RECENZE: Greg Loomis, Případ Pegasus

Článek od: Renata Staurovská - 07.10.2016

Gregg Loomis byl ještě donedávna pro české čtenáře velkou neznámou, a to i přes to, že ve Spojených státech vychází knihy s jeho jménem na přebalu už více než deset let. Letos ale konečně i u nás vyšla jeho románová prvotina, Případ Pegasus, a my jsme se jí podívali na zoubek. Jak se četla první kniha od autora, o kterém se říká, že je nástupcem proslulého Dana Browna? To a mnohem více se dozvíte na následujících řádcích.

Hlavní hrdina, který se snaží Případ Pegasus rozlousknout, je Lang Reilly, americký právník s nejasnou minulostí, který hodí veškerou svoji kariéru za hlavu ve chvíli, kdy za nevyjasněných okolností zemřou jeho sestra a synovec. Jak už to tak bývá, bere spravedlnost do vlastních rukou a vydává se na cestu mnohem složitější a nebezpečnější, než si vůbec umí představit. Bude potřebovat osvěžit své schopnosti dedukce i boje, oprášit stará přátelství a být připraven na všechno. Organizace toužící získat jeho hlavu totiž stráží tajemství, jehož odhalení by zničilo jeden z hlavních pilířů křesťanské církve… A právě klíč k jeho rozluštění drží Reilly nevědomky v ruce, jako jediný pozůstatek toho, co zbylo po jeho sestře.

Stačí, aby  si čtenář přečetl krátkou anotaci a ihned mu musí být jasné, že inspirace dílem Dana Browna se u Loomise skutečně nezapře. Znalce symbolů nahraďme právníkem, sektu Opus Dei fanatickou skupinou templářů a jednu konspirační teorii, ohrožující křesťanskou církev, teorií jinou – a máme Případ Pegasus. Případná podobnost samozřejmě nemusí být na škodu, ovšem docílit podobného boomu, jaký s sebou přinesla Brownova Šifra mistra Leonadra, se Loomisovi bohužel podaří jen stěží.

Nelze říci, že by se kniha četla špatně, je sice napsaná poněkud sušším stylem, ale jakmile se do něj čtenář jednou dostane, Případ Pegasus se před jeho očima začne odehrávat poměrně plynule a bez zbytečného zdržování. Suchý styl psaní bohužel provází i bojové a akční scény, kterým tak ubírá na dramatičnosti.

Atmosféru napětí a tajemna se Loomis snaží navodit tím,  že většinou jen naznačuje, na co hlavní hrdina přišel, a jaký kousek skládačky do mozaiky zapadl tentokrát, my se to dozvíme až o mnoho stránek později. Což je škoda, protože namísto přemýšlení spolu s hlavní postavou a zvažování všech možných variant čte čtenář pasivně dál, aby se dané tajemství konečně také dozvěděl. Nemá při čtení ten tolik vyhledávaný pocit, že by byl vtažen do děje a s hlavní postavou samotnou se jen těžko ztotožňuje, když je neustále o krok napřed.

Co nám tedy zůstává? Od prvních stránek a popisu klíčového obrazu se čtenář ptá, jaké že je to tajemství, když kvůli němu muselo zemřít tolik lidí a co víc, když lidé jsou pro ně bez váhání ochotni obětovat svůj život. Ani s přibývajícími vodítky není tato otázka o nic jasnější, čtenáři jako by utíkal směr, kterým se Reilly vydává a jen pasivně sleduje jeho počínání, až do úplného finále. Dá se říci, že důvod, proč Případ Pegasus budete chtít dočíst, je jen a pouze ten, že prostě budete chtít vědět, o jaké velké tajemství se tady jedná. Jestli však budete zklamáni či naopak příjemně překvapeni, to už záleží jen na vás a na vašem očekávání.

Styl knihy působí zpočátku křečovitě, hlavní postavy jsou nevýrazné a nepříliš propracované. Zápletka je však i přes všechna negativa poměrně originální a příběh čtivý, příjemným oživením jsou záznamy z deníku mladého mnicha, který provází jednoho z templářských rytířů a krásně zachycují kontrast mezi učením církve a životním stylem daného řádu. Možná by naše hodnocení bylo lepší, kdybychom podvědomě nesrovnávali s již několikrát zmiňovanou Šifrou mistra Leonarda, ale u takto podobných knížek se od tohoto stanoviska upouští jen stěží. Každopádně pokud máte náladu na lehčí čtení a detektivní příběh, okořeněný odvážnou konspirační teorií, Případ Pegasus vás nezklame... Pokud nebudete mít přehnaně vysoká očekávání.

Případ Pegasus

Autor: Gregg Loomis

Nakladatelství: Mystery Press