dlouhý. Když je v tištěném časopisu požadavek na recenzi o tolika a tolika znacích (spíše méně než více), je to těžší a obtížnější. Na druhou stranu: může-li být text libovolně dlouhý, existuje nebezpečí, že bude rozvláčný a „k neučtení“.

Mám dojem, že víceméně totéž jsem výše psal... Samozřejmě, kromě rozsahu (a čitelnosti) je tu ještě jeden limitující faktor, a to, že aby někdo psal skutečně kritiku a ne pouhou recensi, musí mít sakra přehled o všem možném. Tudíž se ani nedivím, že s něčím, označitelným za kritiku (respektive kritický rozbor), jsem se v naší žánrové louži nepotkal od těch časů, kdy Franta Novotný psával do starých, ještě polarisáckých Science Fiction and Fantasy Magazinů... (Což neznamená, že mi za těch bratru dvacet let něco neuniklo. Taky už dávno nemám sílu sledovat všechno.)

Sakra, systém to nějak spolkl. Tak znova... Mám dojem, že vícemémě totéž jsem psal výše. Ovšem kromě rozsahu - a čitelnosti - je tu ještě jeden limitující faktor, a to, že na opravdovou kritiku musí mít její autor sakra přehled o všem možném. Čili se nedivím, že na opravdový kritický rozbor se vším všudy jsem v naší žánrové louži nenarazil od časů, kdy Franta Novotný psával do starých polarisáckých Science Fiction and Fantasy Magazinů... (Což neznamená, že mi za těch asi dvacet let něco neuniko. Taky už dávno nesleduju všechno.)

Kdysi vycházel Ramax - klasický papírový časopis, specializovaný na kritiky a recenze sci-fi a fantasy. Úroveň příspěvků byla též různorodá, ale rozhodně by ho měl nějaký zasvěcenější jedinec důkladněji připomenout.

Jinak pro tyto aktivity včetně vlastních mám svůj terminus technicus "zdrbávka". A jednou z nejtěžších věcí bylo zachovat jakous takous objektivitu u věcí, které byly dobré, ale mě osobně nesedly. Hned potom bylo nalézání nečeho zajímavého u sérií, kde kde stereotyp zakrýval jen dlouhý časový odstup jednotlivých dílů. Jedním z problémů ale může být kvalita/vzdělání konzumentů. Jeden ze Star Wars románů měl velmi zajímavé historické vazby na zcela konkrétní historii, ale konzumenti to nebyli ochotni vzít na vědomí. Bohužel - čím víc se kašle na výuku dějepisu, tím víc se ztrácí historické souvislosti mezi některými příběhy a realitou. V nedávné minulosti i v současnosti lze ale narazit na odsouzení věcí, které ještě nevyšly, nebo vůbec nebyly napsány (je jen nadhozené téma)!

Tlustý, zlý. atd - dnes jsem obdržel tu taranitovou záležitost a rozjezd je skvělý, jen mi stylem trochu připomíná některé věci od Velinského.

Přirovnání zrovna k nebožtíku Kidovi beru jako poklonu (tím spíš, že vím, že na něj nemám a ještě slouho mít nebudu). Ale jen počkej, jsou tam čtyři vypravěči a každý mluví jinak...

Ad Ramax, abychom se vrátili k věci. To byl hodně zajímavý projekt, už proto, že většinou nabízel tři až pět různých pohledů na jednu knížku. Škoda, že zájem čtenářstva nebyl takový, aby ho to udrželo při životě... Na netu, pokud vím, nic podobného nevzniklo. Nefunguje v tomhle směru ani Legie, která sice sbírá recense, co se porůznu objevily, ale jen jako odkazy - a jak reby postupně umírají, dvě třetiny těch odkazů už nikam nevedou. Taky škoda.   

Pro mě mají recenze jediný význam: dají mi o knihácha představu o čem jsou (v lepším případě)... Pak se stejně většinou řídím vydavatelem, překladatelem, autorem... Všechny ostatní názory recenzenta jsou pro mě v našem rybníčku v podstatě irelevantní (nanejvýš najdu nějakou shodu mezi vkusem mým a vkusem recenzemntovým ověřenou zkušeností z četby a pak porovnáním s recenzí). Na to je tu příliš mnoho osobních vztahů mezi těmi zkušenými a příliš mnoho nováčkovské naivity mezi těmi, co jim je čerstvě -cet a tuší, jak by měl žánr vypadat a co čtenáři chtějí. Zároveň jsou ale ty osobní vztahy i nadšení (duší) mladých hnacím motorem žánru u nás, takže si neztěžuji.

