AUDIOKNIHA: Petra Stehlíková: Naslouchač

Článek od: ena - 17.08.2021

Je to už dávno čo objavili sklenit. Odvtedy sa udialo veľa vecí. Väčšina sveta sa stala neobývateľnou a po útoku vojsk z Nížin sa zo vznešeného národa sklenárov stali otroci. V nimi postavených mestách namiesto nich žili obyvytelia z Nížin a vládli dosadení fajovia.

Rozprávaj a nikdy nezabudni
Sklenári nič nevlastnia a sú negramotní. Svoju minulosť si predávajú ústne, aby nikdy nezabudli. Ich existencia sa točí len okolo nebezpečnej horniny sklenitu a umierania. Od skončenia vojny je sklenit najdôležitejšia priemyselná komodita. Dokonca dokáže zachraňovať zdravie a predlžovať mladosť.
Nenávisť ľudí z Nížin je taká veľká, že nechávajú sklenárov ťažiacich nerast zomierať po tisícoch. Deti sa rodia zdeformované. Keďže sa na ich zohavenia spôsobené horninou nechceli pozerať, navliekli im mantie, odevy haliace od hlavy až po päty a voaly, akési masky na tvár.
Po vojne bol svet otrávený. Obývateľný kus zeme sa ukrýval za ochranným štítom - reteou - vytvoreným energiou správne vybrúseného sklenitu. So sklenitom dokážu pracovať jedine sklenári. Dôležití sú najmä tí, ktorí dokážu počuť sklenit, vybrúsiť ho, a tým usmerniť jeho energiu.

Ilan je bez deformácii. Také deti sa rodia málokedy. Navyše počuje hlas sklenitu a môže sa vyučiť za brusiča, akúsi sklenársku elitu. Disponuje aj iným nevšedným darom. Počuje nielen sklenit, ale aj spev retei. Ilan je naslúchač a tých je iba pár.
Do mesta prichádza dvadsaťpäťka, výkvet vojska, ktorá udržiava poriadok a chráni celú oblasť Duvalského pohoria pred zbojníkmi a zmutovanými monštrami. Ilan svojou šikovnosťou pritiahne pozornosť ich veliteľa. Ten potrebuje nového brusiča mečov z bieleho sklenitu s ktorými dvadsaťpäťka bojuje.

Hoci by sa každý brusič cítil poctený možnosťou starať sa o meče dvadsaťpäťky, Ilan to vníma ako veľký problém. Pod mantiou sa totiž ukrýva dievča. A ženy nemôžu byť brusičom. Ilanina matka po jej narodení v snahe ochrániť ju pred osudom, ktorý čakal každú zdravú ženu, klamala.
Odmietnuť odísť s bojovníkmi sa nedá. Odhalí veliteľ dvadsaťpäťky jej tajomstvo? Vyrovná sa Ilan s odhalením pravdy ukrytej pred sklenármi? Odolá útokom zmutovaných bytostí?
Možno áno. Najskôr bude musieť prežiť v Duvalskej divočine, kadiaľ vedú cesty dvadsaťpäťky. Striehnu tam zbojníci aj divokí tvorovia zvaní nasterea. Stertnutie s nimi neprežije nikto. No nebezpečenstvo jej nehrozí len od mutantov. Aj ľudia vedia byť pohltení nenávisťou a odporom. Zvlášť, ak majú pocit, že pod tým dlhým, všetko ukrývajúcim oblečením, sa skrýva znetvorený človek.

Nežný hlas a hudba
Ilan nahovorila herečka Jitka Ježková, ktorá sa ľahko preniesla do kože mladého dievčaťa. Prostredníctvom nej môžeme vidieť svet príbehu, divokú prírodu, nebezpečenstvá, bohaté hostiny aj getá a utrpenie. Detsky nežným hlasom nám vyrozpráva históriu sklenárov aj život hrdinky od narodenia až po súčasnosť. Zvládla intonačne rozlíšiť časté a rýchlo sa striedajúce citové rozpoloženia dievčaťa aj bojovníkov dvadsaťpäťky. Dievčina je odtrhnutá od rodiny, obklopená cudzími ľuďmi aj svetom. Bolo potrebné prispôsobiť prejav a citlivo reagovať, stať sa opäť dieťaťom, mierne podliehať hystérii a drzo papuľovať. No rozprávačka vynikajúco vyjadrila všetky poryvy, ktoré s Ilan zmietajú bez toho, aby pôsobili afektovane či neprirodzene. Aj bojovníci z dvadsaťpäťky prežívajú množstvo smútku, vyhrotených situácií, no aj tých veselých, ktoré Jitka Ježková zvládla predať poslucháčovi rovnako na výbornú.

Hudobné predely sú krátke a jedná sa o dve moderné, nepravidelne sa striedajúce melódie. Viac oddychu poslucháč nepotrebuje. Príbeh je taký strhujúci, že sa neviete dočkať pokračovania. Preto krátkosť hudobných vsuviek oceníte. K charakteru príbehu sa však tento štýl hudby príliš nehodí.

