RECENZE: Robert Merle, Malevil

Článek od: Štěpán Jura - 30.09.2013

Postapokalyptický román Malevil francouzského spisovatele Roberta Merleho dnes patří mezi klasiku žánru. A oprávněně! I po čtyřiceti letech od jeho napsání neztrácí nic na atraktivitě.

Robert Merle začne svůj příběh vyprávět pomalu, nevinně. Jeden by ze začátku ani neřekl, že drží v ruce postapo knihu. Hlavním hrdinou a vypravěčem v jedné osobě je statkář Emanuel Comte. Ten nám nejprve na několika desítkách stran popíše své mládí, dospívání, poměry v rodině, kamarády a jak podědil po vynalézavém strýčkovi hrad Malevil. Poznáme tak dopodrobna Emanuela i jeho přátele a naladíme se na pohodovou, utahanou náladu francouzského venkova. A díky tomu „to“ udeří na nás se stejným šokem jako na naše hrdiny.

Emanuel se svými přáteli poklidně stáčí ve sklepení Malevilu víno, když na sever Francie dopadne vodíková bomba. Hradní sklep naštěstí zafunguje jako protiatomový kryt. Venkovská selanka skončí a začne boj o přežití.

Merle pracuje s tím, co používají postapo příběhy po skoro půl století dodnes. Sociální soužití a psychologie skupiny přeživších ve zdevastovaném prostředí a kontrasty mezi světem před a po katastrofě.

Skupina Malevilských přeživších je naditá postavami různých přesvědčení, aby nebylo o možné roztržky nouze. I díky dlouhému prologu má celá původní parta opravdu propracované charaktery, které se v knize leckdy také dále vyvíjí. Kromě sociální interakce uvnitř skupiny je pak nezbytná rovněž interakce s dalšími přeživšími, protože jako ve všech postkatastrofických příbězích se brzo ukáže, že nestačí jen shromáždit prostředky k přežití, ale je třeba si je udržet před ostatními.

Kromě hned viditelného „dobrodružného příběhu“ má Malevil i druhou rovinu pod povrchem. Merle se po celý román nebojí prostředí bez pravidel využít k filosofování. Bylo na světě lépe s technologiemi nebo bez? Je lepší společenství s pevnou vírou v boha či složené z ateistů? A mělo by o všem rozhodovat samo či mít pevně daného vůdce s velkými pravomocemi?

Malevil má pouze jeden velký nedostatek. Občas až přílišné idealizování hrdinů i událostí. Merle se nebojí zobrazit drsnost a krutost světa po katastrofě, ale zároveň po ní nasadí růžový filtr.

Pro některé čtenáře bude Malevil možná těžší na přečtení a bude potřeba číst ho někde v klidu a ne při jízdě v tramvaji – ať již pro zachycení jeho hlubšího smyslu či vychutnání někdy až básnických Merleho popisů. Díky tomu se nedá doporučit úplně každému, avšak pro jakéhokoliv alespoň trochu náročnějšího čtenáře je to povinnost, která mu už dávno měla sedět v knihovně.

Malevil /Malevil/
Merle, Robert
Nakladatel: Triton, Argo