RECENZE: Joe Haldeman, Věčná svoboda

Článek od: pagi - 04.11.2001

Veteráni pod vedením Williama Mandelly a jeho ženy Marygay žijí - tedy: pracují na udržení víceméně základního životního standardu - pod dozorem Člověka, kolektivního vědomí nové lidské rasy, reprezentovaného jednotlivci, kteří vykonávají různé funkce, ale ve finále si všichni vyměňují zkušenosti a informace mezi sebou v podstatě bez omezení.

Dvě stovky veteránů se nakonec rozhodne odlétnout z planety kamsi daleko, v hibernaci a za letu absolvovat čtyřicet tisíc let a pak.. a pak se uvidí. Jenže se uvidělo mnohem dříve, a ani William, který kromě své vojenské zkušenosti je fyzikem, nedokázal přijít na to, proč z lodi zmizela veškerá antihmota určená k jejímu pohonu. Po návratu na Prostředníček ovšem veteráni zjistí hrůznou věc - všichni ostatní veteráni, Člověkové i Tauřani prostě zmizeli, zůstaly po nich jen hromádky šatů, příbory vypadlé ze zmizevších rukou, a bílý šum na meziplanetárních komunikačních kanálech. A to všechno zřejmě v tomtéž okamžiku, kdy oni přišli o antihmotu.

William teď stojí před dvěma úkoly - bez pomoci Člověka přežít na nehostinné planetě, a zjistit, co a jak se přihodilo. Je bojovník výchovou a fyzik vzděláním, a tak je pro tyto úkoly dobře připraven. Se skupinou dobrovolníků odlétá na Zemi, kde by se mohli dozvědět více.

Joe Haldeman se v této knize - ostatně v celém tématickém cyklu o Věčné válce - vrací ke svým osobním zážitkům (jeho druhé křestní jméno je William...). Graduovaný fyzik a astronom odešel bojovat do Vietnamu, a oba tyto motivy jsou pilíři jeho příběhu. Odcizení vojáků vůči nebojujícím civilistům, obtížné hledání svého místa ve společnosti, vzájemné neporozumění a nepochopení, psychická izolace vyjádřená životem ve vyhnanství - to jsou jen ty nejzřetelnější odezvy autorových osobních zkušeností. Stejně jako úporná snaha o návrat k životnímu stylu a hodnotám, které válka rozbila.

Román určitě zaujme ty, kdo si u četby potřebují odpočinout (přiznejme si, že takových je mnohem víc, než fajnšmekrů, mezi které se také počítám). Rozuzlení zápletky tomuto zaměření odpovídá, je nenáročné a přesně odráží potřeby a nároky předpokládaných čtenářů (víc nemohu napsat, jinak byste pochopili, jaké rozuzlení autor použil, bohužel). Tato kniha a celá série o Věčné válce obsahuje ale významnou "přidanou" hodnotu, která zaujme i ty náročnější - totiž sebereflexi člověka, který se ostrým střihem stal z vědce bojovníkem. Obálka a redakce zachovávají standard.

hodnocení: autorské 6/10, překlad "=", redakce 7/10

Joe Haldeman: Věčná svoboda
překlad: Jana Vejrostová