RETRO RECENZE: Stephen King, Osvícení

Článek od: Karolína Poláčková - 23.08.2017

Psal se rok 1977 a Stephen King, autor řady povídek a debutového bestselleru Carrie, vydal svou třetí knihu. Nikdo neměl tušení, že se tento autor později stane králem moderního hororu, nicméně jeho nový počin ho k tomuto postu výrazně přiblížil. Osvícení se zapsalo do literární historie velkými písmeny a letos slaví své už čtyřicáté výročí. Při té příležitosti rozhodně stojí za to si tuto klasiku připomenout.

Hlavními hrdiny je rodina Torranceových – především malý Danny. V pěti letech je mnohem rozumnější než ostatní děti, a to proto, že je osvícený. Vidí některé věci dřív, než se stanou, ví, na co maminka s tatínkem myslí, a ví také o tom, co se stalo v minulosti. Jeho otec Jack, abstinující alkoholik, byl kvůli problémům se zvládáním vzteku vyhozen z práce. Nyní dostává ještě jednu šanci – práci zimního správce v hotelu Overlook. Hotel v horách je na první pohled luxusním letoviskem, skrývajícím spoustu příběhů slavných. Ve skutečnosti je tu ale něco velice špatně – Danny to tuší ještě dřív, než se do hotelu vůbec podívá. Postupně si Overlook začíná s Torranceovými šeredně zahrávat, hnát až k hranici šílenství. A nezůstane jen u „neškodných“ představ. V hotelu číhá smrt.

Osvícení není z knih, které by spoléhaly na komplikovaný děj. Hlavní síla tohoto příběhu leží přesně tam, kde by v případě hororu měla – tedy v hrozivé, detailně prokreslené atmosféře. Ta je budována jako hrad – kousek po kousku, precizně, až ve finální monstrózní dílo. Pokud znáte další mistrova díla, dobře víte, jak skvěle si umí vyhrát nejen s jazykem, ale i s lidským šílenstvím. V Osvícení toto umění ukazuje naplno. Jsou to totiž právě myšlenky a pocity hlavních postav, co knihu tvoří – například děsivě realistický náhled do hlavy alkoholika Jacka, který v nenáviděné abstinenci pomalu propadá zlu hotelu. Sice je děj tvořen sledem mnoha drobných, hrůzných událostí, ale všechny jsou spojeny a s ocelovou jistotou gradují v mrazivé finále. To je nám díky Dannyho osvícení známé už téměř od počátku, ale číst, jak k němu konečně dojde, je skutečně zážitek.

Je jisté, že Osvícení si svůj titul legendy zaslouží. Precizně budovaná atmosféra dokáže pohltit a léta nejsou na knize ani v nejmenším znát. Je jedno, zda jste zažili sedmdesátá léta nebo patříte ke generaci nového tisíciletí – příběh rodiny Torranceových a hotelu Overlook je nadčasový. Temná zákoutí, do kterých až může zajít šílenství lidské mysli, budí totiž hrůzu vždy. A že vám kvůli této knize bude naskakovat husí kůže i z živého plotu, vany a výtahu… To je zaručeno.

Stephen King – Osvícení
Originální název: The Shining
Nakladatelství: Beta