RECENZE: Erik Hofstatter, Vzácný druh

Článek od: ena - 07.06.2022

Ste námesační, či poznáte niekoho, kto v spánku chodí po byte, prípadne sa z neho dobýja von? Hlavný hrdina novely Erika Hofstattera Aurel, námesačný je. No nejde tu len o túto vzácnu odchýlku. Celkovo je okolo Aurela veľa podivností. Keď jeho žena niektoré z nich odhalí, začnú sa diať čudné veci.

Spím, sním, chodím...
Aurel má zvláštny problém. Je námesačný. Kým žil sám, nevadilo mu to. No jeho manželka Zora je z týchto nočných potuliek dosť nervózna. Ľaká ju hlavne to, čo občas v spánku robí. Mohol by ublížiť jej alebo nevlastnej dcére Livii?
Zoznámili sa cez internetovú zoznamku. Zora však nikdy nevidela manželovu matku, či niekoho iného z rodiny. Netuší odkiaľ pochádza, aké mal detstvo. V skutočnosti o jeho minulosti takmer nič nevie.
Aurel má svoje tajomstvá. Jedno sa nachádza v neďalekom lesíku, v tunely vedúcom až kamsi k cintorínu. To miesto ho priťahuje a on mu nedokáže odolať. Alebo nedokáže odolať tomu, kto sa tam ukrýva?
Jedného dňa zmizne Aurel aj Zorina desaťročná dcéra. To prinúti Zoru pátrať po mužovej minulosti. Nájde Aurelovu matku od ktorej dostane niekoľko zaujímavých informácii. Hoci sa snaží, hľadá, po oboch akoby sa zem zľahla a Zore zostáva len jediné, overiť, či ju svokrine informácie dovedú na stopu mužovi a dcére.
Tragédia visí vo vzduchu, no Zora sa stále nádejá, že sa nič zlé nestalo. V čo iné aj zúfalá matka môže veriť? Mnohé jej vysvetlí Liviin denník, na ktorý náhodou natrafí. Avšak zdráha sa uveriť niektorým faktom v ňom zapísaným. Nedá sa však zatvárať oči pred niečím, čo je zjavne skutočnosťou. Klásť si teraz otázku, ako dobre Aurela pozná a čoho všetkého je schopný, je už asi neskoro. Zostáva jej jediné. Zmieriť sa s pravdou. Je pravda skutočne taká, v akú Zora verí?

Príbeh plný prekvapení
Erik Hofstatter na pár stránkach rozvíja skvelý a strhujúci príbeh plný zvláštností, tajomstiev a nečakaných zvratov. Popri obyčajnej žene, akou Zora je, je Aurel stelesnením čudáka, ktorý zrejme ani sám nevie, kým vlastne je. Čitateľ získa pocit, že žije vo svojom svete predstáv, ktoré považuje za realitu. Ale je to naozaj tak? Zora je s manželstvom spokojná, hoci Aurelove nočné výlety ju trošku desia. Zvlášť od istej doby. Keď Aurel zmizne aj s jej dcérou, prebudí sa v nej odhodlanie zistiť, čo je jej muž zač a nutnosť nájsť dcéru za každú cenu. Vtedy sa začnú pred čitateľom rozpletať zložité vzťahy, plány či Aurelova tajomná viera. Autor nám postupne servíruje napätie, dávkuje hnus aj hrôzu. Spoločne so Zorou padáme hlbšie a hlbšie do siete lží a tajností, ktoré nikdy nemali byť odhalené. Tŕpneme, či Zora dokáže zachrániť dcéru. Čo za človeka je vlastne Aurel a o čo mu ide? Trpezlivý čitateľ sa odpovedí dočká. Ale nebudú také, aké predpokladal. Nuž a práve v tom spočíva isté temné čaro tejto hororovej novely. Okolnosti, dôvody, minulosť aj prítomnosť, všetko to vyzerá tak jednoducho, logicky. No je to pasť. Skúste sa ich dotknúť, ovinú vás ako lepkavá pavúčia sieť a vy s odporom zistíte, že nedokážete uniknúť. Takže spoločne s hrdinami padáte až na dno a modlíte sa, aby ste ten pád prežili.

Vzácný druh
Autor: Erik Hofstatter

Žáner: horor
Vydavateľstvo: Martin Štefko - Golden Dog
Rok vydania: 2022
Preklad: Martin Štefko
Počet strán: 92
Väzba: brožovaná
ISBN: 978-80-88067-47-4

 

Přidat komentář