RECENZE: Kim Newman, Anno Dracula

Článek od: Jan Žlebek - 10.03.2015

Ulicemi Whitechapelu se plíží mlha, sporé světlo lamp jen stěží bojuje s temnotou a pouliční květiny nabízejí pel každému, komu v kapse chřestí mince. A některé z nich splní i ty nejpodivnější přání jen za pár... kapek krve. Nad Buckinghamským palácem totiž vlaje Draculova zástava s netopýrem a viktoriánský Londýn se mění v město dětí noci. Jenže některé věci se nemění nikdy a ulicemi Whitechapelu se neplíží jen mlha...

Pro svůj téměř čtvrt století starý román si Kim Newman vybral hned dva klasické literárně-historické motivy a smíchal z nich námět nadmíru podnětným způsobem. Valašský kníže Vlad Tepeš a whitechapelský vrah prostitutek přezdívaný Jack Rozparovač si zde pomyslně podávají ruce a podobností i kontrastem tvoří knize fascinující myšlenkový rámec. Autor vyzbrojen pečlivým studiem pramenů míchá skutečné se smyšleným, vypůjčuje si z historie i literatury a díky pečlivé stylizaci bez klopýtnutí čtenáře provede labyrintem jednoho z nejpřednějších upířích románů dějin.

Po stopách vraha krvesajných lehkých holek vyráží Charles Beauregard – gentleman ve službách Koruny – a Geneviève Dieudonné – několik staletí stará upírka nespřízněná s novým chotěm královny Viktorie. Jelikož čtenář identitu zahradníka od začátku zná, spíše než detektivní pátrání si užije autorský styl a hru s odkazy, protože na stránkách Anno Dracula potkáte hrdiny i padouchy z per A. C. Doyla, H. G. Wellse či R. L. Stevensona. A samozřejmě také nechybí přehršel nenápadných poct upírským románů 19. a 20. století, korunovaná Newmanovým přepracováním závěru samotné Stokerovy klasiky. Neboť události Draculy stojí na počátku i konci všeho, co se v románu odehraje.

Co může krom hry s odkazy Anno Dracula nabídnout? Puntičkářský pohled na viktoriánskou éru doplňuje věrohodně působící pojetí upírů a dopadu jejich „odhalení“ společnosti. Děti noci na stránkách díla příliš neexhibují s nadlidskými schopnostmi a o jejich možnostech se spíše naznačuje, než přímo mluví. Realisticky vyhlíží také integrace nemrtvých mezi řady poddaných Její Výsosti – upírská šlapka je pořád šlapka a upírský lord je pořád lord. Jen už si asi nikdy nedá čaj o páté ze babiččina stříbrného servisu.

Navrch po zkušenostech s krvesaji tak, jak je prezentuje žánr paranormální romance, oceníte všechny ty arogantní predátory, nepokryté manipulátory i obyčejné – často proti své vůli proměněné – nemrtvé, kteří se jen snaží bojovat s prokletím. A nikdo z nich u toho nebalí nejisté středoškolačky... Čímž není řečeno, že by zde chyběla romantická linka – vždyť ústřední tandem si o nějaké pletky říká už od prvních stran. Ovšem výsledek působí zrale dospěle a... popravdě řečeno příjemně eroticky. Aniž by Kim Newman byť jen na okamžik zapomenul, že jeho vampýři se lidmi živí. Kvůli časovému odstupu mezi původním a českým vydáním paradoxně návrat k drakulovské tradici znamená pro tuzemského čtenáře osvěžující exotiku. Minimálně po setkání s rodinou Cullenů.

Tak trochu po vzoru DVD najdete v knize několikero bonusů. Téměř nezbytný poznámkový aparát, jenž vám umožní si vychutnat nejrozličnější odkazy a připomene vám zpracováním sérii Burton & Swinburne (jeden z Hodderových hrdinů se v Anno Dracula mihne v epizodní roli). Nakolik oceníte alternativní konec románu či výňatky z filmového scénáře je vaše věc – nic zásadního nového nepřinášejí. Na rozdíl od Newmanovy eseje ohledně identity whitechapelského vraha (byl to Mauglí z Knihy džunglí, bezpochyby) a doplňkové drakulovské povídky.

Suma sumárum Anno Dracula představuje zábavný a čtivý exkurs do alternativní viktoriánské Británie. Ačkoliv spisovatel pracuje s hromadou odkazů zvící velikosti tajemného hradu v Karpatech, nemusíte se obávat toho, že byste se mezi nimi ztratili. Dobově kudrlinkatý jazyk si vychutnáte díky překladatelskému umu Milana Žáčka, bez kterého by byl přenos do časů nejkrvelačnějšího panovníka hrdého Albionu i nejproslulejšího londýnského vraha jen stěží možný. Nasaďte si cylindr, uchopte vycházkovou hůl se stříbrným kováním a vyrazte do zamlžených ulic Whitechapelu.

Kim Newman: Anno Dracula
Nakladatel: Laser-books
Překlad: Milan Žáček