V podstatě si myslím, že je na lidech jako je právě kolega Křeček, aby s tím něco udělali. Aby našli třeba v řadách studentů lidi bez ambice stát se součástí sítě autor - vydavatel - aktivní fanda, ale s ambicí mít rozhled a schopností formulovat srozumitelně, lidsky a neakademicky své postřehy. Aby je naučili stručnosti, originalitě, věcnosti - a hlavně srozumitelnostti i pro Lojzu co čte Pevnost / XB-1 cestou z fachy domů. Aby je naučili pokoře k "braku" (zábavnému čtivu) i k poctivé snaze o hlubší vyjádření se. Aby je naučili nalézt odpovídající místo jak pro narcisy a zneuznané génie, tak pro laciné kovboje co se jen za boj proti "intelektuálům" schovávají. Aby poznali, kdy na nás kdo hraje komedii, ale ve skutečnosti si jen honí vlastní triko a kdy jsme svědky skutečně poctivě míněného experimentu, či pokusu posunout žánr, či mu dát další z mnoha vrstev a rozměrů. A zároveň je na nás všech ostatních, abychom je sem tam pošimrali pod bradou, protože i jim je třeba motivace.

Dokud budou ale tuto práci suplovat sami autoři či jejich kamarádi, nebo sotva se rozhlédnuvší studenti okouzlení tím, co je pro staré pardály samozřejmost, nemá se o smyslu recenzí moc co bavit. Stejně tak dokud budou vyskakovat jak čertíci z krabičky vydavatelé či autoři při každé nespokojenosti (viz v článku odkazovaný Regis). A je jedno zda se bavíme o žánrových webech nebo časopisech.

Jednoduše soudím, že je zde kategorie "recenze" hrubě přeceněná. Že nemá zdaleka takovou váhu, jakou bychom si jí přáli přisuzovat.

Kdysi jsem zažil paradoxní situaci, kdy s mým ne zrovna nadšeným názorem souhlasil autor díla, ale vydavatel byl zralý na dvojici lapiduchů se sítí, nebo ránu z narkotizační pušky....

Jinak, pane Ertle,píšete dobře a smysluplně, i když Vaše povídky mi zrovna moc nesedly. A hlavně jsou Vaše texty k věci, což je dnes velmi vzácné. Bohužel s nimi bude mít současná "SMS generace" problém.

Dík. Tvařme se, že mé tváře zalil lehký ruměnec potěšených rozpaků. ;)

Každopádně právě to vědomí, že občas něco nadrápu je důvod, proč je pro mě každé podobné povídání tak trochu tanec mezi vejci. Byť mě můj průměr řadí skutečně jen k náhodným pisálkům. Na tom, že vydavatel snesl kritiku hůř než konkrétní autor, nevidím zase nic tak překvapivého. Mějme stále na paměti, že zatímco autor do celé věci investoval "jen" svůj čas a práci a v případě neúspěchu holt pokrčí rameny a zkusí to znova (nebo se bude realizovat jinde), má vydavatel v celé té srandě navíc své vlastní prachy. A to sranda není. Takže i rozumím, že třeba nastartuje na první dobrou i tam, kde je to v podstatě absurdní a neúměrná reakce.

Ale to bychom se asi zase dostali k tomu našemu žánrovému rybníčku jako celku. Kdyby nic jiného, radičů od klávesnice a kritiků je prostě jako by je z letadel sypali. Narozdíl od těch, kdo jde reálně s kůží na trh. (Dost mi to připomíná, včetně toho "boje za správné recenze", domácí scénu plastikových modelářů a nejsem z toho úplně šťastný).

Je mi samozřejmě líto, že vás zrovna mé povídky neoslovují, ale tak to už holt na světě bývá. Mám to tak, že pokud osloví jednoho, stačí mi to. Třeba mi dáte někdy ještě šanci a třeba vám tou dobou sednu jako autor více. Pravdou ale je, že kdo ví, zda nějaké příště vůbec bude ;).

„…aby s tím něco udělali.“ Mno. Děkuji pěkně! :) Není to tak, že bych se nesnažil. Ale hledat lidi, které popisujete, je snad horší než hledat pomyslné jehly v hypotetických kupkách sušené trávy. Snažím se o to už víc než deset let, ale když už to někdo zkusí, většinou to skončí u slibu, u jednoho dvou textů… a pak je to zase přejde. Aktuálně tu mám tři želízka v ohni, uvidíme, jestli z toho do budoucna něco bude.

Abych pravdu řekl – a snad to nebude působit sebestředně –, vnímám sebe samého jako jednoho z mála recenzentů, kteří v té síti nejsou. Jasně, není možné psát deset let pro Sarden a Interkom a nesetkat se s autory, nenavázat ve fandomu přátelství a podobně. Ale na cony jezdím jen velmi málo, neživím se psaním či čtením (tj. nejsem redaktorem, vydavatelem, korektorem…) a nemám literární ambice (ty si plně supluji právě recenzemi, případně dalšími texty pro Sarden či Interkom). To vše se samozřejmě může změnit, ale aktuálně mi to takto zcela vyhovuje.

