RECENZE: Tomáš Bandžuch, Noc a mlha

Článek od: Renata Staurovská - 06.08.2019

Píše se rok 1888 a ulicemi večerní Vídně kráčí davy. Křik hesel typu „V náboženství není spása, důležitá je jen rasa!“ se nese do dáli, Židé se choulí ve svých domovech a zdá se, že teď už poslednímu soudu nikdo neteče. A to nikdo netuší, že ta největší hrozba teprve přijde…

Tou samou dobou, o pár set kilometrů na západ skupina tří mužů v malém člunu přiráží k švýcarskému ostrovu Schwanau.  Cílem jejich cesty je zřícenina stejnojmenného hradu, respektive tajná zbraň, která se skrývá v jeho sklepení. Výpravu vede inženýr Luitpold Straube a jako jediný tuší, s kým nebo čím budou vlastně mít tu čest. „Tři jsme sem přijeli, tři odjedeme,“ slibuje svým společníkům. A tři se vrací i přesto, že jeden z nich v troskách hradu umírá…

Noc a mlha od českého autora Tomáše Bandžucha má vskutku parádní rozjezd. Atmosférické vylíčení antisemitské nálady vzbuzuje ve čtenáři pocit, jako by v té době snad i žil, a při popisu výpravy na tajemstvím opředený ostrov ho příjemně mrazí. Co je skutečná historie, co jsou jen báchorky a pověry a co je čistě výplodem autorovy fantazie? Už na samotném začátku je těžké toto rozdělit, a co teprve na konci, kde najdeme fotografickou přílohu? Svůj díl na tom má určitě fakt, že Bandžuch jakožto vystudovaný politolog a historik moc dobře ví, o čem píše. A co je ještě důležitější, ví, jak to podat a prodat.

Děj knihy Noc a mlha se po velmi zdařilém úvodu přesouvá do Prahy roku 1928. Hlavní hrdina, nekromant Petr Hankl, pracuje na Českém zemském velitelství Čarotvorných služeb. To kromě něj zaměstnává nejrůznější specialisty – hypnotizéry, věštce, odborníky na živelnou magii, iluzionisty a podobně. A ačkoliv název může působit úsměvně a čtenář si vzpomene například na Ministerstvo kouzel a jeho Komisi pro vymýšlení mudlovsky přijatelných výmluv, opak je pravdou. Tato instituce je přísně tajná, byrokratizovaná, podléhá mnoha nařízením a regulacím (ostatně jako v té době asi všechno) a zabývá se primárně ochranou obyvatel Československa. Nově začíná také vyšetřovat sebevraždy, které by mohly být způsobeny pomocí magie. A hned jeden z prvních zdánlivě banálních případů, smrt mladé ženy, která naletěla podvodníkovi, bude mít mnohem dalekosáhlejší dosah, než by se Petru Hanklovi mohlo ze začátku zdát.

Židé jsou obviňování z konspirací a atisemitská nálada ve společnosti stoupá jako pára nad hrncem. Na scéně se objevuje Hanklova dávná láska z dětství, lidé přicházejí o rozum, sami si berou životy a Prahou se prohání démon… A vše směřuje zpět k té tajemné noci na ostrově Schwanau.

Noc a mlha vás zahalí, vtáhne a nepustí. Styl psaní, nečekané zvraty, tajemství, které se už už zdá být odhaleno a atmosféra historické Prahy roku 1928, to vše dělá z knihy vskutku jedinečný zážitek. Bandžuch ví, jak stupňovat napětí a stránku po stránce dává čtenáři přesně tu dávku, která ho donutí říct si tak dobře známé: „Ještě jednu kapitolu…“

Noc a mlha
Autor: Tomáš Bandžuch
Nakladatelství: Straky na vrbě
Vazba: Paperback
Počet stran: 456
Cena: 290 Kč
 

Komentáře

Knížka je takový malý příklad toho, jak se vyplácí když autoři nechají příběh plynout v realiích rodné země, kraje, města, zde i gymnázia, že :-)) Dost dobrá práce, nudit se nebudete a hrdinové, jak jinak u čechů, trochu pijci, trochu inťouši, trochu burani a trochu tvrdáci ... takže sympatičtí.

Přidat komentář