RECENZE: Martin Štefko, Nikdy se nepřestala usmívat

Článek od: Renata Staurovská - 27.04.2021

Poslední vteřiny svého života Alexandra alespoň zahlédla známou a laskavou tvář. Tvář někoho, kdo se jí pro jednou v jejím životě snažil pomoct. Snad ta tvář pronikla až do jejího mozku, když se nemohla nadechnout, a dopřála trochu útěchy."

S Alexandrou, ženou, která se nikdy nepřestala usmívat, nás Martin Štefko seznamuje ve chvíli, kdy je připoutaná k lůžku a čeká na smrtící injekci. Sledujeme ji očima Roberta Jenkinse, psychiatra, který měl za úkol zpracovat její profil. Ten teď stojí za silným sklem a tiše odpočítává poslední minuty života své pacientky. A když pomyslné hodiny konečně dotikají, stlačí její koutky dolů, aby se už nikdy, nikdy nesmála.

Na první pohled se to zdálo jako těžko uvěřitelný, přesto zcela jednoznačný případ. Alexandru chytili s nožem v ruce a ve zkrvavených šatech přímo nad tělem její poslední oběti. Kromě pobodaného muže na gauči se přiznala k dalším 167 vraždám. Celkem tedy 168, to je na čtyřicátnici docela slušné skóre, ne?

Jenže od prvního sezení nemůže Robert dostat Alexandru z hlavy. Není v tom přitažlivost ani nic podobného, prostě mu na tom všem něco nesedí. Vidí před sebou nepříliš pohlednou, odměřenou a inteligentní ženu, která kromě neodmyslitelného úsměvu nedává najevo vůbec žádné emoce. Ženu, které se v minulosti stala spousta ošklivých věcí, ale ke které mu ta všude omílaná nálepka vražedkyně prostě nepasuje.

Už od samotného začátku víme, jak to s Alexandrou skončí. Proč tomu ale tak je, a proč z toho má Robert tak rozporuplné pocity? Přesně tomu věnuje Štefko následujících dvě stě stran. Sledujeme psychiatrovy myšlenkové pochody a jako němí pozorovatelé mu děláme společnost při schůzkách s touto pozoruhodnou ženou. Kromě toho jsme také svědky hned několika vražd z Alexandřiny bohaté minulosti, ty jediné jsou vyprávěné z pohledu první osoby. A má to sakra dobrý důvod.

Knihu prokládají ilustrace z pera Jana Nikrýna, který je u nás známý například jako autor webového komiksu Mohyla. Není tedy překvapením, že ilustrace jsou jednodušší a spíše komiksového stylu, i přesto ale skvěle vystihují atmosféru celé knihy.

Nikdy se nepřestala usmívat není rozhodně pro slabé povahy – popisy vražd jsou velice sugestivní, detailní a Štefko si zde skutečně nebere servítky. Pokud se ale obrníte, nebo vám přiměřená nálož násilí, krve a vnitřností nevadí, můžete se těšit na mrazivou knihu, která vás místy donutí přemýšlet a vracet se v příběhu zpět – skutečně autor neudělal chybu? Vždyť přece… Ale všechny kousky skládačky nakonec zapadnou na své místo, stejně jako Alexandřin neodmyslitelný úsměv.

Někdy se až sama divím, co taková malá ženská dokáže."

Nikdy se nepřestala usmívat
Autor: Martin Štefko