Píši recenze pro server VašeLiteratura.cz (https://www.vaseliteratura.cz/) a rád bych přidal svůj pohled na pár věcí.

Recenze vs reklama - Asi všichni, kdo recenzují, chtějí svojí prací zároveň podpořit prodej knih. Na druhou stranu to neznamená, že většina recenzentů, na jejichž práci jsem narazil, zároveň nectí jednoduchou zásadu a to je varovat čtenáře, pokud za své peníze dostane něco zcela mizerného (obykle to samozřejmě není tak černobílé a kniha není jednoduše dobrá/špatná).

 

Knihy zdarma - Nezastírám, že je to důvod, proč jsem s psaním recenzí začal :-). Nijak z toho však neplyne, že musíme mazat nakladatelstvím med či strdí kolem jakéhokoliv tělesného otvoru. Nedávno jsem narazil na stejnou problematiku u recenzí videoher (ty nepíšu, jen je čtu a sleduju) a jedna slavná anglicky mluvící recenzentka velmi působivě vysvětlovala, že je to něco, co si prostě nemohou dovolit, protože jakmile ztratí důvěryhodnost, celá jejich kariéra jde do háje. Tento argument je na mě příliš praktický, já se více řídím pouhou etikou, ale to neznamená, že je o něco méně validní.

Když se nakladatelstvím nebudou naše recenze líbit, prostě nám přestanou recenzní výtisky posílat. Nevím, jak to mají jiní recenzenti, ale já zdaleka nedostane vše, oč požádám.

Mimochodem, paradoxně nejvíce mi byla vyčítána recenze na zcela *** (doplňte si vlastní vulgarismus) Conana z edice Omega (https://www.vaseliteratura.cz/pro-dospele/3972-conan-mec-s-fenixem). Byl jsem totiž upozorňován na to, že jiní recenzenti, včetně toho z  Pevnosti, knihu hodnotili kladně.

Já osobně mám spíš problém s recenzováním české fantastiky. Rád napíšu, že je něco dobré a třeba i podpořím prodeje, ale když za to podle mě taková kniha nestojí, cítím se hloupě, že jsem si recenzi vzal. Nechci nikoho "shazovat" a ještě proto, že sám fantastiku píši, nechci vypadat jako člověk, který případnou konkurenci (byť to tak nevidím) haní. Na dlouho jsem s recenzemi českých autorů fantastiky přestal, než jsem se o tom pobavil s Michaelem Broncem, který mě nedávno přesvědčil, ať si k autorským výtiskům Žoldnéřů přiberu i jeden recenzní Taranitového triptychu od Leonarda Medka. :-)

 

Dobrá recenze - Nečetl jsem ani jednu ze zmíněných "recenzentských kuchařek", ale souhlasím s TZSL, že recenze není důkladná kritika. Podle mě jde hlavně o přiblížení díla čtenářům. Ukázat jim, komu by se kniha mohla líbit a jaké jsou její přednosti a nedostatky. Pak ať už si každý rozmyslí, jestli ji chce, či nechce číst.

Tak jen do mě... A obecně: Jen do toho. Existuje jedna stará pravda (kterou si občas ne všichni nakladatelé uvědomují, a odtud pak ty hysterické scény), že "i negativní reklama je reklama". Vztahuje se to i na recense - byť recensent knihu strhá, aspoň na ni upozorní... Nejhorší, co se knížce může stát, je, když se o ní nemluví vůbec.

Dočetl jsem Taranitový triptych. Nejlepší je úvodní detektivka, i když by ještě šla vylepšit. Ten zbytek by zasloužil dotáhnout minimálně na úroveň úvodní detektivky, byť byl (alespoň dle doslovu) původně dotvořen jen jako doplněk. Styl je ale dotažen k dokonalosti - jako obvykle včetně ilustrací a celkového zpracování svazku. Atmosféra evokuje "Báječné muže na létajících strojích", což rozhodně není na škodu.

Možná by to kromě té pořádné porce Christyho Bigse (nebo mladého Finka) chtělo přidat i kousek kapitána Exnera a doktora Soudka. 

Mno, já v tom Ch. Biggse ani O. Finka nevidím... Spíš vlivy Christieové (a nikoli proto, že je to zrovna ve vlaku) a ve třetí části starého dobrého Sherlocka Holmese. Exnerovky mne nikdy příliš neoslovily (vlastně jsem četl jenom asi tři). Plus, samozřejmě, veškeré té plejády meziválečných dobrodružných autorů.

Akorát si nejsem úplně jistý, jestli bychom si o tom měli povídat zrovna tady. Přece jen vůči článku nahoře je to úplně mimo mísu.

Přidat komentář