Po apokalypse
Svet, ktorý Petra Stehlíková vytvorila, je úžasný. Nebezpečný, otrávený, zničený, no úžasný. Rovnaké sú aj osudy hlavných protagonistov. Nakoľko je Naslouchač prvou knihou série a vy sa zoznamujete s reáliami, množstvom nových názvov aj fungovaním postapo univerza, budete mať zo začiatku v hlave zo všetkého guláš. Postupne sa zorientujete a všetky pojmy sa vám dostanú do krvi. Dej románu sa sústreďuje na osudy talentovanej Ilan. Hoci je šikovná, je to dievča a nemá žiadne možnosti. Odvážnym šťastie praje, vraví sa, a Ilanina matka odvahu mala.

Celý príbeh rozpráva Ilan. Spoznávate jej myšlienky, osobnosť, sledujete ako sa učí brúsiť aj vzdorovať. Je otvorená a vie premýšľať. I keď je niekedy hysterická a nešetrí výčitkami, veliteľ Joel a Vargas sú oveľa trpezlivejší a tolerantnejší, než by zrejme boli reálni ľudia. Chvíľami pocítite závan naivity. Ilan je výnimočný brusič, no ešte toho veľa nepredviedla. Napriek tomu jej neposlušnosť prechádza. Na druhej strane je to pubertálne dieťa, ku ktorému naivita a výbuchy zlosti patria. Pravdou však je, že čaru tohto rozprávania okamžite a beznádejne podľahnete.
Po celý čas vás autorka udržiava v napätí. Viete o zle, no neviete, kto alebo čo to je. Charaktery postáv sú napísané vynikajúco a rovnako skvelé sú aj akčné a niektoré priam hororové scény. Aktéri prekonávajú mnoho vypätých okamihov. Na prekonávaní konfliktov (najviac medzi veliteľom a Ilan) vidíte meniace sa vzťahy medzi niektorými hrdinami. Ilan postupne, ako sa dozvedá stále viac o svete a jeho histórii, dozrieva. Aj ona musí prehodnotiť svoje názory a stať sa silnejšou. Je ženou v mužskom svete a je jedinečná, no za všetko sa platí.

Príjmite teda pozvanie do Duvalského pohoria aj Nížin. Ticho, počúvajte. Možno začujete spievať reteu. No buďte opatrní! V týchto horách sa dá o život prísť veľmi ľahko.

Naslouchač
Autorka: Petra Stehlíková
Nahovorila: Jitka Ježková

Dĺžka audioknihy: 10:30 hod
Formát: Mp3 (577MB)
Vydali: Audiotéka, Host(2018)
Rok vydania: 2020
Cena: 299 Kč

https://audioteka.com/cz/audiobook/naslouchac

 

Komentáře

Webová stránka s doménou .cz, česká kniha a recenze ve slovenštině? Co to jako má být? To už nám budou psát čobolové i recenze?

Vážený pane Zvale, omlouvám se, ale naprosto nechápu vaše urážlivé výkřiky o čobolech!!! Co je divného a špatného na tom, že pro nás píše a recenzuje (a české knihy a autory tím pádem šíří i na Slovensku) slovenská recenzentka? Není ani první ani poslední, pokud byste byl pravidelným a dlouhodobým čtenářem našeho webu, pravděpodobně byste to věděl. Nehledě na to, že jako šéfredaktorka tohoto webu si to beru velmi osobně - ačkoliv národností Češka - jsem bilingvální, protože můj otec (stejně jako část rodičů mojí generace v době, kdy naše země tvořily jednu Československou Republiku) je Slovák. Znáte-li alespoň trochu historii naší země, měl byste to vědět. Měla bych se snad cítit méněcenná nebo zavrženíhodná? To snad ne!

Mnoho Slováků, narozdíl od Čechů, si stále udržuje aktivní znalost českého jazyka a je schopna v něm číst knihy nebo koukat na filmy. Pokud slovenštině nerozumíte a tudíž jsou pro vás recenze v tomto jazyce nečitelné, doporučuji je přeskočit/ignorovat/zkrátka cokoli je vám milo. Případně můžete začít ignorovat i náš web, pokud máte nějaký zásadní problém, že máme v týmu redaktory ze Slovenska a považujeme slovenštinu za natolik srozumitelnou, aby jí přečetll každý Čech, který jen trochu bude chtít.

Děkuji za pozornost a přeji vám... cokoli si sám přejete.

 

Ostrou mysl i tužku všem, přeje M

Kdyby se pan Zval takto vyjádřil o Ukrajincích nebo jisté nejmenované menšině, už by na policii vysvětloval hanobení rasy, národa a přesvědčení. A měl by na krku soudy a vyhlídku minimálně na podmínku....

Vždyť ať klidně recenze ve slovenštině píšou, ne? ENA patří k tomu nejlepšímu, co česko-slovenská recenzentská scéna nabízí, byla by škoda kdyby nepsala. 

Přidat komentář