RECENZE: Kristýna Sněgoňová, Legie: Šprti a frajeři

Článek od: Renata Staurovská - 06.07.2021

„Doufám, že už tu víc příšer není. Nechci mít hlídku rozhodnutou nás zabít za sebou, kapitánovy nepřátele před sebou a cestu lodí posetou zrůdami.“ Profesorka se s povzdechem narovnala. „Obávám se… že to zní přesně jako mise ve stylu kapitána Moravce.“ (str.221)

Čtete správně, Kápo i zbytek posádky Kraksny (tedy pardon, Vzdorující) je zpátky. Těžko si představit nesourodější skupinku putující společně vesmírem – ruský poručík Gerasim, postarší technik Alois Vodička, italský kuchař Guiseppe a mimozemšťanka Ada. Moravcova mise za záchranou lidstva nese první ovoce a v minulém díle se tak zatím nepočetné řady posádky rozšířily o dvě zachráněné ženy –⁠ zdivočelou Amandu a polskou profesorku Danku Krasiński.

Ve světě, kde mimozemské rasy zotročily lidstvo, to posádka staré nákladní lodi nemá vůbec jednoduché, to si jistě umíte sami představit. A proto, když dostanou od opeřeného Aštara možnost splnit zakázku pro vesmírnou mafii, kapitán Moravec ji přijme téměř bez váhání. Nemají totiž příliš na výběr. Zní to docela jednoduše – vydat se do ostře hlídaného vesmírného vrakoviště, které může každou chvíli vybouchnout. Na místo, kde kdysi proběhla obrovská bitva mezi dvěma mimozemskými druhy, Šprty a frajery, z nichž jeden tu leží pohřbený. No a přinést odsud z velitelského můstku obrovské lodi přezdívané Skořápka onu věc, po které Aštarovo srdce z nějakého důvodu touží. Co by se asi tak mohlo pokazit?

Kniha by se vlastně dala rozdělit na dvě části. V první půlce se posádka Kra… Vzdorující seznámí s úkolem, úspěšně se dostane na místo dávné bitvy a prochází neznámou, obrovskou mimozemskou lodí. Od příletu na Skořápku by se atmosféra knihy dala krájet a čtenář má skoro pocit, jako by na její palubě byl taky, prozkoumával to obrovské monstrum plné mrtvých mimozemšťanů jen za mihotavého světla baterek a děsil se každého zvuku lodi. Varovná slova hlídky „Tohle je jiný svět… Svět mrtvých“ se vznáší v tichu jako bezhlučná ozvěna a všichni napjatě čekají, kdy na posádku v lodi už konečně něco vyskočí.

Samozřejmě že se tak stane, už víme, že spolupráce Kotlety se Sněgoňovou slibuje napínavou a akční jízdu. A ve chvíli, kdy se světla Skořápky zničehonic rozsvítí, přichází druhá část knihy, kde si násilí a akce opravdu užijeme do sytosti. Náboje létají po hrstech, krev se rozlévá po chodbách mimozemské lodi a nepřátelé známí i neznámí jsou najednou úplně všude. A nějaký inteligent tu pořád zapíná a vypíná tu zpropadenou nulovou gravitaci…

Stejně jako druhý díl, i Šprty a frajery pro nás napsala Kristýna Sněgoňová. Její načasování vtipných hlášek a situací je opět výborné, a vůbec nevadí, že jich oproti svému spoluautorovi nepoužívá tolik. Třetí díl Legie je napsaný velice čtivým a svižným stylem, který navíc skvěle graduje. Atmosféra první části knihy je temná, mrazivá a plná neuskutečněných scarejumpů (a to jsou ty nejhorší!), zatímco druhá polovina jede na solidním deathmetalovém soundtracku, jen namísto bicích tady štěkají laserové pistole a z temnoty se vynořují bytosti, za které by se nemusel stydět ani Lovecraft.

Pokud se vám předchozí dva díly líbily, neváhejte a sáhněte i po tom třetím, určitě vás nezklame. Pokud vás série Legie prozatím minula, a máte chuť na akční vesmírnou oddechovku, Šprti a frajeři můžou fungovat i tak. Věřte ale, že jakmile se seznámíte s posádkou Vzdorující, stejně po těch předchozích dílech sáhnete dřív nebo později taky – Kotleta a Sněgoňová prostě ví, jak si čtenáře získat a udržet. A my se už moc těšíme na další díl této netradiční space opery!

Legie: Šprti a frajeři
Autorka: Kristýna Sněgoňová
Nakladatelství: Epocha