RECENZE: Daniel Gris, Lars láme kosti

Článek od: Monika Slíva - 20.11.2019

Daniel Gris přišel do Mystery Pressu. Viděl vydání své první knihy. A zvítězil?
Přesně tohle jsem napsala v recenzi na Grisovu prvotinu, ve které se objevil soukromý detektiv a hledač problémů Lars. Takže! Kdyby vám to náhodou uniklo, otazník se mezitím změnil ve vykřičník, protože první díl Larsovy série zvládl vyhrát Cenu Jiřího Marka za nejlepší českou detektivku roku 2018.
Zvítězil! Konec příběhu? Ó nikoli. Lars láme kosti a čtenáři se už teď mohou těšit na další díl. To zní nejen z kuloárů, ale napovídá to i děj druhé knihy.

Autor se drží konceptu, který si zvolil pro své příběhy s prvním dílem. Noirové vyprávění je spíš skládačkou než klasickou detektivkou. Významnou roli hraje panoptikum drobnějších postav, které ovlivňují Larsův život i děj druhé knihy. O Larsovi se toho opět dozvíme jen málo, ale z útržků se již dají poskládat náznaky jeho dřívějšího života. Však taky hlavním hybatelem trablů je zde někdejší kolega jeho otce, kterému nikdo neřekne jinak než Major. Dlouhá léta už není u policie, stejně jako Lars. Na rozdíl od majitele baru a občasného bubeníka si ale Major vždycky udržoval kontakty i na vysokých místech. Spoustu let se neviděli a z Majora se stal v mezičase mimo jiné i majitel hudební agentury produkující rychlokvašné popové hvězdičky. A jedna z nich se stane novou Larsovou zakázkou. Je potřeba ji hlídat dnem i nocí. Někdo ji ohrožuje na životě, jenže děvče je divoké. A taky pěkný spratek. Spíš byste uhlídali klubko hadů než tuhle divu. Že z toho kouká průšvih stejně jako brčko z koktejlu, snad ani nemusím dodávat.

Jedna všeobecná poučka pro začínající spisovatele říká, že by měli psát to, co by si sami chtěli přečíst. Ne že by Daniel Gris potřeboval poučky pro začínající spisovatele, jeho klávesnice už něco zažila, o tom není pochyb a fakt, že píše něco, co ho baví, a že ví, co dělá, je také nezpochybnitelný. Celou knihou prosakuje lehká, sotva postřehnutelná nadsázka. Na první pohled se jedná o zcela uvěřitelný příběh, který by se mohl odehrávat ve vedlejším domě a vůbec byste si toho nevšimli. Všechno je tak obyčejné a všední. Pouze na obálce se dočtete, že se nacházíte v Praze a anonymita bezejmenného velkoměsta dodává konání aktérů tu správnou dávku ponurosti, ale v okamžiku, kdy pomalu přestáváte být ve střehu a probleskne vám hlavou slovo nuda, kousne vás do zadku šelma zlomyslnosti jménem Gris a probudí vás z letargie. Všechno je to hra. Autor si hraje se čtenářem, Lars se svojí hvězdičkou, ona s ním a zlí chlápci se snaží ze všeho vytěžit co nejvíc. Nikdo nikomu nic nedaruje. Všechno najednou dává příšerný smysl.
Osamělé detektivy s porouchanou duší od supermanů a superbijců odlišuje právě ta porouchaná duše. Přemýšlí a glosují, pochybují o sobě i o svých činech, ale zůstávají nad věcí a udržují si jistou kultivovanost ducha i v situacích, kdy to úplně nedává smysl. Lars je opravdovější než někteří živí lidé, které znám.

Každé ocenění zavazuje, a to i zpětně. Čtenáři očekávají vysoké standardy, pevně držící laťky, řemeslnou kvalitu, překvapivou zápletku i rozuzlení, u hrdiny jako je Lars ještě navíc i charisma a správný poměr hlášek, nabušenosti i obouchanosti. A ke všemu je to musí především bavit. To aby se pak autor šel oběsit do rybníka. Daniel Gris se do Třeboně nechystá, nemá to zapotřebí. Lars lámající kosti je schopen dostát všem výše uvedeným požadavkům. S oceněním i bez něj. Druhý díl nedělá svému opentlenému staršímu bratříčkovi žádnou ostudu a umí se v rámci svého žánru a očekávání chovat naprosto přirozeně a zároveň vzorně.

P. S.: Že byste chtěli vědět, jestli se dozvíte, jak se Lars dostal z té svázané situace na konci první knihy? Nečekáte, že vám to prozradím, že ne? Budete si to muset zjistit sami. Jediné, co můžu utrousit, je, že mám víc než lehké podezření, zdali si z nás vyznavač dobrého pití a krásných žen krapet nestřílí. A náramně se u toho nebaví. Závěrečná scéna druhého dílu vás o tom víc než přesvědčí.

Ukázku z knihy najdete ZDE.

Daniel Gris, Lars láme kosti
rok vydání: 2019