RECENZE: O. Jireš (ed.), Klenoty české fantasy

Článek od: Martin Stručovský - 29.08.2014

Klenoty české fantasy

Vyšla další antologie Ondřeje Jireše. A už jen tenhle fakt by měl vzbudit pozornost u čtenářů kvalitní fantastiky.

Vyšla další antologie Ondřeje Jireše. A už jen tenhle fakt by měl vzbudit pozornost u čtenářů kvalitní fantastiky. Přirozeně tuto informaci jako doporučení brát nemůžeme, takže se pojďme společně na následujících řádcích podívat, co si pro nás jeden z nejlepších domácích editorů připravil ve své nejnovější antologii.

I tentokrát nás čeká hezky upravená knížka, jak už je u Jireše dobrým zvykem. Opět tu máme pevnou vazbu, velký formát, barevnou stužku a vkusnou přebálku, o níž se postaral Milan Malík (tvůrce obálek k českým verzím knih Paula Bacigalupiho). Mně osobně trochu mrzí absence vnitřních ilustrací doprovázejících povídky. Bohužel člověk dneska nemůže chtít úplně všechno. Na každý pád kniha nevypadá zle ani v knihkupectví ani v domácí knihovničce a Argo si po grafické stránce ostudu rozhodně neudělá.

A uvnitř je to ještě lepší. Z velkého počtu doposud vydaných povídek a novel Jireš vybral sedmnáct příběhů, ale jak sám v předmluvě podotýká, nejedná se o texty nejlepší, ergo jsou ovlivněny především jeho subjektivním pohledem. Avšak žánrový rozptyl je široký – od historické fantasy přes politik fiction až po magický realismus. Avšak historická fantasy tu zcela jasně vládne a je jedno, zda se míchá s detektivkou.

Kniha začíná hezky z ostra. Vladimír Šlechta v povídce Válečná lest představuje hrdinu Rogera Schnigeru a neustále se rozrůstající univerzum Krvavého pohraničí. Příběh má spád a čtenář hned dostane chuť na něco dalšího z tohoto světa, nebo se stejným hrdinou. Jaroslav Mostecký se s tím taky nepáře a hned v dalším příběhu Jed bratra mého se podívá na legendu o Svatém Václavovi zcela jinou optikou. A je to optika vskutku neotřelá. Pokud vás text zaujme, zkuste třeba Mosteckého Útesy křiku. Je libo zaklínače? Současná hvězda Petra Neomillnerová vám nabídne pohled na dětství jednoho takového mláděte. A není to dětství věru lehké.

Máte rádi pohádky? A co Popelka? Teď nemluvím o té verzi s Libuškou Šafránkovou. Vilma Kadlečková kdysi napsala svoji verzi téhle slavné pohádky. Název Mé rty budou toužit po krvi je zcela vypovídající. Andělé? Komunisti? Veřejná bezpečnost? V životě už jsem četl hodně povídek, ale žádná se mi nikdy nezapsala do paměti tolik jako Eskorta Jiřího Pavlovského. Text přetékající humorem a nápady, z kterých by měl radost i Joss Whedon. Garantuji vám, že na Eskortu jen tak nezapomenete. A nezapomenete ani na Klubko zmijí Ivany Kuglerové a Obojek Jany Jůzlové. Klubko je historická fantasy zasazena do období středověku a Obojek do jakéhosi světa, kde jsou čarodějové pronásledováni a označováni – osobně mi tento text připomněl dvojí – jednak X-meny pronásledované Sentinely a zadruhé ve mně vyvolával paralelu s dějinami a tématem holocaustu. Nedovedu se rozhodnout, zda je temnější Obojek nebo Klubko zmijí. Ale jedno vím jistě – doufám, že se od obou spisovatelek v budoucnu dočkáme něčeho většího.

Vstupní lístek do svého světa nenabízí jen Petra Neomillnerová a Vladimír Šlechta, ale i Leonard Medek. Ano, některým čtenářům se připomene a jiným se zase představí Medkův (druhý) nejslavnější hrdina zvoucí se Franta Franta. Nefritová necuke ukáže, že Paříž není jen romantika, ale taky docela dost krve. Zvlášť, když jistému čarodějovi ukradnete jeho majetek, který chce samozřejmě zpátky. Skvělý mix šestákového krváku a detektivky.

Detektivku kříženou s historickou fantasy napsal i Juraj Červenák. Kámen a krev se ale odehrává v jiném čase a na jiném místě. Kvalitní nápady, takřka filmový střih jsou tradičními atributy Červenákových textů a ani tady o ně nepřijdete. Tanči mezi vločkami je povídka, s kterou v roce v 2000 Pavel Renčín vyhrál soutěž O železnou rukavici Lorda Trollslayera. Není sice tak silná jako třeba Na křídlech zlatých draků, ale to prolínání dvou světů je rozhodně zajímavé. A počtvrté ještě jeden exkurz do autorského světa, byť se z něj existuje a existovat pravděpodobně bude jen jedna kniha. Idol představuje příběh malého kluka z pasťáku, který chce jen jednu věc – otce. Jaké následky má hledání rodiče, vám ukáže Štěpán Kopřiva. Kvůli tomu konci a autorově stylu považuji Idol za jednu z nejlepších českých fantasy povídek. A pokud vás to neodradí, zbytek naleznete v Holomrázu. Věřte mi, je to fakt síla.

V Klenotech české fantasy naleznete ještě další povídky. Nevěnuji jim prostor ne z toho důvodu, že bych je nepovažoval za kvalitní, ale proto, že mě neoslovily tolik jako ty, které jsem zmínil na předchozích řádcích. Osobně ale věřím, že vás zaujmou. Ať už všechny nebo jen některé. A i kdyby to byla jen ta část, o které se zmiňuji, věřte mi, že Klenoty české fantasy za to stojí. Málem bych zapomněl – kromě povídek najdete v knize ještě dva poutavé doslovy (či spíš studie)  Borise Hokra a samozřejmě autorské medailonky z pera Ondřeje Jireše. Doporučuji přečíst i tyto texty, z nichž se dozvíte mnoho obohacujících zajímavostí.

Rozhovor s editorem Ondřejem Jirešem

Ukázku z Klenotů české fantasy

Komletní seznam povídek: