RECENZE: Paolo Bacigalupi, Potopená města

Článek od: Petr Čapek - 05.09.2014

Jen málokdy se stává, aby ostřílený a cenami ověnčený autor sci-fi zabrousil do v současné době tolik populárního žánru young adult a jeho dystopických světů. Paolo Bacigalupi se rozhodl přilákat k science-fiction i mladší čtenáře, kteří by s klasikou tohoto žánru mohli mít ve svém věku možná trochu problém. Jak vypadá dystopie v podání tohoto mistra žánru se čtenáři mohli dozvědět již v románu Prachožrouti a nyní vychází jeho pokračování pod názvem Potopená města.

Paolo Bacigalupi, americký autor, jenž vystudoval St. Berlin College v Ohiu v netradičním oboru Čínštiny. U nás jsme se s tímto autorem mohli setkat hlavně díky jeho povídkám, které vycházeli na stránkách magazínu F&SF. I díky tomu se jeho jméno tolik nerozšířilo. Zlom ovšem nastal se sbírkou Čerpadlo 6. Bacigalupiho dostalo do podvědomí čtenářů a ještě se prohloubilo s jeho debutovým románem Dívka na klíček. A právě tato prvotina se může pyšnit řadou významných žánrových cen. Po tomto úspěchu autor zabrousil i mezi knihy pro mladší čtenáře. Jeho Prachožrouti byli oceněni mimo jiné i cenou Michael L. Prinz Award za nejlepší Young Adult novelu.

V Potopených městech se opět ocitáme ve světě Prachožroutů, v budoucnosti, kdy moře zaplavila většinu pobřežních oblastí Severní Ameriky. Tentokrát ovšem trochu víc na sever v oblasti bývalého Washingtonu, v takzvané oblasti potopených měst. A i když se ocitáme ve známém světě, jediný kdo spojuje tyto dvě knihy dohromady je postava Toola, se kterou jsme se mohli setkat již v prvním díle.

Mahlie a Myšák jsou nové postavy, které autor svým čtenářům představuje. Ona je jednoruká Odloženka - dcera Mírotvorce a ženy z Potopených měst a on válečný Červ bez domova. Jeden bez druhého by jen těžko přežili, ovšem dohromady jsou skvělý tým. Jenže to ještě netuší co si pro ně osud nachystal. Protože hluboká džungle skrývá víc, než jen zdroj potravy. Nejistota a nebezpečí číhá na každém kroku, stačí krok vedle a přijdete o život. Navíc se zde skrývá něco co, sem nepatří, ukryto před všemi zraky a vyčkává na příležitost, která má přijít již velmi brzy.

Bacigalupi vytvořil velmi surový a na první pohled brutální svět. Reálné popisy zpustošené krajiny i všudypřítomných mrtvol jdou ruku v ruce s touhou po přežití všech postav, se kterými se v tomto světě setkáme. Líčení tohoto světa je místy opravdu velmi reálné, až se čtenář občas neubrání pocitu, že až na pár detailů může být vše skutečné. A právě v tom je asi největší síla Bacigalupiho románu.

Reálně popsané prostředí nám autor umožnil sledovat hned z několika pohledů. Pohled nevinného civila střídá zasvěcený voják ošlehaný a zocelený bojem, abychom se nakonec vžili i do dětských rekrutů, z jejichž jednání a osudu běhá mráz po zádech. Je jedno na co se autor právě zaměřil, vše podává s naprostou samozřejmostí a bez jakéhokoliv obalu.

Na druhé straně je třeba podotknout, že svá díla pro dospělejší čtenáře Bacigalupi více propracovává a i když je tento svět stále skvělý, v Prachožroutech a posléze i v Potopených městech zůstává jaksi na povrchu. Díky tomu ztrácí u ostřílených a znalých fanoušků pár bodíků hodnocení. Musíme si ovšem uvědomit jaká je cílová skupina těchto knih a pokud vememe toto v potaz, vyjde nám opravdu zajímavý kousek, který snad dokáže přilákat nové čtenáře i ke klasické science fiction.

Autor se nebojí ani narážek a připodobnění s našimi dějinami. Problém dětských vojáků, především v Africe, je i v dnešním civilizovaném světě velmi aktuální. Stejně tak i diktátoři a vojenské frakce, které si nárokují moc nad ostatními. I díky tomu v sobě Potopená města skrývají víc než se na první pohled zdá. Navíc se jedná o takový Bacigalupiho výkřik nad problémy, které by v dnešním světem neměli již existovat.

Potopená města
Bacigalupi, Paolo
Nakladatelství: Plus