RECENZE: Charlaine Harris, Dočista mrtví (Pravá krev 5)

Článek od: Jindra Střelec - 10.11.2010

Sookie Stackhouseová se narodila s darem telepatického vnímání myšlenek druhých lidí. Ona však své nadání považovala dlouhé roky za prokletí, které ji vyděluje ze společnosti ostatních lidí. I když o něm nikdo přímo nevěděl, její chování vždy prozrazovalo, že s ní není něco v pořádku. Vše ale změnil objev syntetické krve. Díky tomu se přestali skrývat upíři a tito noční tvorové mohli opustit svá anonymní doupata. Jedním z nich byl i upír Bill, který jednoho dne vstoupil do baru, ve kterém Sookie pracuje jako servírka. Bill se k jejímu údivu stal prvním mužem, jehož myšlenky nedokázala přečíst, což ho v Sookiiných očích dělalo velmi přitažlivým. Její dosud velmi chudý milostný život tak dostává zcela nový náboj a s ním i celé její bytí.

Prostřednictvím Sookiie se čtenáři otevírá zcela nový svět, který je zabydlen spoustou dalších nadpřirozených, nebo lépe řečeno nepřirozených bytostí, o jejichž existenci nemá drtivá většina smrtelníků ani ponětí. Dnes již provaření „dlaci“ všech možných variant jsou jen první v řadě. Za nimi následují víly obou pohlaví a dokonce i vicanské čarodějnice, s nimiž měla Sookii co do činění v předchozím díle.

V pátém příběhu však bude mít servírka z baru U Merlotta opět nejvíc co do činění s upíry a vlkodlaky. Někdo si totiž bere na mušku měňavce a nemilosrdně je střílí. Policie pochopitelně tápe, protože nevidí žádnou normální souvislost mezi oběťmi z různých společenských vrstev i koutů Spojených států. Jedním z postřelených se stává i Sookiin zaměstnavatel Sam, měňavec, který je jako jeden z mála schopný provést svojí přeměnu kdykoli a takřka v cokoli. A aby toho nebylo ještě dost, je Sokiie zatažena i do souboje o vlkodlačího vůdce smečky.

Ten, kdo sáhl po téhle knize, má už určitě takřka stoprocentní zkušenost s některým z předchozích dílů, a tak nejspíš ví, co může očekávat. Charlaine Harris až dogmaticky dodržuje svůj způsob vyprávění a ani pátý díl z cyklu Pravá krev nevybočuje v tomto ohledu z řady. Hned v úvodu je nadhozena detektivní zápletka ohledně vražd několika měňavců a dalších pokusů o ně, která se jako tenká linka proplétá celou knihou. Dalším známým motivem pak je zatažení Sookii do vnitřních věcí některé nadpřirozené bytosti, jež je tentokrát zastoupeno bojem o vůdce vlkodlačí smečky, na němž má osobní zájem její přítel Alcid.

Co se také nemění je takřka filmový popis probíhajících událostí. Čtenář může klidně nechat svou představivost na odpočinku, protože autorka vše udělá za něj. Zde mám na mysli hlavně autorčinu oblibu v popisování oblečení, líčení a vzhledu postav. Tam, kde by si jiný spisovatel vystačil s: „žena byla velmi elegantně oblečena“, popíše Charlaine Harris na své postavě takřka vše od tkaniček do bot až po sponku ve vlasech a všechno mezi tím. Stejně popisně působí běžné denní činnosti jednotlivých postav. Není proto divu, že po knize sáhli i tvůrci televizního seriálu, protože spisovatelka nevědomky udělala podstatnou část práce za jejich scénáristy.

Nakladatel sice knihu,  potažmo celou sérii, označuje jako “projekt na pomezí detektivních románů, science fiction a romance“, ale minimálně v prvních dvou termínech není toto označení přesné. To, že Pravá krev není science fiction je z výše uvedeného naprosto zřejmé a i s tou detektivkou bych byl opatrný. V knize se sice jakoby odehrává nějaké vyšetřování, ale to nemá na její průběh jakýkoli větší význam. Nehledě k tomu, že celou „detektivní zápletku“ utne autorka během pár řádek hodně nešetrným způsobem. Ale ani to není nic nového.

Čtenáře znalého předchozích epizod jen máloco vyvede z míry, a tak se na scéně objeví jen jeden překvapivý moment, který ale působí hodně nepřirozeně a jedná se o zvrat za každou cenu. Pokud jste byli ale spokojení z předchozími čtyřmi knihami, tak nebude zklamaní ani tou pátou.

Pravá krev si získala určitě svoji nemalou skupinu fanoušků a ti to s ní nejspíše „doklepou“ až do konce. V rámci série tak nelze tento díl nijak vyzdvihnout ani zatratit. Charlaine Harris si udržuje stálou hladinu kvality vyprávění a ani Dočista mrtví nejsou výjimkou.

Dočista mrtví /Dead as a Doornail/
Harris, Charlaine

Nakladatel: Baronet