RECENZE: Ondřej Jireš (ed.), Klenoty české fantasy

Článek od: Jana Poláčková - 30.06.2015

Doba plyne a jak mladá generace čtenářů young adult odrůstá svým prvním písmenkovým střevíčkům, plynule přechází na tlustospisy G. R. R. Martina a dalších zvučných jmen zejména z oblasti anglicky psané fantasy. Čeští autoři se v jejich očích těší pověsti ušmudlaných Popolušek odsouzených k věčnému přebírání luštěnin a konverzaci s opeřenci pochybné pověsti. Teď však přichází kmotřička víla, otvírá šperkovnici… a namísto tří oříšků se ukazují Klenoty české fantasy.

Ironii stranou. Jedno musí Jirešovi přiznat i fanoušek dychtící po další variaci na Memento mori či Píseň temných věků. Ví, co dělá, a dělá to skvěle.

Tentokrát totiž není jeho ambicí prozkoumávat možnosti zvoleného (sub)žánru, ani se nesnaží nashromáždit co nejzajímavější a nejrozmanitější příběhovou galerii. Ne, místo toho vytváří reprezentativní čítanku českého fantastického mainstreamu posledních pětadvaceti let.

Hlavním kritériem Klenotů je čtenářská přitažlivost – daná jak námětem, tak zpracováním a popularitou autorova jména. Kdo se pohybuje ve sférách domácí fantastiky už nějakou dobu, nebude překvapen, s většinou příběhů se už setkal. Někdy a někde. Ondřej Jireš je nyní pouze vytáhl z polozapomenutých truhlic a naskládal do vymazlené vitríny.

Nelze mu mít za zlé, že sahá po osvědčených jistotách. Klenoty české fantasy nepřináší – a nemají přinášet! – nic nového. A přestože o nálepce „to nejlepší za posledních pětadvacet let domácí žánrové tvorby“ bychom mohli polemizovat, o editorově schopnosti nashromáždit sedmnáct kousků dokazujících, že fantasy je i pro normálního člověka. Dávají možnost se snadno rozkoukat, seznámit se s nejvýraznějšími osobnostmi domácí scény a jejich typickým autorským vyjádřením. Ve srovnání s oběma Legendami nicméně přináší kousky vyloženě líbivé, prakticky nekontroverzní. Dá se očekávat, že každý si najde svého favorita.

Zatím, co Tanči mezi vločkami Pavla Renčína staví na výrazně poetické atmosféře a je doslova zhmotněním „ideální povídky pro vítězství v literární soutěži“, Šlechtova Válečná lest nabízí military fantasy s akcí namíchanou s klasickými ingrediencemi v podobě obležené pevnosti, armády temnot a rytířských gest. Oproti tomu civilní drama Obojku Jany Jůzlové zavádí čtenáře do světa, v němž pronásledovaní čarodějové žijí podobné osudy jako trestanci ve Van Diemenově zemi a v Nočních lovech se představí Petra Neomillnerová se svou pravděpodobně nejpůsobivější povídkou (nejen) o zaklínačských štěňatech.

Hojně zastoupená – a krajně rozmanitá – je i historická fantasy. Lyrický Trůn z říční mlhy Františky Vrbenské vyvolává ze vzpomínek ducha Minehavy a Osady havranů podobně, jako si Leonard Medek v Nefritové necuke pohrává s kouzlem brakového dobrodružného čtiva a rodokapsových stereotypů. Ještě výraznější kontrast vyvstává mezi Mosteckého Krví bratra mého  a Pavlovského Eskortou. Na jedné straně skoro podbízivá (re)interpretace svatováclavského příběhu vedená v duchu až vypjatého romantismu, na druhé cynický výlet do časů relativně nedávných… když se andělé zaplétají s StB, těžko to vezme jiné než zajímavé konce.

A přestože jen málokdo si oblíbí všechny kousky, něco svého si najde i největší škarohlíd tvrdící, že domácí autoři neumí psát přitažlivé příběhy. Přinejmenším připustí, že existují jisté výjimky.

Komletní seznam povídek:

- Vladimír Šlechta: Válečná lest